در گفت وگوی «عصرمعدن» با وجیه‌اله جعفری مطرح شد

ایمپاسکو، اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرایی می‌کند

عصر معدن- بخش معدن هرچه بتواند موادمعدنی بیشتری تولید کند سود بیشتری خواهد داشت. زیرا بسیاری از صنایع و محصولات صنعتی، نیازمند مواد اولیه‌ای هستند که از دل معادن بیرون می‌آیند. در اینجاست که نقش فعالان و تولیدکنندگان مواد معدنی در کشور بیشتر به چشم می‌آید.;

ایمپاسکو، اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرایی می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، تلاش سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در جهت افزایش میزان ذخایر مواد معدنی کشور و تامین نیاز صنایع مختلف کشور به مواد اولیه، در شرایطی که با خروج امریکا از برجام پا پس کشیدن کشورهای اروپایی از ایران هستیم، ما را به سمت خودکفایی و تولید محصولات ایرانی سوق خواهد داد. وجیه اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران ( ایمپاسکو) نیز با این موضوع موافق است و می‌گوید هراندازه بتوانیم وابستگی خود را به موادمعدنی کم کنیم، در آینده به سود ما خواهد بود. به عقیده وی، اجرای اصل 44 نیز در بخش معدن یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند بخش خصوصی را در کشور فعال کرده و موجب رونق بخشی این حوزه شود. در ادامه گفت‌وگوی «عصرمعدن» را با وی بخوانید تا در جریان چگونگی شرایط تولید مواد معدنی در کشور و برنامه های این شرکت قرار بگیرید.

    برنامه تعریف شده شرکت ایمپاسکو برای امسال چیست؟
    شرکت ایمپاسکو قصد دارد در سال جاری بجز اقداماتی که در گذشته روی معادن انجام داده، بسترسازی لازم را برای حضور بخش خصوصی فراهم کند. برای نمونه، اکنون تعدادی از معادن استان‌های مختلف در اختیار بخش خصوصی است؛ در این راستا قرار است با توجه به بند ت ماده 35 قانون رفع موانع تولید مابقی معادن که در دست سازمان ایمیدرو یا شرکت ایمپاسکو در حال فعالیت هستند را به بخش خصوصی با شرایط قانونی واگذار کنیم. در واقع واگذاری معادن به بخش خصوصی در برنامه تعریف شده سال 97 شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران تعریف شده و قصد داریم تا اصل 44 قانون اساسی را به طور کامل انجام دهیم.
    همچنین انجام فعالیت‌های اکتشافی در مناطقی که بخش خصوصی کمتر حضور پیدا می‌کند تا حدی که آنها برای حضور در این معادن علاقه‌مند شوند، از سوی شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران انجام می شود. در این زمینه می توان به استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و مناطق محروم و دیگر  استان‌ها اشاره کرد.

    درخصوص طرح احیای معادن کوچک مقیاس شرکت ایمپاسکو چه اقداماتی انجام داده است؟
    طرح احیای معادن کوچک مقیاس طرحی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو مطرح شده و قرار بر این است با استفاده از توان بخش خصوصی، این طرح اجرایی شود؛ در واقع با همراهی خانه معدن ایران و مجموعه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، شورایی تشکیل و طرحی برای کمک برخی از معادن که بیشتر نیازمند تامین زیرساخت‌هایی مثل ایجاد جاده، تامین منابع انرژی همچون آب، تعهد تامین خوراک یا فروش خوراک از سوی تولیدکننده و مصرف‌کننده یا حتی صدور مجوز برای شروع فعالیت مشکل دارند، تعریف کرده ایم.

    آیا تدبیری برای استفاده از باطله‌های معدنی اندیشیده اید؟
    شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران فعالیت خود را روی معادن متروکه مدت‌هاست آغاز کرده است. از طرفی عمده کارهای پژوهشی این شرکت در بخش فرآوری و استفاده از باطله‌ها و استحصال عناصر موجود در آنها، حتی بالابردن و سطح فناوری واحدهای فرآوری و کارخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.
    زیرا باطله تقریبا در تمامی معادن وجود دارد اما از آنجاییکه در دوره‌های مختلف، به دلیل نوع فناوری امکان استحصال تمام مواد معدنی وجود نداشته یا امکان جداسازی عناصر دیگر نبوده، بخشی از موادمعدنی به شکل باطله در کنار معادن باقی مانده است، اما امروز با توجه به کم شدن ذخایر معدنی و ارتقای سطح فناوری، این باطله‌ها به عنوان ماده‌معدنی شناخته می شوند. به طور مثال در یکی از معادن به دلیل نوع تکنولوژی که استفاده می‌شد، عیار ماده معدنی ورودی کارخانه 4درصد بود، اما اکنون با بالارفتن نوع فناوری می‌توان از ماده معدنی با عیار یک درصد استفاده کرد. بنابراین آندسته از مواد معدنی که عیار یک درصد هستند و در گذشته به آنها باطله گفته می‌شد اکنون ماده معدنی جدید محسوب می‌شوند و این در حالی است که هزینه مصرف این مواد، به دلیل اینکه قبلا عملیات استخراج قبلا انجام شده، کمتر است.

    خروج امریکا از برجام، تا چه اندازه بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی اثرگذار است؟
    اکنون شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی در بحث اکتشاف در حال فعالیت است و یک جونت ایرانی و خارجی در این زمینه فعال است. البته حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیز در ایران به طور حتم تحت تاثیر خروج امریکا از برجام قرار خواهد گرفت. پس ما باید تمهیدات خود را در این زمینه داشته باشیم. بخش معدن هرچه بتواند موادمعدنی بیشتری تولید کند سود خواهد کرد. زیرا بسیاری از صنایع و محصولاتی که ساخته می‌شود در تولید آنها ماده معدنی به کار برده می‌شود. پس هراندازه بتوانیم وابستگی خود را به موادمعدنی کم کنیم، در آینده به سود ما خواهد بود. زیرا اگر بتوانیم مواد اولیه در صنعت و معدن کشور را خودمان تولید کنیم که با صرفه اقتصادی همراه باشد، به کشور کمک کرده ایم.

    درخصوص معدن طلای هیرد در استان خراسان جنوبی در چه مرحله‌ای است؟
    معدن طلای هیرد کار اکتشافی اش تقریبا در حال تکمیل شدن بوده و در 2 بخش انجام شده و تاکنون 10هزارتن از این معدن برای تست تکنولوژی استخراج شده است. قرار است این میزان ماده استخراج شده در مجتمع طلای موته  تست شود و در صورت رسیدن به نتیجه مثبت در این تست، می توانیم مشابه طلای موته را در این معدن نیز داشته باشیم و آن را به تولید برسانیم. گفتنی است میانگین طلای موجود در این معدن 1ppm است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر