نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات معدنی در گفت‌و‌گو با «عصر معدن»:

اولین همایش معادن کوچک و متوسط آبان ماه برگزار می‌شود

عصر معدن- نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات معدنی معتقد است، در شرایط فعلی باید توجه بیشتری به معادن کوچک و متوسط داشت.;

اولین همایش معادن کوچک و متوسط آبان ماه برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳:۰۰

    سجاد غرقی در گفت‌وگو با «عصر معدن» اظهار کرد: نیمه اول آبان ماه اولین همایش معادن کوچک و متوسط در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود که  حاوی محورهای مختلف به جهت توسعه فعالیت این معادن است.
    وی تصریح کرد: دبیرخانه این همایش در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی مستقر است و با محوریت کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و مشارکت تشکل های معدنی برگزار می‌شود.
    غرقی اضافه کرد: با توجه به تعدد و تنوع معادن کوچک و متوسط، تلاش داریم با مشارکت موثر کلیه انجمن های تخصصی معدنی این همایش برگزار شود.
    وی افزود: براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران از منظر تعداد، از میان حدود 6000 پروانه بهره برداری کمتر از 2 درصد از آنها بزرگ مقیاس هستند. 85درصد سهم اشغال بخش معدن، 65درصد سهم تولید، 59 درصد سهم سرمایه گذاری و 73درصد سهم استخراج مواد معدنی متعلق به معادن و کوچک و متوسط است. درنتیجه با توجه به کوچک بودن و پراکنده بودن این بنگاه‌ها،  اولویت‌دهی دولت به معادن بزرگ دولتی و نیمه دولتی SME ها در چرخه های رکود بازار آسیب پذیر تر بوده اند و در سیاستگذاری‌ها بسیارکمتر مورد توجه هستند.
    غرقی در ادامه با اشاره به مهمترین مسائل مطرحی در این همایش افزود: تعریف اولیه از واحدهای کوچک و متوسط ، بررسی شرایط و تنوع آنها و جمع بندی اطلاعات و آمارهای مرتبط در حوزه تولید، سرمایه گذاری و اشتغال از موضوعات مطرحی در این همایش است و پس از آن 2 بسته پیشنهادی شامل ارائه راهکار به صنعت جهت تقویت داخلی بخش و پیشنهاد به حاکمیت در راستای اصلاح حکمرانی بخش معدن مطرح می شود.
    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: پیشنهادات اولیه در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد و ایشان نیز از این موضوع استقبال کردند تا ما بتوانیم برای تقویت SME ها مشوق‌ها و معافیت‎هایی را لحاظ کنیم. همچنین در این جلسه رئیس انجمن سنگ آهن پیشنهاد داد تا زمان خروج از بحران اقتصادی، حقوق دولتی معادن کوچک و متوسط به مدت 3 سال تعلیق شود. موضوع دیگر خروج محصولات صادرات معادن کوچک و متوسط از سامانه نیما بود تا بتوانند از ارز ناشی از صادرات تامین مالی کنند. بحث دیگر بازگشت مشوق‌های صادراتی بود و نیز در این جلسه مطرح شد تا عوارض صادراتی متوقف شود.
    غرقی افزود: هدف آن است تا معادن کوچک و متوسط را تقویت کرده و مشکلات آنها را برطرف کنیم. به همین دلیل در اولین گام باید یک نگاه کلی برای معادن کوچک و متوسط تغییر کند. گام بعدی پیشنهاد بسته‌هایی به حاکمیت تا این موضوع به تقویت معادن کوچک و متوسط کمک کند. درنتیجه برگزاری این همایش در چنین شرایطی بسیار مهم و حیاتی است.
    به گفته وی، معادن کوچک و متوسط در شرایط فعلی و در دستیابی به اهداف 1404 به ویژه تامین خوراک جهت تولید 55 میلیون تن فولاد نقش بسزایی بر عهده دارند. از سویی دیگر این معادن می توانند علی رغم فقدان اکتشافات کلان سیستماتیک در کشور در کشف ذخایر بزرگ کمک جدی کنند. تجمیع شبکه ای فعالیت‌ها SME ها در قالب قراردادهای کنسرسیوم فروش و صادرات راهکاری عملی دیگری است که در قالب پنل به گفتگو خواهیم گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر