معاون سازمان زمین‌شناسی:

ایران آماده اکتشاف معادن در کشورهای منطقه است

عصر معدن- معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: امروز این سازمان با سابقه ۶۰ ساله و بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات روز قادر به انجام فعالیت اکتشاف مواد معدنی برای کشورهای منطقه است.;

ایران آماده اکتشاف معادن در کشورهای منطقه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، محمد باقر دری افزود: کشورمان برخوردار از 68 نوع ماده معدنی است و متخصصان این سازمان قادرند، باتوانمندی بالا در این ارتباط برای کشورهای منطقه نیز فعالیت اکتشافی برای شناسایی ذخایر مربوطه را انجام دهند.

    پیش از این علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفته بود،  کارهای اکتشافی در آسیای میانه برای تاجیکستان در آفریقا برای کشورهای سودان و نیجر، همچنین در آمریکای لاتین برای کشورهای بولیوی، ونزوئلا و اکوادور انجام شده است.

    دری خاطرنشان ساخت: اکنون توانمندی کارشناسی سازمان برای تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشاف ایران را در منطقه، شاخص ساخته تا بتواند با دیگر کشورها همکاری داشته باشد.

    بهره گیری از توانمندی حفاری در عمق

    معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی خاطرنشان ساخت: امروز فعالیت اکتشافی و شناخت ذخایر معدنی در عمق یکی از فاکتورهایی است که ایران می تواند از تجارب دیگر کشورها بهره گیرد و در این ارتباط کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و آفریقای جنوبی مطرح هستند.

    وی افزود: استخراج مواد معدنی از عمق چند هزار متری برای همه کشورهای جهان امکانپذیر نیست، بنابراین باید از کشورهای صاحب تجربه در این ارتباط بهره گرفت.

    موضوع جدا سازی مواد معدنی ترکیبی

    دری گفت: بررسی ها نشان می دهد که خیلی از مواد معدنی به شکل ترکیبی در عرصه ها قابل دسترسی است و امکان استحصال و جدا سازی آنها وجود ندارد و لازم است از تجربیات دیگر کشورها در این رابطه استفاده شود.

    وی ضمن یادآوری پدیده گنبدهای نمکی در کشور افزود: بررسی ها نشان می دهد بیش از 200 گنبد نمکی در ایران وجود دارد که اینها مستعد پتاس هستند، اما در کشور دانش کافی برای جداسازی عناصر همراه با پتاس اکنون وجود ندارد.

    معاون سازمان زمین شناسی اضافه کرد: پیش از این همکاری های مرتبط با فرانسه و استرالیا وجود داشته و می تواند اینگونه مراودات را تداوم بخشید.

    ضرورت سرمایه گذاری برای ذخایر عمقی

    دری گفت: عمده فعالیت اکتشافی و استخراج مواد معدنی در کشور به شیوه سطح الارضی انجام شده و عمق چندان فعالیتی نداشته ایم، بنابراین نیاز به سرمایه گذاری لازم در این ارتباط است که زمینه استخراج مواد معدنی را فراهم سازد.

    وی یادآور شد: آمار های مربوطه گویای نزدیک به 60 میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور است که بیش از 35 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی و سالیانه بطور متوسط 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود. 

    شناسایی ذخایر معدنی در منطقه زاگرس

    معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در منطقه زاگرس عناصر آهن، سرب و روی و ... وجود دارد، گفت: این منطقه خیلی مستعد نیست و عناصر فلزی کمتر در دسترس قرار دارد، اما از لحاظ نمک، گچ، فسفات و ...مناسب است.

    وی تصریح کرد: کاراکتشافی، شناسایی و پی جویی در منطقه زاگرس در زمینه گنبدهای نمکی انجام شده و وجود مواد معدنی پتاس در این گنبدها شناسایی و تعیین ذخیره نیز انجام شده است.

    به گفته وی، فعالیت اکتشافی در زمینه بوکسیت، سلستین و دیگر املاح نیز در منطقه زاگرس انجام شده و در واقع اینگونه عناصر در کنار سنگ های ساختمانی، مصالح، سیمان و ...این منطقه مساعد است.

    به گزارش ایرنا، براساس آمارهای پیشین وزارت صنعت، معدن وتجارت از رقم متوسط استخراج 400 میلیون تنی مواد معدنی سالیانه، 60 تا 65 درصد آن به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر