جزئیات چهار طرح معدنی که رییس جمهوری در کرمان افتتاح کرد

عصر معدن- طرح‌های توسعه مس شهربابک شامل کارخانه اسید سولفوریک خاتون‌آباد، کارخانه اکسیژن خاتون‌آباد، انبار کنستانتره جدید روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس در استان کرمان به بهره برداری رسید.;

جزئیات چهار طرح معدنی که رییس جمهوری در کرمان افتتاح کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، این طرحها در شهربابک استان کرمان به بهره برداری رسیده و ارزش آن در مجموع چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده است که برای 248 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می کند.

    طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد
    طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد که منجر به افزایش 50 درصدی تولید مس آندی و کارخانه اسیدسولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت تولیدسالانه 600 هزار تن اسیدسولفوریک در سال می‌شود، از جمله طرح‌های افتتاح شده امروز بود.
    بر اساس پیش بینی‌ها، با افتتاح این طرح ظرفیت سالانه این متجمع از 80 هزار به 120 هزار تن مس آندی افزایش می یابد.
    در گذشته کارخانه ذوب مس خاتون آباد از تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش بهره می برد که دارای محدودیتهای تکنیکی متعددی بود که مهمترین آنها استفاده از چهار مشعل ونتوری و سیستم شارژ بسیار قدیمی و با دقت پایین، استهلاک بالا ، عدم امکان استفاده از اکسیژن، مصرف بالای سوختهای فسیلی، میزان تولید غبار و تاثیر آن به روی سایر تجهیزات پایین دستی بود بنابراین با هدف اصلی رفع ضعف های اشاره شده با به روز کردن تکنولوژی بود که همزمان افزایش ظرفیت 50 درصدی تولید نیز در دستور کار قرار گرفت.
    برای اجرای این طرح 110 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و 118 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته و برای 120 نفر اشتغال ایجاد می کند.
    کارخانه اسید سولفوریک ذوب مس خاتون آباد هم با ظرفیت سالانه 600 هزار تن و با سرمایه گذاری 730 میلیارد ریال و 96 میلیون یورو ، زمینه اشتغال 65 نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

    کارخانه تولید اکسیژن
    کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد با سرمایه گذاری 192 میلیارد ریال و 31 میلیون یورو از دیگر طرح‌های افتتاح شده امروز بود که زمینه اشتغال 31 نفر را به‌صورت مستقیم ایجاد می‌کند.
    این کارخانه یکی از زیر پروژه های طرح توسعه ذوب مس خاتون آباد به شمار می رود که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز فرایند غنی سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقبا غنی سازی هوای مورد نیاز کوره های کنورتر طراحی و اجرا شده است.
    این کارخانه ظرفیت تولید 440 تن اکسیژن در روز را دارد.

    کارخانه اسید خاتون آباد
    این طرح به منظور اطمینان از رفع آلودگی های زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای خروجی کوره های ذوب فلش و کنورتر انجام شد که با هدف تبدیل گاز دی اکسید گوگرد ناشی از سوختن گوگرد موجود در
    کنسانتره به ظرفیت حدود 600 هزارتن اسید سولفوریک در سال طراحی و اجرا شده است.
    یکی از مزیتهای این طرح جذب کامل غبار خروجی از الکتروفیلترهاست که100 درصد غبار موجود در گاز ورودی در این مرحله جذب و امکان ورود به اتمسفر را پیدا نمی کنند.
    برای اجرای این طرح بخش خصوصی 75 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 100 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی داشته است.

    انبار کنستانتره مس
    افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و محدودیت‌های ظرفیت و سایر مشکالت موجود در طراحی انبار قدیم از جمله جلوگیری از اتلاف فیزیکی ماده ارزشمند کنسانتره مس، انگیزه اصلی برای طراحی و اجرای انبار
    کنسانتره جدید بود.
    این انبار با مجموع ظرفیت 60 هزار تن شامل ایجاد ظرفیت انبارش 50 هزار تن متریک کنسانتره مس، 5 هزار تن متریک سیلیکا فالکس و 5 هزار تن متریک کنسانتره سرباره و 26 تن مواد سرد بازگشتی امروز به بهره برداری رسید و برای 32 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرد.
    بخش خصوصی برای افتتاح این طرح 158 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 3 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر