در سال رونق تولید خام فروشی متوقف و به ارزش افزوده تبدیل می شود

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : این وزارتخانه موافق خام فروشی نیست و در سال رونق تولید حتما باید مواد معدنی را در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر کنیم.;

در سال رونق تولید خام فروشی متوقف و به ارزش افزوده تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی افزود: از سال 92 وزارتخانه اقداماتی را برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی انجام داده و در دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد که یکی از آن موارد ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی بود و بدین منظورمعافیت های مالیاتی صادرات مواد خام معدنی را برداشتیم و از طریق قانون و وضع عوارض حداقل 5 درصدی بر صادرات مواد خام برای سال 97 و 8 درصد برای امسال و 10 درصد برای سال آینده خام فروشی را کنترل کردیم.
    سرقینی گفت : اقدام دوم این بود که زنجیره تولید فولاد را کامل کردیم و امروز زنجیزه نامتوازن فولاد متوازن شده به طوری که کل زنجیره فولاد که در سال 92 حدود120 میلیون تن ظرفیت تولید داشت ، امروز به حدود 210 میلیون تن رسیده است و می توان گفت طی 5 سال 90 میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد افزوده شد که خود باعث کنترل صادرات سنگ آهن شده است.

    سال گذشته 15 میلیون تن سنگ آهن خام صادراتی به مصرف داخلی رسید
    معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در ادامه با ذکر آماری از صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی یادآور شد : در سال 91 صادرات سنگ آهن خام 23 میلیون تن بوده و در سال 97 به 8 میلیون تن کاهش یافته و 15 میلیون تن آن با ورود به صنایع کشور به ارزش افزوده تبدیل شده است.

    وی ادامه داد : در سال گذشته 8 میلیون و 200 هزار تن فولاد به خارج از کشور صادر شد که در واقع می توان گفت بخشی از آن سنگ آهن تولیدی بود که قبلا صادر می شده و توانستیم با جلوگیری از خام فروشی آن را در این چرخه وارد کنیم.
    به گفته وی این میزان صادرات فولاد درسال گذشته از تولید 25 میلیون تنی فولاد صورت گرفته است و در سال جاری نیز در نظر است تولید فولاد به 28 میلیون تن افزایش یابد و 12 میلیون تن صادر شود.
    سرقینی در بخش دیگری از صحبت خود تعریف پهنه های جدید معدنی را فعالیت اصلی این معاونت عنوان کرد و افزود : با انجام ژئوفیزیک هوایی و اقدامات زمینی و حفاری های اولیه و با تعریف پهنه ها و با انجام عملیات اکتشاف پهنه ها ذخایرمعدنی فلزی کشف شده حدود دو برابر شد.
    وی اضافه کرد : با تعریف پهنه ها از سال 93 تاکنون توانستیم سرمایه ها را به سمت اکتشاف جذب کنیم و امروز سرمایه گذاری خوبی در اکتشاف انجام شده وذخایر خوبی هم کشف شده است.
    سرقینی با بیان اینکه شرکتهای عمومی اقبال بیشتری در این زمینه داشتند وایمیدرو وسازمان زمین شناسی هم مشارکت کردند افزود : در بخش آهن ذخیره باقی مانده حدود 2 میلیارد تن بود که 2 میلیارد تن دیگر نیز کشف شد و همچنان حفاری ها ادامه دارد که البته بعد از حفاری ها نتیجه قطعی اعلام می شود.

    وی اعلام کرد : در بخش مس نیز پیش بینی می شود 1.5 میلیارد تن به ذخیره فعلی اضافه شده و ذخایر را دو برابر کند البته بعد از حفاری ها نتیجه قطعی اعلام می شود.
    سرقینی اضافه کرد : طی 4 و 5 سال اخیراز ژئو فیزیک هوایی استفاده کردیم و طی دولت یازدهم و دوازدهم نزدیک به 250 هزارکیلومتر خطی پرواز انجام شد البته این روش به تنهایی کافی نیست و اطلاعات اولیه ای را به ما می دهد ما باید در اقدامات زمینی به ویژه حفاری قطعیت ذخیره را تشخیص دهیم درواقع ژئو فیزیک هوایی مناطق امید بخش را نشان می دهد و سپس بر آن اساس حفاری ها جرا می شود.

    معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت یادآور شد : سال 97 در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور، علیرغم همه مضایق ، علاوه بر تامین نیاز داخل 8 میلیارد دلار صادرات هم انجام شد و واردات مواد معدنی کمتر از 50 میلیون دلار در دو زمینه زغال سنگ و سنگ منگنز بوده است که بسیار ناچیز است .
    با اجرای نقشه راه معدن، کار در این بخش سرعت می گیرد.
    سرقینی تصریح کرد : نقشه راه معدن با کمک بخش خصوصی و کارگروه معدن مجلس تعریف و تصویب شد و در سال گذشته بخش کمی اجرا شد و امسال هم در مرحله احصاء مسوولیت هر کدام از معاونتها و سازمانهای زیر مجموعه به صورت دقیق هستیم ، اهداف کمی و کیفی تعریف شده و با اجرای این نقشه کاردربخش معدن سرعت می گیرد.

    صادرات سنگ آهن به نفع کشور نیست
    این مقام مسوول ادامه داد : طبق اهداف سند چشم انداز، اهداف ما در صنعت فولاد قابل دستیابی است وبر این اساس رسیدن به 55 میلیون تن ظرفیت فولاد را تعریف کرده ایم و این در حالی است که هم اکنون 35 میلیون تن ظرفیت راه اندازی شده داریم حدود 10 میلیون تن بالای 50 درصد پیشرفت دارد و10 میلیون تن در شرف تعریف و شروع به کار است .
    وی تاکید کرد : برای تامین سنگ آهن مورد نیاز حداقل 140 میلیون تن سنگ آهن نیازداریم و یکی از مشکلات اصلی ماست و برای اینکه بتوانیم این میزان را تامین کنیم یا باید ذخایر جدید کشف کنیم و یا واردات انجام دهیم به عبارت دیگر صادرات سنگ آهن الان به نفع کشورنیست .
    درزمینه مس هم به اهداف نزدیکیم و می توان گفت فقط درمورد کشف ذخایر سنگ آهن با چشم انداز فاصله داریم که امیدوارم نزدیک شویم .
    سرقینی در ادامه تشریح کرد : طبق برآوردها معدن در GDP ‌ کشور 1.2 درصد به صورت مستقیم و با صنایع معدنی بلافصل خود 7.5 درصد نقش دارد .
    وی با بیان اینکه بودجه ناچیزی به توسعه زیر ساختهای معدنی اختصاص یافته است گفت : ارزش مواد معدنی و صنایع معدنی اصلی تولیدی کشور حدود 20 میلیار دلار است اما ایا در مقابل این عدد و متناسب با آن در زیرساختها ی معدنی هزینه میکنیم ؟ این در حالی است که هزینه توسعه و ایجاد زیر ساختها اعم از جاده های معدنی ، برق و آب و..هم بردوش سرمایه گذاران است و انتظاراست این مورد هم در قوانین بودجه دیده شود .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر