وزیر صمت اعلام کرد :

رونق تولید، گره معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور را می گشاید

اقدام توامان وزارت صمت در توسعه ساخت داخل

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهم نامه داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی در راستای نهضت ساخت داخل گفت: امروز یک کار مقدس و ارزشمند انجام می گیرد و در عمل راهکار اصلی حل مشکلات توجه به همین ساخت داخل با محوریت حضور تشکل ها و واحدهای صنعتی بخش خصوصی است.;

رونق تولید، گره معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور را می گشاید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: این مراسم و تفاهم نامه ها و میزهای ساخت داخل اقدامی نمادین هستند از گام های برداشته شده در جهت توسعه و تعمیق ساخت داخل و همچنین شناخت عمومی مردم از این رویکرد و جلب مشارکت آنها، چرا که خوشبختانه به طور روزانه انواع قراردادها و تفاهم‌نامه ها در این حوزه امضا و منعقد می شود.

    وی ادامه داد: در شرایط جنگ اقتصادی، اقدام امروز یک عملیات موفق و پیروزمندانه است که حتما آثار بزرگ و ارزشمندی همچون ایجاد فرصت های شغلی جدید در اقصی نقاط مختلف کشورمان خواهد داشت.

    رحمانی خاطرنشان کرد: امروز شرایط کشور به گونه ای است که ضرورت دارد نوع نگاهمان به رونق تولید و ساخت داخل تغییر یابد و همه باید به این باور برسیم که راه حل مشکلات کشور همین توجه به ساخت داخل و رونق تولید است.

    بسیاری از دستگاه ها به برنامه ساخت داخل پیوسته اند

    وی تصریح کرد: وزارت صمت تمام تلاش خود را بکار بسته تا همه دستگاه ها و وزارتخانه مرتبط با نهضت ساخت داخل به این رویکرد ارزشمند بپیوندند و در همین راستا خوشبختانه وزارتخانه هایی چون نفت، نیرو و ارتباطات از این مهم استقبال و حمایت های خوبی نیز داشته اند.

    وزیر صمت گفت: برای تحقق اهداف توسعه و تعمیق ساخت داخل در برخی نیازمندی های داخلی سازی، خود واحدهای صنعتی بزرگ ازجمله خودروسازی، فولاد، مس و...، و در برخی دیگر، انجمن ها پیشقدم شده و گام های خوبی نیز در این راستا برداشته اند.

    رحمانی تاکید کرد: این رویکرد ارزشی در حوزه ساخت داخل با فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری و در جهت تحقق منویات ایشان آغاز شده است و قطعا تا حصول نتیجه کامل با دقت هر چه تمام تر دنبال خواهد شد؛ البته جای خوشحالی دارد که انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی نیز به خوبی پای کار آمده و پرچم نهضت ساخت داخل را سرافرازانه بالا برده اند.

    وی افزود: هر کالا و محصولی که به کیفیت و کمیت در داخل تولید می شود یا ورود آن را ممنوع کردیم و یا با تعرفه و در جهت تامین نیاز داخلی واردات را مدیریت می کنیم و شخصا معتقدم هر کالای ایرانی باید در اولویت مصرف هر شهروند ایرانی باشد و وظیفه داریم برای ایجاد زمینه های خودکفایی و قطع وابستگی، این فرهنگ ارزشمند را در سطح کشور عمومیت ببخشیم و همراهی حداکثری مردم را جلب نماییم.

    وزیر صمت تاکید کرد: در کنار حمایت حداکثری از تولید و واحدهای صنعتی کشور انتظار داریم که تولیدکنندگان نیز اطلاعات موثقی از میزان تولیدات خود در بخش های مختلف ارائه نمایند و در صورت ارائه آمار غیر واقعی واحدها و یا انجمن های مربوطه، حتماً در نحوه حمایت از آنها تجدید نظر خواهیم کرد.

    اقدام توامان وزارت صمت در توسعه فناوری و توسعه ساخت داخل

    رحمانی ادامه داد: امسال در چارچوب برنامه های محوری وزارت صمت، توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان همزمان با توسعه و تعمیق ساخت داخل دنبال می شود و خوشبختانه امروز برخی واحدهای استارت آپ کشورمان از پیشگامان دانش در سطح دنیا هستند.

    وی خاطرنشان کرد: در قالب یک برنامه جامع و در راستای حمایت از دانشجویان برتر و نخبه به شرکت های بزرگ صنعتی کشور، جذب نیروهای نخبه را تکلیف کردیم و همچنین برای سهمیه جذب سرباز نخبه را در این بخش دریافت کردیم.

    رحمانی تصریح کرد: امضای تفاهم نامه داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی در راستای اهداف نهضت ساخت داخل است و خوشبختانه در بازدیدهای به عمل آمده از واحدهای صنعتی و تولیدی در سطح استان ها آثار آن کاملاً مشهود است.

    وزیر صمت اعلام کرد: تا پایان سال چند میز دیگر به صورت نمادین در حوزه فولاد، مس، فلزات، برق و الکترونیک و موتور سیکلت و لوازم خانگی و...؛ خواهیم داشت که نشان از یک حرکت خوب در این رویکرد ارزنده در حوزه صنعت کشور است.

    رحمانی تصریح کرد: خوشبختانه در برخی صنایع از جمله صنایع غذایی در حال تبدیل شدن به قطب صنعتی در منطقه هستیم و طبق آمارها در 6 ماهه نخست امسال 15 درصد افزایش تولید داشته ایم و کارهای مشترکی با وزارت جهاد در این حوزه در حال پیگیری است.

    وی تاکید کرد: انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی باید خودشان پرچم ساخت داخل را برافراشته نگه دارند چرا که ظرفیت ها و فرصت های لازم نیز در کشور وجود دارد به عنوان نمونه 2 میلیارد و 700 میلیون دلار در حوزه پتروشیمی و صنایع شیمیایی تا افق 1404 باید داخلی سازی شود و

    این در حالی است که با وجود شرایط سخت اقتصادی بیش از 9 میلیارد دلار طرح در دست اجرا در بخش پتروشیمی داریم.

    رونق تولید، گره معضلات اجتماعی و اقتصادی کشورمان را می گشاید

    وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با عنایت به فرمایشات موکد مقام معظم رهبری، اگر تولید رونق بگیرد بیکاری رفع می شود، تورم قابل کنترل، فقر در طبقات ضعیف جامعه کم رنگ تر شده، معضلات بانکی کاهش، ارزش پول ملی ارتقاء می یابد، کسری بودجه قابل جبران، امکان رهایی از اقتصاد نفتی ایجاد شده و بسیاری دیگر از معضلات جامعه قابل حل و فصل هستند.

    رحمانی افزود: تنها راه ایجاد شغل پایدار برای جوانان این مرز و بوم و جلوگیری از رکود همین توجه به ساخت داخل و رونق تولید است‌، لذا کار در حوزه تولید مقدس و جهادی است، مدیران باید این را باور داشته باشند و با تمام توان برنامه ها و اقدامات مرتبط را دنبال کنند.

    وی در پایان گفت: از شخص رئیس جمهور، معاون اول، رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس به خصوص رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون های مجلس شورای اسلامی که با اعتقاد برای حمایت از رونق تولید پای کار آمده اند، قدردانی می کنم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر