تحقق ۱۰۷ درصدی اهداف شناسایی و پی‌جویی سازمان زمین‌شناسی در سال ۹۹

عصر معدن- بررسی عملکرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حاکی از تحقق کامل اهداف این سازمان در سال ۹۹ به‌ویژه شناسایی و پی‌جویی ۱۲۳ هزار کیلومتر مربعی و عملکرد حدود ۱۰۷ درصدی در این بخش است.;

تحقق ۱۰۷ درصدی اهداف شناسایی و پی‌جویی سازمان زمین‌شناسی در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، عملکرد این سازمان تا پایان اسفند ماه سال 99 از سوی دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه این سازمان ارائه شد که نشان‌دهنده تحقق اهداف تعیین شده در سال جهش تولید است.

    بر اساس این گزارش و بر مبنای عملکرد شاخص‌های اختصاصی ارزشیابی عملکرد، در بخش شناسایی و پی‌جویی، اکتشاف عمومی و تفصیلی پتانسیل‌های معدنی کشور، میزان 115 هزار کیلومتر مربع به عنوان هدف کمی در نظر گرفته شد که بر همین اساس مقدار 123 هزار کیلومتر مربع به‌ثمر رسیده که عملکرد نهایی سازمان از برنامه ابتدای سال پیشی گرفته است.

    تهیه 55 ورقه نقشه و گزارش اطلاعات پایه زمین‌شناسی

    در زمینه تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و تهیه نقشه، 50 ورقه نقشه/گزارش در دستور کار قرار گرفت که در این مدت 55 ورقه نقشه/گزارش در حوزه دریا و خشکی با مقیاس­‌های مختلف تولید و منتشر شده است که در این شاخص نیز رشد چشمگیر نسبت به سالیان قبل مشاهده می‌شود.

    تهیه 40 برگ نقشه مخاطرات زمین‌شناسی

    برپایه این گزارش، در بخش تهیه نقشه‌های مهندسی و مخاطرات زمین‌شناختی شامل مخاطرات زمین‌لرزه، ریزگرد، سیل، فرونشست و تغییرات اقلیم نیز 30 برگ نقشه و گزارش به عنوان هدف در نظر گرفته شد که با همت متخصصان و کارشناسان حوزه مربوطه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موفق به دستیابی به 40 برگ نقشه و گزارش شد.

    اکتشاف 35 هزار کیلومتر خطی به روش ژئوفیزیک هوایی

    همچنین در زمینه اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی (برداشت، پردازش، تعبیر و تفسیر، مدل‌سازی و معرفی مناطق امیدبخش) با وجود محدودیت جدی در منابع مالی و تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز، عملکرد 35 هزار کیلومتر خطی با توجه به انجام پردازش، تعبیر، تفسیر و مدل‌سازی در راستای دستیابی به اکتشاف ذخایر پنهان و عمیق به وسیله این روش محقق شد.

    انجام 28 هزار آنالیز نمونه معدنی

    در عنوان شاخص نمونه‌های آنالیز شده در آزمایشگاه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تعداد 28 هزار آنالیز نمونه معدنی به عنوان هدف در دستور کار قرار داشت که این مقدار تا پایان سال 99 کاملا محقق شد.

    سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور،‌ ثبت یک محدوده ژئوپارک را نیز در بخش پتانسیل‌یابی و ارزیابی ژئوپارک‌های ایران در نظر داشت که موفق به تحقق و معرفی یک محدوده شد.

    همچنین گزارش‌های تحلیلی مجموعه داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور نیز یکی دیگر از موارد عملکردی این سازمان است که با توجه به هدف‌گذاری انجام شده، تعداد پنج پیمایش استانی که نتایج و مدل‌سازی‌های آن بی‌شک در راستای سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بخش معدن قابل کاربرد است، محقق شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر