مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح کرد:

ایمپاسکو تا ۱۴۰۴ یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف خواهد بود

عصر معدن- شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا سال ۱۴۰۴ از طریق هم‌افزایی با بخش خصوصی توانمند، یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف، کارآمد در استخراج و فرآوری و نوآور در توسعه مواد معدنی در کشور خواهد بود.;

ایمپاسکو تا ۱۴۰۴ یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف خواهد بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، وجیه اله جعفری؛ مدیرعامل شرکت با بیان این مطلب گفت: نقطه شروع کار ما، بهره‌برداری از معادن نیست بلکه اکتشافات معدنی است چرا که تا اکتشافی در کار نباشد، بهره‌برداری هم محقق نمی‌شود و اگر بخش خصوصی حاضر به فعالیت و مشارکت در مسائل اکتشاف باشد آماده‌ایم حضور خود را کمرنگ کرده و مسؤولیت اجرایی را به آن واگذار کنیم. ما معتقدیم بخش دولتی باید در کنار بخش خصوصی باشد و نظارت عالیه را هم برعهده داشته باشد. در توسعه واحدهای معدنی، هزینه نمی‌کنیم و سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و نهایتاً از انتفاع فعالیت‌های معدنی، حق‌السهم دریافت می‌کنیم.

    جعفری در مورد عملکرد این شرکت در زمینه تجهیز و آماده‌سازی ذخایر معدنی در سال 1397 به تجهیز و راه‌اندازی معدن زیرزمینی سولفوره انگوران و تولید60 هزار تن خاک سولفوره روی، تجهیز و راه‌اندازی و آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن آنتیموان حیدرآباد، راه‌اندازی و شروع عملیات استخراج بهره‌برداری از معدن طلای سنجده در مجتمع طلای‌موته و نیز احداث و راه‌اندازی کارخانه فرآوری با ظرفیت تولید 12هزار تن کنسانتره سرب در مجتمع سرب نخلک توسط بخش خصوصی اشاره کرد.

    وی از مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از معادن به عنوان یک نقطه درخشان یاد کرد و گفت: در معدن سرب نخلک تا پیش از مشارکت بخش خصوصی، فقط 1800تن تولید صورت می‌گرفت لیکن پس از حضور بخش خصوصی، این میزان تولید به 12هزار تن ارتقا یافت و تعداد نیروهای‌انسانی نیز از 150 نفر به 3000 نفر افزایش پیدا کرد و نهایتاً مجتمع به سودآوری رسید. هم‌چنین در مجتمع فروکروم جغتای در شهرستان سبزوار نیز تولید پس از حضور بخش خصوصی به 2برابر افزایش یافته و حتی طرح توسعه احداث واحد فروسیلیس در جریان است و 100نفر بر تعداد افراد شاغل در آن منطقه افزوده شده است. در واحد نفلین سینیت و سایر واحدها هم، کم و بیش همین وضعیت حاکم است.

    مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران این موفقیت را حاصل مشارکت و حضور بخش خصوصی قدرتمند و با انگیزه در معادن وابسته به این شرکت توصیف کرد و افزود: به جز دو مورد معدن سرب و روی انگوران و طلای موته، بهره‌برداری بقیه واحدهای این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است، حتی بخش زیرزمینی معدن انگوران نیز به بخش خصوصی سپرده شده است.

    وی در مورد برون سپاری فعالیت‌های این شرکت گفت: ما حتی معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و جلال‌آباد و فلات مرکزی که متعلق به ایمیدرو است را نیابتاً به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم. در محدوده فلات مرکزی، آنومالی شمالی و میشدوان نیز به بخش خصوصی سپرده شده است.
    طلای کوه‌دُم، مس سمنان، گلمنده، چاه باشه 1 و2، زاغیا، گردنه شیر، کوچکعلی شماره 1، چاه‌تلخ و هیرد نیز از دیگر معادن برون‌سپاری شده است.
    وی نتیجه این واگذاری‌ها را ایجاد فضای باز و امکان پیش‌بردن امکانات شرکت به سمت توسعه‌های بیشتر ذکر کرد.

    مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی در خصوص بخش اکتشاف گفت: ما امسال آمادگی داریم که در 300هزارمتر مربع پهنه، با همکاری ایمیدرو و بخش خصوصی کار اکتشافی انجام دهیم.
    البته وی به برخی مشکلات در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: خیلی از محدوده‌ها در اختیارمان نیست و معارض دارد به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی، ولی امیدواریم به ذخایر خیلی‌خوبی برسیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر