رئیس کمیته اکتشافات خانه معدن مطرح کرد:

آینده روشن در انتظار بخش معدن

عصر معدن- رئیس کمیته اکتشافات خانه معدن گفت: همکاری خوبی میان صنعت و دانشگاه برقرار است و برخی از پروژهایی که در دانشگاه‌ها تعریف می‌شود در بخش معدن به کار گرفته می‌شود.;

آینده روشن در انتظار بخش معدن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از گسترش نیوز، اکتشافات در معادن از اهمیت بالایی برخوردار است. در بحث اکتشافات معادن نیازمند کارشناس با توان علمی بالا و به روز هستیم تا  آشنا به روند سیستماتیک اکتشاف باشد در همین ارتباط گفتگویی با کورش شعبانی،رئیس کمیته اکتشافات خانه معدن ترتتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. با ما همراه باشید:

    اقدام مثبت در تشکیل کنسرسیوم پایا

    رئیس کمیته اکتشافات خانه معدن در ارتباط با تشکیل کنسرسیوم اکتشافی پایا در شناسایی پهنه‌های اکتشافی گفت: این اقدام سبب تسریع در روند شناسایی محدوده‌های اکتشافی شد و در مدت زمان کوتاهی توانست تکلیف برخی از پهنه‌ها که در اختیار برخی مجموعه‌ها بود را مشخص کند. برخی از این مجموعه‌ها به دلیل داشتن پهنه‌های در اختیار سبب می‌شدند که این پهنه‌ها بلوکه شود که با اقدام مناسب و به موقع پایا تکلیف برخی از پهنه‌ها را معین کرده‌ و الباقی را آزاد نموده و در اختیار سازمان استان مربوطه قرار داد.

    از کارشناسان خبره در امر اکتشاف استفاده شود

    شعبانی در ارتباط با بهره‌گیری از کارشناسان در حوزه اکتشافات گفت: برخی‌ از مجریان به دلیل واقف نبودن در حوزه اکتشافات، در ابتدای کار بیابان را معدن می‌نامند. در صورتی که به منظور فعالیت اکتشافی می‌بایست مراحلی چهار گانه اکتشاف را پشت سر گذاشت. استفاده از کارشناس با توان علمی بالا و به روز و آشنا به روند سیستماتیک اکتشاف ضروری است چرا که می‌بایست مدیر اکتشافی که در کنار مطالعات نرم‌افزاری به داشتن تجربه کافی در آن حوزه اشراف داشته و با قواعد و سلسله مراتب عملیات اکتشافی آشنا بوده و عملیات اکتشاف را هدایت نماید.در برخی موارد شاهدیم که افراد از بخش‌‌های دیگر به حوزه اکتشاف روی می‌آورند که بعضا تخصصی نداشته و اعتقادی به کار سیستماتیک ندارند.

    همکاری میان دانشگاه و صنعت جدی گرفته شود

    وی در ارتباط با همکاری دانشگاه و صنعت در پروژهای معدنی گفت: همکاری خوبی میان صنعت و دانشگاه برقرار است و برخی از پروژهایی که در دانشگاه‌ها تعریف می‌شود در بخش معدن به کار گرفته می‌شود البته در خصوص کیفیت اجرای کار در زمینه اکتشافات در برخی موارد کار ازکیفیت کافی برخوردار نبود. درحال‌حاضر نیز چند سالی است مجموعه‌ای با همکاری ایمیدرو و دانشگاه‌تهران به همین منظور با نام یونیدرو شکل گرفته‌ که جای تقدیر دارد.  با توجه به توان بالای علمی دانشگاه‌ها قطعا این میزان از همکاری و البته کیفیت کارهای مشترک کافی و قابل قبول نیست و نیاز است تا همکاری میان دانشگاه‌ و صنعت جدی‌تر گرفته شده و دانشجویان با حضور در این بخش به کسب تجربه در علم معدن و زمین‌شناسی بپردازند.

    موازی کاری در بخش اکتشافات انجام نشود

    رئیس کمیته اکتشافات خانه معدن ایران در ارتباط با موازی‌کاری در بخش اکتشافات با توجه به مجموعه‌های متعدد در این بخش گفت: یکی از دغدغه‌ها در بحث اکتشافات این است که مجموعه‌ها ادامه کار دیگری را بر عهده‌ گیرند و موازی کاری انجام نگیرد. به عنوان مثال در پروژه عناصر نادر خاکی سازمان‌های زمین‌شناسی، انرژی اتمی، ایمیدرو و شاید دانشگاه‌ها به طور همزمان بر روی آن کار کردند و این که به نتیجه مطلوب رسیده یا خیر را مطلع نیستم.

    اقدام مثبت وزارت صمت در راه‌اندازی کاداستر

    وی درباره کمک سامانه کاداستر به بخش اکتشافات گفت: یکی از اقدامات مثبت وزارت صمت در چند سال اخیر راه‌اندازی سامانه کاداستر بود. بهره‌برداری از آن سبب شد تا شاهد کاهش خطاهای انسانی، ایجاد نظم و انضباط با حداقل نیروی انسانی در تمامی بخش‌ها از اکتشاف تا بهره‌برداری از معدن را شاهد باشیم. ضمن اینکه با بروزرسانی این سامانه و تقویت آن بسیاری از مشکلات در این بخش‌ها مرتفع خواهد شد.

    شعبانی در ارتباط با پنجره واحد در سامانه کاداستر گفت: استعلام از سازمان‌ها بدون حضور متقاضی در سامانه کاداستر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که هنوز این اتفاق نیفتاده و اجرای ماده 24 مکرر نیز ضروری به نظر می‌رسد.

    رئیس کمیته اکتشافات خانه معدن ایران درباره مرتفع کردن مشکلات در بخش اکتشافات افزود: در این بخش می‌بایست چند اقدام صورت از جمله اجرای نقشه راه و صنایع معدنی، جذب سرمایه‌گذاری متناسب با اکتشافات، جلوگیری از موازی‌کاری بین سازمان‌های متعدد اکتشافی، ورود جدی تر صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در حمایت از بخش اکتشاف، تصمیم گیری در خصوص آزاد‌سازی محدوده‌های مزایده‌ای و بلوکه شده، مشکلات با منابع طبیعی و معارضین محلی خصوصا دارندگان پروانه چرای دام و...... صورت پذیرد.

    آینده روشن در انتظار بخش معدن

    وی با اشاره به آینده روشن در بخش معدن کشور گفت: اگر برنامه منظم و منسجم 20 ساله برای اکتشافات معدن تدارک دیده شود می‌توان به جایگزینی بخشی از درآمد نفت با درآمد معادن امیدوار بود.

    رئیس کمیته اکتشافات خانه معدن در پایان گفت: باید اقدامات اصولی در جهت کاهش بوروکراسی اداری انجام شده و مسیر معدن‌کاری تسهیل شود. ایجاد پنجره واحد نیز می‌تواند یک اقدام مهم به شمار رود. می‌توانیم با کاهش برخورد‌ها بین سرمایه‌گذار و سازمان منابع طبیعی، انرژی اتمی و.... فضای امنی را برای معدن‌کاری بودجود آورده و از این طریق اقدام به جذب سرمایه‌گذاری در این بخش کنیم.همچنین با ایجاد یک برنامه میان مدت و یا دراز مدت در بخش معدن می‌توانیم به جایگاه اصلی خود در دنیا برسیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر