وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تولید فولادهای API در فولاد مبارکه فتح الفتوح و به بارنشستن نهضت ساخت داخل است

عصر معدن- با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، نماینده مردم شهرستان مبارکــــه در مجلــــس شـــــورای اسلامی، مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره فولاد مبارکه، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان مبارکه از خط تولید انبوه تختال API ویژه ساخت لوله های انتقال نفت و گاز ترش رونمایی شد.;

تولید فولادهای API در فولاد مبارکه فتح الفتوح و به بارنشستن نهضت ساخت داخل است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در این آیین وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن خرسندی از حضور در فولاد مبارکه و قدردانی از تلاش بی وقفه مدیران و کارکنان این شرکت گفت: تولید فولاد های ویژه ساخت لوله های انتقال نفت و گاز ترش در فولاد مبارکه فتح الفتوح و به بار نشستن نهضت ساخت داخل است.

    وی با تاکید بر این مجاهدت های کارکنان فولاد مبارکه در خط مقدم تولید و اقتصاد مقاومتی ادامه راه شهیدان دفاع مقدس است گفت: در نهضت ساخت داخل تا سال 1400 ده میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده ایم که 2.4 آن مربوط به صنایع معدنی است.

    رضا رحمانی با تاکید بر این که باید هر قطعه ای را که می توانیم در داخل تولید کنیم، باید تولید کنیم، گفت: اول انقلاب زنجیره و ظرفیت تولید فولاد کشور 2.3 میلیون تن بوده است این در حالی است که امروز در این حوزه با رشد  قابل توجهی مواجه هستیم و متاسفانه در برخی موارد در این زنجیره توازن برقرار نبوده است. اما خوشبختانه طی دوسال اخیر اقدامات جدی برای برقراری توازن در سنگ آهن تا محصول انجام شده است و در حال حاضر اصلا نیاز به صادرات سنگ آهن نداریم. این در حالی است که تا سه سال قبل حدود 23 میلیون تن سنگ آهن صادر می شده است. و سال قبل به زیر 8 میلیون تن رسیدیم. فلذا باید در زنجیره تولید فولاد توازن بیشتری برقرار گردد.

    وزیر صمت با بیان این که فولاد مبارکه یک شرکت معمولی نیست، افزود: این بنگاه اقتصادی بزرگ از یک سری مراحل با موفقیت عبور کرده است و به یک شرکت جهانی مبدل شده است تا جائیکه تمام دنیا روی آن حساب جداگانه ای باز کرده اند این شرکت همچنانکه در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته است نباید به هیچ عنوان فولاد خام صادر کند و باید ظرفیت تولید فولادهای خاص و همین فولادهای API را در خود تقویت کند  و تولید محصولات مورد نیاز کشور در صنایع خودروسازی، نفت و گاز و لوازم خانگی را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهد.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش فولاد مبارکه در توسعه ملی گفت: فولاد مبارکه می تواند در تنظیم بازار کمک حال دولت باشد و با رویکرد حمایت بیش از پیش از صنایع کوچک زمینه رشد هرچه بیشتر آن ها را فراهم آورد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگاران نیز گفت: با تولید این محصول در فولاد مبارکه سالانه از 300 میلیون دلار واردات جلوگیری شده و از این مهمتر این است که این شرکت نیاز کشور را به اسلب مورد نیاز برای تولید ورق مورد نیاز ساخت لوله های انتقال نفت و گاز ترش را تامین می کند.

    رضا رحمانی در ادامه به دلایل توجیهی احداث خط نورد گرم 2 در فولاد مبارکه گفت: ما در فولاد مبارکه ظرفیت خالی برای خط نورد داشتیم، به گونه ای که خط نورد شماره یک این شرکت جوابگوی نورد تمام محصولات نیست، بنابراین لازم بود این ظرفیت در بخش نورد ایجاد شود که توسعه آن باعث ایجاد ارزش افزوده شده و نیاز صنایع پایین دست را تامین می کند.
    وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان اجرای تکمیل طرح شهید خرازی و احداث خط نورد دو فولاد مبارکه افزود: مجوز لازم برای راه اندازی خط نورد دو صادر شده است ضمن این که منابع مالی لازم برای این پروژه دیده شده و ظرفیت لازم نیز وجود دارد که پس از انجام تشریفات قانونی وارد فاز اجرا خواهد شد.

    او خاطرنشان کرد: عزم فولاد مبارکه برای اجرای این طرح جدی است و منابع مالی لازم برای اجرای آن دیده شده و نظر دولت، کارشناسان فنی و هیات مدیره شرکت در این خصوص مثبت است و در حال انجام تشریفات و انتخاب پیمانکار هستیم و به نوعی کار این پروژه آغاز شده و به طور حتم این طرح در موعد زمانی که مقرر شده اجرا خواهد شد و به مدار فولاد خواهد آمد.
    وزیر صمت به ظرفیت های فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور اشاره داشت و افزود: فولاد مبارکه برنامه های دراز مدت و موثری برای توسعه از تامین سنگ آهن و خرید معدن گرفته تا مشارکت در فولاد هرمزگان و توسعه خط نورد آن و تکمیل زنجیره فولاد دارد و ظرفیت طرح نورد دو نیز در این شرکت احصا شده و مطمئنا فولاد مبارکه در آینده بزرگتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

    خداداد غریب پور معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در جمع خبرنگاران با بیان این که فولاد مبارکه از بنگاه ها و طرح‌های اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: محصول جدید تولید شده در فولاد مبارکه به تائید وزارت نفت نیز رسیده است و در گام اول 300 هزار تن از این محصول تولید می شود.
    وی در پاسخ به این سئوال که طرح نورد گرم2 فولاد مبارکه از چه زمان وارد فاز احداث می‌شود گفت: قدر مسلم آن است که ایمیدرو از اجرای این طرح که از نیاز های اساسی صنعت فولاد کشور است حمایت می نماید و در حال حاضر هم مجوز آن صادر شده است و در حال گذراندن مراحل تشریفاتی و قانونی است. و انشاء الله در زمان خود با برنامه‌ریزی‌هایی که مدیریت فولاد مبارکه تدارک دیده است وارد فاز اجرا خواهد شد.

    غریب پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر در فولاد مبارکه با انباشت انبوهی از تختال های آماده برای نورد هستیم این در حالی است که خط نورد فعلی این شرکت چه به لحاظ کمیت و چه از نظر کیفیت جوابگو نیست. بنابراین با احداث و راه اندازی این خط نیاز صنایع پائین دست تامین و ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور ایجاد می شود.
    رئیس هیئت عامل ایمیدرو  اظهار داشت: فولاد مبارکه در توسعه های خود برنامه‌های بلند مدتی در نظر دارد که اجرای این توسعه ها در آینده فولاد مبارکه را به شرکتی به مراتب سودمند تر و اثربخش تر تبدیل خواهد کرد.

    بنابراین گزارش در بخش نخست این آئین مدیر عامل فولاد مبارکه با ارایه گزارشی از عملکرد فولاد مبارکه و با تاکید بر این که این شرکت برنامه های بسیار هدفمندی در توسعه های کمی و کیفی خود ترسیم نموده است گفت: فولاد مبارکه با 30 سال تجربه تولید انواع محصولات فولادی اکنون پا در عرصه تکنولوژ شدن گذاشته است و به زودی کشور ایران را به یکی از کشورهای صاحب تکنولوژی صنعت فولاد مبدل خواهد کرد.

    وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مدیران و کارکنان بلند همت فولاد مبارکه در این راه و افق روشن توانستند برای اولین بار در کشور با همکاری مهندسین نفت به دانش فنی تولید فولاد های خاص مورد استفاده در صنعت نفت و گاز، لوازم خانگی و خودروسازی دست یابند که امروز شاهد رونمایی از خط تولید انبوه تختال API مورد استفاده در صنایع نفت و گاز ترش بودیم.
    وی در تشریح مشخصات فنی این محصول اظهار داشت: به نفت یا گازی که بیش از 100ppm سولفید هیدروژن (H2S) داشته باشد، اصطلاحا ترش گفته می‌شود.

    مدیر عامل فولاد مبارکه با تاکید بر این که عمده میادین نفت و گاز جهان ترش هستند، گفت: برای ذخیره‌سازی و انتقال آن‌ها نیاز به لوله‌ها و فولاد خاص دارای هیدروژن کم‌تر از ppm 3 و گوگرد کم‌تر از ppm 10 می‌باشد.

    حمیدرضا عظیمیان با اشاره به نقش شرکت فولاد مبارکه در تولید لوله های API  محیط ترش ادامه داد:  برای تولید لوله‌های API و مخازن محیط ترش، ابتدا تختال در شرکت فولاد مبارکه تولید و پس از ارسال به شرکت فولاد اکسین خوزستان تبدیل به پلیت گردیده و در نهایت، تولید لوله در یک شرکت لوله‌سازی مانند لوله‌سازی اهواز انجام می‌گیرد.

    وی تصریح کرد: محصول لوله محیط ترش در مقایسه با محیط شیرین، با چند مشخصه (حاصل از تست‌های خوردگی) متمایز می‌شود که شکل‌گیری این مشخصات، حاصل فناوری و دانش موجود در فولاد‌مبارکه است.
    مدیر عامل فولاد مبارکه در خصوص منافع حاصل از تولید محصولات محیط ترش در داخل کشور گفت: با تولید این محصول در فولاد مبارکه سالانه به میزان 270 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دست خواهد آمد.

    علاوه بر این بومی‌سازی و تدوین دانش فنی تولید محصول محیط ترش و امکان تولید محصولات با گرید بالاتر برای پروژه‌های نفت و گاز و رونق تولید و ایجاد اشتغال در کارخانجات پایین‌دستی (تولید پلیت و لوله) و صنایع جانبی از دیگر مزایای تولید این محصول جدید در فولاد مبارکه است.

    وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در حال حاضر امکان تولید سالانه 300 هزار تن از این محصول در فولاد مبارکه وجود دارد و این میزان تولید تا یک میلیون و 200 هزار تن نیز قابل افزایش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر