مقدمعلی معاون ایمیدرو:

تسهیل فعالیت های اکتشافی، ضرورت شناسایی پتانسیل های معدنی ایران است

برگزاری مسابقه ملی مهارت گوهرتراشی، مقدمه برندسازی در این صنعت است

عصر معدن- معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو خواستار تسهیل در روند اجرای برنامه های اکتشافی در کشور شد. حسام مقدمعلی تاکید کرد: ابتدا باید پتانسیل و ذخایر مواد معدنی شناسایی شود و بعد برای برداشت، ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی را در نظر گرفت.;

تسهیل فعالیت های اکتشافی، ضرورت شناسایی پتانسیل های معدنی ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وی امروز به همراه مدیر اکتشاف، مجری طرح توانمندی اکتشاف و همچنین مجری طرح توسعه گوهرسنگ ایمیدرو و مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در یک نشست مطبوعاتی و پرسش و پاسخ با خبرنگاران، تصریح کرد: باید برای ارتقای جایگاه بخش معدن که دغدغه مقامات ارشد کشور است، همکاری دستگاه های اجرایی افزایش یابد و مجوزهای اولیه صادر شود و پس از مشخص شدن نتایج اکتشاف، برای انجام دادن یا انجام ندادن فعالیت معدنی، تصمیم گرفت.

    مقدمعلی با تاکید بر اینکه در حوزه اکتشاف فلزات، بهتر است استعلام برای مرحله بهره برداری باشد، افزود: فعالیت های اولیه اکتشاف زیانی به محیط زیست وارد نمی کند از این رو باید شرایط برای این مراحل مهیا شود و پس از آن مقامات تصمیم بگیرند که آیا معدنکاری در ناحیه مورد نظر فاکتورهای اقتصادی-زیست محیطی دارد یا خیر.

    معادن کشف شده در مناطق کم برخوردارند

    معاون ایمیدرو با اشاره به عملکرد ایمیدرو در حوزه اکتشاف گفت: خوشبختانه با هماهنگی هایی که بین دستگاه های اجرایی وزارت صمت از جمله معاونت معادن و فرآوری مواد و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایجاد شده، به زودی شاهد نتایج ارزشمندی در بخش معدن خواهیم شد و معادنی به اقتصاد کشور معرفی می شوند که عمدتا در مناطق کم برخوردار واقع شده اند.

    وی افزود: به طور معمول فعالیت های اکتشافی بین 18 ماه تا سه سال زمان نیاز دارد و تا زمانی که به مرحله گواهی کشف نرسد نمی توان عنوان معدن را برای آن به کار برد.

    مقدمعلی ادامه داد: محدوده های اکتشافی را در اولویت عملیات اجرایی قرار می دهیم که احتمال تبدیل آن به معدن بیش از 60درصد باشد.

    ظرفیت دوبرابری پروانه های اکتشافی

    معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: این سازمان به همراه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بیش از 200 پروانه اکتشاف در اختیار دارد و امروزه ظرفیت پروانه های اکتشافی، دو برابر سنوات گذشته است.

    وی با اشاره به نقش ذخایر معدنی در جایگاه کشورها گفت: زمانی که ظرفیت های معدنی کشورمان به درستی مشخص شود به ارتقای جایگاه معدنی کشور در جهان و افزایش قدرت چانه زنی ایران در تعاملات اقتصادی می انجامد.

    معاون ایمیدرو افزود: خوشبختانه با همراهی و همت وزارت صمت و معاونت اجرایی رئیس جمهوری مسیر اکتشاف معادن در حال تبیین شدن است تا شاهد ارتقای جایگاه معادن در اقتصاد کشورمان باشیم.

    عملکرد حفاری

    مقدمعلی درباره عملکرد حفاری اکتشافی گفت: خانواده ایمیدرو برنامه 450هزار متر حفاری را پیش بینی کرده که تاکنون 242هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است. وی ادامه داد: میزان سرمایه صرف شده طی نیمه نخست امسال بالغ بر 14000 میلیارد ریال بوده و بودجه پیش بینی شده اکتشاف ایمیدرو برای سال 1402 برابر با 20هزار میلیارد ریال است. وی ادامه داد: علاوه بر آن 20 هزار میلیارد ریال بودجه هم برای همکاری با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ردیف اعتباری در نظر گرفته ایم.

    وی در برابر سوالی درباره اکتشافات طلا و نیز عناصر استراتژیک اظهار داشت: فعال سازی ذخایر قابل توجه طلا که پیشتر اندیس های آن کشف شده، در اولویت سازمان قرار دارد. به گفته وی، معدن طلای هیرد در خراسان جنوبی ،نمونه هایی از معادن غنی کشف شده است.

    مقدمعلی درباره لیتیوم نیز گفت: این فلز جزو عناصر صدر طرح عناصر استراتژیک ایمیدرو است و برنامه مطالعاتی آن با یک شرکت خارجی آغاز شده است.

    41هزار متر حفاری اکتشافی توسط ایمپاسکو

    از سوی دیگر قباد شاه کرمی مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) آماری از عملکرد این شرکت ارایه کرد و گفت: امسال 80هزار متر حفاری اکتشافی پیش بینی کرده ایم که طی شش ماه سال 41هزار متر حفاری داشته ایم.

    به گفته وی، اخذ شش گواهی کشف در برنامه های امسال شرکت قرار داشته که این امر در نیمه نخست 1402 محقق شده و قرار است تا پایان سال آینده تعداد گواهی کشف به عدد 9 برسد. شاه کرمی یادآور شد: پهنه های در اختیار این شرکت همگی آزادسازی شده اند.

    مسابقه ملی گوهرتراشی در فردوس

    از سوی دیگر ابومحمد هاشمی مجری طرح گوهرسنگ ایمیدرو خبر از برنامه برگزاری "نخستین مسابقه ملی مهارت گوهرتراشی" داد و گفت: این رویداد طی روزهای 9 تا 11 آبان در شهر فردوس خراسان جنوبی و با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برگزار خواهد شد.

    وی تاکید کرد: برگزاری چنین مسابقه ای مقدمه ای برای ورود به حوزه برندسازی گوهرسنگ برای کشورمان است.

    هاشمی با تاکید بر اینکه برنامه ها و اقدامات این حوزه، بر اساس سند ملی گوهرسنگ انجام می شود، اظهار داشت: تاکنون در 11 استان برنامه های اکتشافی انجام شده است و 31 استان کشور نیز تحت پوشش برنامه های آموزشی گوهرسنگ قرار گرفته اند.

    فردوس؛ کارگاه بزرگ گوهرتراشی

    مجری طرح گوهرسنگ افزود: امروزه شهر فردوس تبدیل به کارگاه بزرگ گوهرتراشی در کشورمان شده است.

    پیش از وی، احمد فتاحی مجلج مدیر اکتشاف ایمیدرو گزارشی از نیاز کشور به اکتشاف، مراحل اکتشافی، بسترسازی ها و سطح فعالیت های اکتشافی ایمیدرو ارایه کرد.

    فتاحی مجلج اظهار داشت: فعالیت های اکتشافی ایمیدرو در اکتشاف پهنه ها محدود به گروه شش (فلزات و زغالسنگ) است.

    وی تاکید کرد: بخش اعظمی از 546هزار کیلومتر مربع از پهنه های اکتشافی تحت اختیار ایمیدرو، آزادسازی شده اند و مناطق امیدبخش حاصل، به وزارت صمت اعلام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر