احیای واحد‌های معدنی راکد و نیمه فعال کشور با طرح معدن یار بسیج

عصر معدن- رئیس سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن کشور گفت: رسالت مجموعه بسیج در طرح معدن یار کمک به احیای همه واحد‌های معدنی راکد و نیمه فعال در کشور است.;

احیای واحد‌های معدنی راکد و نیمه فعال کشور با طرح معدن یار بسیج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، مجتبی اصغری درباره اجرای طرح معدن یار در سراسر کشور افزود: بسیج بزرگ‌ترین شبکه مردمی کشور با هزاران حلقه میانی تخصصی ‏، برای کمک به جامعه و دولت در حل مسائل اولویت دار کشور است.

    وی ادامه داد: ما در حوزه معدن، مسائل کلانی را از گذشته داریم، یک عقب ماندگی چندین ساله نظیر عقب ماندگی‌هایی در حوزه اکتشاف، فرآوری و بهره وری و یا در بحث اصلاح قوانین و مقررات داریم مثلا در حوزه واگذاری معادن به بهره برداران جدید یا قوانین به روز رسانی ماشین آلات معدنی مباحثی مطرح است که بسیج به عنوان نهاد مردمی در همه این عرصه‌ها نقش مطالبه گرانه خود را ایفا می‌کند.

    رئیس سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن کشور گفت: علاوه بر این باید برای هر استان براساس مزیت نسبی آن استان متناسب با ماده معدنی یک زنجیره ارزشی ایجاد می‌کردیم که انجام نشده است.

    وی افزود: در حقیقت ما معدن را یک صنعت سرمایه بر در حوزه استخراج می‌شناسیم، بخش مغفول مانده ما در حقیقت تشکیل ندادن زنجیره‌های ارزش در بخش فراوری بوده است.

    اصغری افزود: کارگروه‌های تخصصی معدن را در کشور تشکیل داده ایم که رسالت اصلی آن‌ها شناسایی این زنجیره‌های ارزش بومی در حوزه معدن و مطالبه گری درخصوص ایجاد و تقویت این زنجیره‌های ارزش است. علاوه بر این در حوزه خدمت رسانی نیز ما با آموزش و اعزام گروه‌های جهادی تخصصی به دورترین نقاط کشور درصدد رفع موانع تولیدی معادن راکد و نیمه فعال کوچک مقیاس هستیم که رسالت اصلی مجموعه بسیج را با همه شبکه گسترده نهادی و مردمی در قالب پایگاه و حوزه‌های بسیج قرار داده ایم.

    وی گفت: برخی از آن عارضه‌ها نظیر معارضان محلی و یا زیرساخت‌های ما برای رفع شان هیچ مجموعه‌ای را بهتر از بسیج نمی‌توانیم پیدا کنیم که به ارائه خدمت به صاحبان معدن در این حوزه‌ها بپردازند لذا ما طرح معدن یار را به منظور کمک به رفع موانع واحد‌های معدنی راکد و نیمه فعال کوچک مقیاس راه اندازی کرده ایم.

    رئیس سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن کشور افزود: ما طرح معدن یار را برای رفع موانع معادن کوچک مقایس بخصوص در مناطق کمتر توسعه یافته تعریف کردیم. خوشبختانه همه استان‌های ما پای کار آمدند کارگروه‌های تخصصی تشکیل دادند و گروه‌های جهادی را به معادن راکد و نیمه فعال اعزام کردند و سعی شده که در چند سال گذشته ما اولویت بسیج را روی عارضه‌هایی بگذاریم که توانایی حل آن مسائل در مجموعه بسیج وجود دارد، ما پارسال حدود 200 مانع را از پیش پای صاحبان معادن، خصوصا درخصوص عارضه‌هایی نظیر معارضان محلی و زیرساخت‌ها برطرف کردیم.

    رئیس سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن کشور گفت: طرح معدن یار را در همه استان‌ها اجرا می‌کنیم، اما براساس مزیت نسبی آن استان در حوزه معدن سهمیه‌های مختلفی را به استان‌ها دادیم، ممکن است در یک استان براساس مزیت نسبی که داشته، هدف گذاری ما 100 واحد معدنی بوده و یا در یک استان دیگر باتوجه به نداشتن این مزیت نسبی، 50 معدن یا 20 معدن باشد.

    وی افزود: این طرح به مدت دو سال در دست اجراست و امیدواریم بتوانیم ظرفیت اجرای این طرح را در مجموعه قشر بسیج صنعت و معدن تقویت کنیم. در حقیقت تمرکز ما روی معادن کوچک مقیاس در مناطق کمتر توسعه یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر