غریب‌پور مطرح کرد:

شناسایی ۷۶۰ محدوده امیدبخش با توسعه فعالیت های اکتشافی/ صدور ۵۲ پروانه اکتشاف حاصل اکتشافات جدید ایمیدرو

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو از شناسایی ۷۶۰ محدوده امیدبخش با انجام اکتشافات جدید طی امسال خبر داد و گفت: امسال به ذخایر جدید سنگ آهن، طلا و بوکسیت دست یافتیم.;

شناسایی ۷۶۰ محدوده امیدبخش با توسعه فعالیت های اکتشافی/ صدور ۵۲ پروانه اکتشاف حاصل اکتشافات جدید ایمیدرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور افزود: با اکتشافات انجام شده تاکنون 760 محدوده امیدبخش شناسایی شده است. از این تعداد، ایمیدرو درخواست صدور پروانه برای 280 محدوده را اعلام کرده است که تاکنون مجوز 52 پروانه اکتشاف صادر شده است.

    وی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در این سازمان، دیگر محدوده های امیدبخش شناسایی شده در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفت، تا از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها به مزایده گذاشته و به بخش خصوصی واگذار شود.

    مشارکت با بخش خصوصی

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مجموع مساحت پهنه های اکتشافی ایمیدرو به 650 هزار کیلومتر مربع رسیده است، ادامه داد: به این ترتیب ایمیدرو علاوه بر شناسایی محدوده برای خود، مشارکت با بخش خصوصی را در شمار برنامه های خود قرار داده است.

    غریب پور با بیان اینکه پروانه های اخذ شده دارای ذخایر سرب، روی، طلا، مس، آهن، زغال سنگ، شورابه، کرومیت و آنتیموآن عناصر نادر خاکی است، عنوان کرد: تعدادی از پهنه هایی که به بخش خصوصی واگذار کردیم، به مرحله صدور پروانه رسیدند و تعدادی هم در سال آتی تبدیل به گواهی کشف می شود.

    بهره برداری از نخستین معدن واگذار شده؛ از سال آینده

    وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتظار داریم نخستین معادن بخش خصوصی حاصل از واگذاری های ایمیدرو، سال آینده به بهره برداری برسد. رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: در این زمینه ایمیدرو 2 محدوده سنگ آهن در استان کردستان در حال اخذ گواهی کشف مشترک است.

    افزایش چشمگیر ذخایر جدید معدنی

    این مقام مسوول در سازمان ایمیدرو اعلام کرد: شناسایی منابع جدید معدنی در شمار برنامه ها قرار دارد و هم چنین به دنبال این هستیم، به تعداد مواد معدنی کشور تنوع دهیم.

    غریب پور با بیان اینکه اکتشافات انجام شده دستاوردهای قابل توجهی برای کشور داشته است، اعلام کرد: یکی از موفقیت های ما در اکتشافات، معدن شرکت گل گهر در سیرجان بود که آنجا توانستیم 537 میلیون تن ذخیره اکتشافی جدید را در اثر اکتشافات تکمیلی به ذخایر گل گهر اضافه کنیم.

    وی افزود: از سوی دیگر در اکتشافات زرشوارن توانستیم 50 درصد به ذخایر جدید این مجموعه اضافه کنیم که این تضمینی برای آغاز فاز 2 طلای زرشوران است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین توانستیم ذخایر بوکسیت کشور را از 14 میلیون تن به 38 میلیون تن ارتقاء دهیم که این موضوع موجب پیشبرد اهداف و تامین خوراک آینده کارخانه آلومینیوم جاجرم خواهد شد.

    به کارگیری روش های نوین اکتشاف

    غریب پور در خصوص برنامه های این سازمان در استفاده از روش های نوین اکتشاف، گفت: یکی از برنامه های سال آتی ایمیدرو، توسعه و ارتقای بانک اطلاعاتی مکان محور GIS است. این سیستم در حفظ و ذخیره و پردازش داده ها به ما کمک می کند.

    وی افزود: همچنین روش های نوینی را برای اکتشاف ذخایر پنهان مورد توجه قرار خواهیم داد.

    رییس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه در نظر داریم از روش های نوین دیگری از جمله "الکترومگنتیک" استفاده کنیم، اظهار داشت: با روش فوق می توانیم کانسارهای عمیق را با روش های مختلفی اکتشاف کنیم.

    پایش مشکلات اکتشاف و ارائه گزارش به استانداران

    غریب پور عنوان کرد: سال آینده جلسات مستمری را با کلیه استان ها به خصوص استانداران و مقام های استان ها برگزار خواهیم کرد.

    وی افزود: این جلسات به جهت ارایه گزارش فعالیت های اکتشافی و همکاری مسئولان استان ها برای رفع مشکلات پیش روی اکتشاف برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر