انصاری: در بحث اکتشاف ذخایر عمیق در ابتدای راه هستیم

عصر معدن- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد گفت: علارغم ذخایر معدنی و منابع زیرزمینی در بحث اکتشاف ذخایر عمیق، در ابتدای راه هستیم.;

انصاری: در بحث اکتشاف ذخایر عمیق در ابتدای راه هستیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، عبدالحمید انحصاری با اعلام این خبر افزود: ایران در میزان ذخیره معدنی و منابع زیرزمینی جز 5 کشور نخست دنیاست.

    وی گفت: اکثر ذخایر معدنی ما که در سطح زمین نمایان هستند و شواهدی از وجود ماده معدنی داشتند، شناسایی و استخراج شده اند و برخی نیز دردست بررسی اند.

    عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد گفت: مسئله‌ای که اکنون مطرح است اینکه ما باید به سمت ذخایر عمیق و مواد معدنی با عیار کمتر برویم که با کاهش میزان ذخایر، قطعا موادمعدنی با عیار کمتر نیز در آینده می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

    وی افزود: اما مشکلی که اکنون وجود دارد این است که این ظرفیت‌ها (موادمعدنی با عمق بیشتر) شناخته شده نیست و نیاز است که ظرفیت‌های کشور برای شناخت این ذخایر و منابع متمرکز شود.

    انصاری گفت: بحث اکتشاف ذخایر عمیق، بحثی است که در کشور‌های اروپایی، امریکایی و چین چند سالی است که دنبال می‌شود، اما در ایران دراین خصوص در ابتدای راه هستیم.

    دبیر علمی نخستین همایش ژئو فیزیک کاربردی در معادن افزود: برگزاری نشست‌ها و همایشی علمی مانند ژئوفیزیک کاربردی در معادن می‌تواند نقطه شروعی برای کشف ذخایر عمیق باشد که هم می‌تواند در اقتصاد کشور و هم رهایی کشور از اقتصاد نفتی موردتوجه قرار گیرد.

    وی گفت: هدف اصلی برگزاری چنین همایش‌هایی این است که ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و شرکت‌های مهندسی مشاور و انجمن‌های علمی را در شناسایی ذخایر زیر زمینی نشان دهد و بتواند برای کشف و بهره برداری از ذخایر معدنی راهگشا باشد.

    ضمن اینکه تربیت دانشجو و حرکت در مرز‌های دانش می‌تواند فضای برای آشنایی محققان و شرکت‌ها با همدیکر و آشنایی مسئولان تصمیم گیرنده با محققان و پژوهشکران زمینه را فراهم کند.

    گفتنی است نخستین همایش ژئوفیزیک کاربردی در معادن در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با حضور معاونان سازمان صمت و مسئولان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) طی دیروز و امروز برگزار شد که هدف از برگزاری این همایش نیز تبادل آخرین یافته‌ها و دستاورد‌های علمی در زمینه مطالعات ژئوفیزیک هوایی و زمینی و سرمایه گذاری در معادن است که در برنامه هفتم نیز به آن تاکید شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر