در نشست کمیته اکتشاف خانه معدن ایران مطرح شد:

ضرورت ایجاد «مصونیت سرمایه گذاری» برای فعالان معدنی سیستان و بلوچستان

عصر معدن- در نشست کمیته اکتشاف خانه معدن ایران که با محوریت بررسی تازه های اکتشافی در استان سیستان و بلوچستان روز گذشته برگزار و بر مصونیت سرمایه گذاران معدنی در این استان تاکید شد.;

ضرورت ایجاد «مصونیت سرمایه گذاری» برای فعالان معدنی سیستان و بلوچستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، اعضای کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با توجه به اهمیت ظرفیت های معدنی سیستان و بلوچستان درصدد هستند تا علاوه بر برگزاری دوره  های آموزشی، همایشی را در حوزه اکتشافات در این استان برگزار کنند و پتاسیل‌های آن را برای افزایش اکتشاف و عملیات معدنی به سرمایه‌گذاران معرفی کنند.

    کوروش شعبانی رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در ابتدای این نشست با اشاره به ظرفیتهای معدنی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کمیته اکتشاف قرار است با خانه معدن سیستان و بلوچستان در راستای بررسی فرصت‌‌های اکتشافی این استان و موانع سرمایه‌گذاری همکاری‌هایی داشته باشد به همین دلیل اعضای کمیته پیشنهادهای خود را برگزاری همایشی در خصوص فرصت‌‌های اکتشافی استان سیستان و بلوچستان مطرح کنند.

    او افزود: در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت های معدنی بسیاری وجود دارد و طی چند سال اخیر تحول خوبی در معادن استان به وجود آمده است به طوری که شرکت‌های بزرگ و کوچکی از سراسر دنیا برای سرمایه گذاری در معادن این منطقه از خود تمایل نشان داده اند اما فعالیت چندانی بر روی اکتشافات آن صورت نگرفته و نیاز است برای توسعه سرمایه گذاری در معادن سیستان و بلوچستان تکنولوژی های آن را بروز کرد.

    شهناز نوایی دبیر کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه اکتشافات و اشتغالزایی در معادن سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در راستای بهبود وضعیت معادن این استان و تشویق سرمایهگذاری برای تزریق منابع مالی در وهله اول باید مصونیت سرمایه‌گذار باید جدی گرفته شود. تا زمانی که زیرساخت ها و مشکلات امنیتی سرمایه گذاران را تهدید کند، تمایلی برای سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف وجود ندارد.

    او همچنین گفت: اگر فعالیت‌های اکتشافی به شکل اصولی در معادن استان سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کند، بخش گردشگری این معادن نیز رونق می گیرد و کمک به محرومیت زدایی از چهره سیستان و بلوچستان خواهد شد. برگزاری همایشی با محوریت تازه های اکتشافی مطمئنا معدنکاران این استان را از وجود تکنولوژی های جدید آگاه می کند و سبب ترویج دوره های آموزشی در خصوص اکتشافات معدنی خواهد شد.

    در ادامه اسدالله کشاورز مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از ظرفیت های بکر معدنی از اولویت های اصلی دولت دوازدهم در بخش اکتشاف است، عنوان کرد: این استان منطقه های غنی و دارای معادن فراوانی دارد که می توان به وجود مس، سنگ آهن، کرومیت و طلا اشاره کرد. به همین دلیل برای برگزاری یک همایش پربار بهتر است محتوای تولیدی آن متناسب با حوزه فعالیت مخاطبان آن تهیه شود و خانه معدن استان سیستان و بلوچستان مشکلات معدنکاران استان را در زمینه اکتشاف مورد بررسی قرار دهد و خروجی آن را به کمیته اکتشاف خانه معدن ایران منتقل کند. 

    او با تاکید بر اینکه خروجی چنین همایشی در سیستان و بلوچستان برای جذب سرمایه گذار مهم محسوب می شود، پیشنهاد داد: برای توسعه فعالیت های اکتشافی و توسعه معادن این استان همچنین مصونیت سرمایه گذاری که به این پروژه ها وارد می شود، بهتر است همانطور که خانه معدن ایران با وزارت کشور تفاهمنامه امنیتی منعقد کرد، از وزارت امور خارجه کمک گرفت تا امنیت سرمایه گذاری و معدنکاران در این مناطق تضمین شود. زیرا تا زمانی که شرایط برای فعالیت معدنکاری در استان سیستان و بلوچستان فراهم نشود، نمی توان سرمایه‌گذار را در این مناطق ترغیب کرد و فعالیتی موثر انجام داد.

    در ادامه عارف حامدی مدیر امور استان های خانه معدن ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات معادن این استان در حال حاضر ماشین آلات معدنی فرسوده است، گفت: رئیس خانه معدن سیستان و بلوچستان معتقد است امنیت در استان برای جذب سرمایه وجود دارد اما افزایش حضور سرمایه گذار نیازمند تضامین بیشتری است که دولت می تواند برای توسعه فعالیت های معدنی این استان به بخش خصوصی بدهد. مسلما اگر وضعیت برای بخش خصوصی بهبود پیدا کند با افزایش اکتشافات، ذخایر جدیدی برای سرمایه‌گذاری شناسایی می شود و معدنکاران می توانند به سمت ارتقای دانش فرآوری مواد معدنی حرکت کنند.

    منصور قربانی، نایب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت اقتصادی ذخایر مس پورفیری استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: رونق اکتشافات و فعال سازی معادن سیستان و بلوچستان وضعیت اقتصادی این منطقه را دگرگون می کند زیرا علاوه بر اشتغالزایی برای بومیان، آبادانی و محرومیت زدایی از روستاهای سیستان و بلوچستان جریان می گیرد. همایشی که تازه های اکتشافی این استان را به سرمایه گذاران و معدنکاران ارائه دهد، دستاوردهای خوبی هم برای سیستان و بلوچستان و هم برای جامعه معدنی کشور خواهد داشت.

    در ادامه این نشست سیداحمد مشکانی، عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران پیشنهاد ساخت شهرک های معدنی را مطرح کرد و گفت: بخش معدن هم میتواند مانند شهرک های صنعتی برای صنایع کوچک، شهرک هایی مخصوص به فعالیت مربوط به حوزه خود داشته باشد. پروژه ساخت این شهرک ها در سیستان و بلوچستان قابلیت اجرایی دارد حتی می تواند به صورت سراسری در کشور پیاده سازی شود. ضمن اینکه برای توسعه فعالیت های اکتشافی در استان باید در وهله اول زیرساخت ها و بحث تامین آب آن معادن بررسی شود این موضوع می تواند به عنوان یکی از سرفصل ها در همایش اکتشافی که قرار است برگزار شود، مورد بحث قرار گیرد.
    میرصالح میرمحمدی استادیار دانشکده مهندسی معدن پردیس فنی دانشگاه تهران نیز در ادامه با اشاره به مشکل بهرهبرداران سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با آموزش مستمر و برگزاری دورههای آموزشی در این استان و استانهای دیگر میتوان اکتشافات اصولی که منجر به شناسایی ذخایر جدید میشود را بین معدنکاران استانی فراگیر کرد و سرمایهگذاران را نسبت به پروژههایی که توجیه اقتصادی دارند، مطمئن کرد و ریسک اکتشافات را کاهش داد.
    در ادامه نشست امید اصغری دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران با تاکید بر افزایش فعالیت های آموزشی در استان سیستان و بلوچستان گفت: خدمات آموزشی رایگان اساتید دانشگاهی در عرصه اکتشافات معدنی این استان می تواند مثمرثمر واقع شود و خانه معدن سیستان و بلوچستان بهتر است در این زمینه ورود پیدا کند. ضمن اینکه باید در همایش اکتشافات معدنی این استان مطالب کاربردی و داده های جدید از محدوده های معدنی این استان ارائه شود. موضوع دیگر سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان دارند، خواهان اطلاعات فنی و اقتصادی هستند که باید در این زمینه کمیته محتوا تهیه کرد.
    همچنین در این نشست مقرر شد، نشست بعدی کمیته اکتشاف خانه معدن ایران 20 آبان ماه در خصوص تهیه محتوای این همایش برگزار شود و اعضا باری دیگر در جهت پربار شدن این همایش هماندیشی داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر