معاون وزیر صمت:

۷ درصد معادن کشور اکتشاف شده است

عدم به‌روز شدن فناوری‌ها، دلیل عقب‌ماندگی

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون در کشور، فقط حدود هفت درصد معادن اکتشاف شده است و در عین حال در بسیاری از حوزه های معدن و صنایع معدنی، به دلیل نوع نگاه و وجود مسائل بین المللی و تحریم، از غافله دانش فناوری عقب هستیم.;

۷ درصد معادن کشور اکتشاف شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «محمدرضا موثقی‌نیا» در نشست بررسی مفاد تفاهم نامه همکاری وزارت صمت با دانشگاه شهید بهشتی درباره توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، افزود: افزود: شاید دلیل اصلی این عقب ماندگی، این بوده که نتوانسته ایم فناوری ها را در حوزه معدن و صنایع معدنی به روز کنیم. در این حوزه، دانشگاه می تواند ورود کند و با توجه توانمندی های مطرح شده از سوی دانشگاه، امیدواریم به این مهم دست پیدا کنیم.

    رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: همکاری دانشگاه و صنعت از ابتدای انقلاب آغاز شده، اما هیچ گاه به نقطه مطلوب نرسیده است، در حالی که برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، باید به دنبال اثربخشی همکاری صنعت و دانشگاه باشیم.

    وی ابراز امیدواری کرد: در فصل جدید این نوع ارتباط صنعت و دانشگاه (که اکنون با دانشگاه شهید بهشتی برقرار شده است)، اثربخشی این همکاری را در عمل طی کوتاه مدت و بلندمدت شاهد باشیم، به طوری که به رفع مشکلات بخش تولید و توسعه، رفع دغدغه و حل مساله منجر شود.

    ضرورت ارتقای مراکز تحقیقاتی ایمیدرو

    معاون وزیر صمت با بیان اینکه در این سازمان تعدادی مرکز تحقیقاتی در حوزه معدن و صنایع معدنی فعال است، تصریح‌کرد: این مراکز در کرج (مرکز تحقیقات فرآوری کرج و ایمینو)، یزد و آذرشهر واقع هستند و همچنین 2 موسسه با مشارکت دانشگاه (یونیدرو با مشارکت دانشگاه تهران و مرکز شریف با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف) فعال است.

    وی ادامه‌داد: واقعیت این است که تاکنون اثرات مراکز یاد شده در ماموریت های ایمیدرو قابل توجه نبوده است و ضرورت دارد این جایگاه ارتقا یابد.

    برپایه این گزارش، تفاهم‌نامه مذکور تیرماه 1402 بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه شهید بهشتی امضا شده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر