مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو:

عملیات اکتشافی ۶۰ درصد از مساحت کشور را ایمیدرو انجام می دهد

جذب ۱۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی با هدف تامین مالی

عصر معدن- مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرواعلام کرد: عملیات اکتشافی ۶۰ درصد از مساحت قابل اکتشاف کشور توسط ایمیدرو در حال انجام است.;

عملیات اکتشافی ۶۰ درصد از مساحت کشور را ایمیدرو انجام می دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو)، سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو امروز در نشست مجمع عمومی عادی سالیانه این سازمان با اعلام اینکه پهنه های اکتشافی در اختیار ایمیدرو 650 هزار کیلومتر متربع است، اظهار کرد: در مجموع عملیات اکتشافی حدود 60 درصد از یک میلیون کیلومتر مربع مساحت قابل اکتشاف کشور توسط ایمیدرو در حال انجام است.

    خلوصی افزود: ایمیدرو فعالیت های جدید اکتشافی خود را از سال 93 آغاز کرد و تا سال گذشته کار اکتشافی 225هزار کیلومتر مربع ازمجموع 305 هزارکیلومتر مربع(53پهنه اکتشافی) تخصیص یافته به این سازمان را انجام داد. این در حالی است که سال 98 نیز بیش از 300 هزار کیلومتر مربع دیگر از پهنه های کشور در اختیار این سازمان قرار گرفت. به گفته وی، سال 98 ایمیدرو کار اکتشافی حدود 400 هزار کیلومتر مربع را به پایان می رساند.

    وی یادآورشد: طی سال های اخیر سهم صادرات بخش معدن و صنایع معدنی همواره بیش از 20 درصد صادرات غیرنفتی بوده است. این بخش تنها 5 درصد از درآمد ناخالص داخلی را تشکیل می دهد اما توانسته است بیش از 20 درصد ارزآوری داشته باشد.

    اقدامات ایمیدرو برای کاهش اثرات تحریم ها

    وی با اشاره به اقدامات ایمیدرو برای کاهش اثرات تحریم ها تصریح کرد: تشکیل ستاد تدابیر ویژه در ایمیدرو از اردیبهشت سال 97،شناسایی ریسک های تولید و توسعه برای همه شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی، رصد مستمر تحریم ها، آموزش نحوه شناسایی ریسک به شرکت ها، درخواست تشکیل ستاد ویژه در شرکت ها، طراحی روش تامین مواد اولیه و مواد مصرفی از جمله اقدامات ایمیدرو در این حوزه است.

    جذب هزار و 600 میلیارد تومان نقدینگی

    خلوصی درباره عملکرد کمیته پایش طرح های ایمیدرو گفت: کیمته پایش طرح ها به طور مستمر جلسات هفتگی برگزار می شود. نتیجه این امر ایجاد هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی در تکمیل طرح های توسعه است. وی تاکید کرد: از سال 97 تا نیمه نخست 98 بیش از هزار و 600 میلیارد تومان نقدینگی از بخش خصوصی با هدف تامین مالی طرح ها، جذب شد که بیش از هزار و 200 میلیارد تومان آن در سال 98 بوده است.

    وی افزود: فاز نخست الکترود گرافیتی امسال به بهره برداری می رسد که تقریبا 50 درصد نیاز صنعت فولاد کشور به واردات گرافیت را کاهش خواهد داد. خلوصی خبر داد: کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) نیز در آبان ماه سال جاری به بهره برداری می رسد که این امر موجب افزایش 3.5 برابری ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور خواهد شد.

    مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به طرح احیا معادن کوچک مقیاس اظهار کرد: هدف ایمیدرو فعال کردن 150معدن کوچک و اشتغالزایی 3000 نفر تا پایان سال جاری است.

    خلوصی ادامه داد: نتیجه این امر گزارش مرکز پژوهش های مجلس است که نشان می دهد تنها صنعتی که از سال 91 نسبت به سال 97 رشد داشته بخش فلزات اساسی است. این در حالی است که فولاد، مس و آلومینیوم از اولین صنایعی بودند که در لیست تحریم ها قرار داشتند. این نشان می دهد شوک های تحریمی هم نتوانسته اند مانع رشد این صنایع شوند.

    مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با نگاهی به سهم فلزات اساسی در بورس گفت: حدود 22 درصد بازار بورس سهم فلزات اساسی و کانی های فلزی است در حالی که سهم سود فلزات اساسی و کانی های فلزی از کل بورس 36 درصد است که نشان دهنده سودده بودن این صنایع نسبت به سایر صنایع در بورس است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر