وزیر صمت تاکید کرد :

اقدامات معدنی امسال با کل تلاش‌های گذشته برابری می کند

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهره‌ برداری شرکت مس انجرد گفت: خدا را شاکرم که امروز در یک امر مقدس به تعبیر مقام معظم رهبری مشارکت دارم و در مراسم افتتاح یک واحد تولیدی معدنی بزرگ حضور پیدا کردم.;

اقدامات معدنی امسال با کل تلاش‌های گذشته برابری می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: طبق آمار موجود در 6 ماهه نخست امسال تمام شاخص‌های تولیدی ما در بخش صنایع معدنی با رشد مواجه بوده است و این افتخار کشور است که در مقابل اقدامات دشمن برای به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی آمار تولید افزایش دارند.

    وی ادامه داد: در مدت 6 ماهه اول سال جاری در تولید محصول نهایی مس 18 درصد افزایش، در فولاد 6.5 درصد که 3 درصد بیشتر از میانگین تولید جهانی این محصول است، در محصولات فولادی 9.1 درصد و سیمان بالای 6 درصد افزایش حاصل شده است.

    رحمانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری نیز آمار افزایشی است و این نشان‌دهنده اقبال مردم به سرمایه‌گذاری و اقدام در خلاف جهت اهداف تحریم‌های اقتصادی کشور است و خوشحالیم که می توانیم از این اتفاق به عنوان یک پیروزی برای اقتصاد کشورمان و شکست تحریم های اقتصادی نام ببریم.

    وزیر صمت تاکید کرد: این آمار مثبت نشان دهنده تلاش موثر و ارزشمند همه رزمندگان جبهه اقتصادی کشور است.

    رحمانی اعلام کرد: امسال برنامه توسعه اکتشافات معدنی، استخراج و همچنین افزایش برداشت در این حوزه در دستور کار است.

    وی تصریح کرد: اقداماتی که طی سالجاری در حوزه اکتشافات معدنی در کشور انجام دادیم از لحاظ حجم کاری با اقدامات انجام شده در سالهای گذشته برابری می کند.

    رحمانی با اشاره به محورهای هفتگانه سیاست‌های اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 98 گفت: توسعه بخش معدن یکی از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال جاری است که تمامی اقدامات لازم این حوزه در قالب برنامه ای جامع در سطح کشور پیگیری می شود.

    وی عنوان کرد: نهضت ساخت داخل نیز به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت صمت در سال جاری است که خوشبختانه تاییدات و حمایت ویژه مقام معظم رهبری از این رویکرد موجب ایجاد انگیزه ای مضاعف برای مجموعه و شخص بنده شده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی درخواستهای مسئولین شهرستان برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در این منطقه گفت: راه حل تمامی مشکلات کشور اعم از فقر، وابستگی، ارزش پول ملی، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و...، در سایه حمایت از تولید قابل حل است.

    رحمانی ادامه داد: تمامی برنامه های محوری وزارت صمت با اعتقاد و روحیه جهادی در کشور دنبال می‌شود و خوشحالیم که روند صنعت و تولید کشور مثبت شده است و طبق اعلام بانک جهانی در سال 99 به طور قطع کشورمان به رشد اقتصادی مثبت دست خواهد یافت.

    وی گفت: یکی از موضوعاتی که مورد تاکید ویژه بنده است و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده، بکارگیری نیروهای بومی در واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ در مناطق محروم است.

    رحمانی ادامه داد: همچنین به صورت تکلیفی از این واحدها درخواست کردیم که حساب های مالی خود را به شهرستان‌های محل استقرار منتقل کنند تا از این محل عواید و آورده‌ای خوب برای آن مناطق و توسعه اقتصادی آنها به وجود بیاید.

    وزیر صمت تاکید کرد: این تکلیف در خصوص تامین و تدارکات نیز وجود دارد و اصرار داریم که واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی اقلام مورد نیاز خود را از استان‌های محل استقرار خود تهیه کنند.

    رحمانی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع فلزات اساسی در سطح کشور گفت: تکمیل زنجیره این صنایع در کشور دارای اهمیت ویژه‌ای است و باید روی فرآوری و همچنین تولید محصول نهایی بیشتر و با برنامه تر کار کنیم.

    وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت مس انجرد در طرح توسعه خود بخش ذوب را نیز آغاز کرده است که بالغ بر 100 هزار تن محصول در مرحله نخست شرکت ذوب تولید خواهد کرد.

    وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: صنایع مکمل می توانند به توسعه اقتصادی مناطق کمک شایان توجه نمایند و باید به راه اندازی مرحله به مرحله یکایک آن ها توجه ویژه کنیم.

    رحمانی با اشاره به برنامه های توسعه صنعت مس در سطح کشور به ویژه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: فاز 3 تولید کنسانتره مس سونگون و شهرک صنعتی مس به عنوان صنایع پایین دستی در شهرستان اهر در حال احداث و راه اندازی است.

    وی با اشاره به ظرفیت تولید 30 هزار تنی شرکت مس انجرد شهرستان اهر، گفت: با توجه به ذخیره 80 میلیون تنی این معدن در فاز دوم که ظرفیت تولید 300 هزار تن کنسانتره مس وجود دارد، تاکید دارم هرچه سریعتر اقدامات اجرایی آن آغاز شود.

    وزیر صمت گفت: باید در شرایط جدید همه استان‌ها از ظرفیت های توسعه ای خود به بهترین شکل استفاده کنند و همه پتانسیل های موجود فعال شوند.

    رحمانی خاطرنشان کرد: صنعت، معدن و تجارت بخش مولد اقتصاد کشور است و با رونق این بخش سایر بخش‌های زندگی مردم نیز رونق می گیرد و بسیار خوشحالم که اقدامات و برنامه‌های متعدد وزارت صمت که امسال در دستور کار قرار گرفته اند وارد فاز عملیاتی شده و بخش مهمی از آنها نیز در دست اجرا هستند.

    وی افزود: برای تحقق برنامه های وزارت صمت در حوزه صنایع مس آذربایجان شرقی آقای سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه به عنوان نماینده معین وزارتخانه در این استان تعیین و به طور مجدانه، برنامه‌های در دست اجرا را پیگیری خواهد کرد؛ انتظار دارم که مسئولین استانی نیز با همکاری و ایجاد زمینه های لازم به تحقق برنامه‌ها بیش از پیش کمک نمایند.

    رحمانی با اشاره به پذیرش ایران در پیمان اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد: این اتفاق خط بطلانی بر تحریم‌های اقتصادی است و از این فرصت باید استفاده بهینه کنیم و استانهای شمال غربی کشور و همچنین حاشیه دریای خزر برای بهره گیری از فرصت های تجاری حاصل شده از این پیمان اقتصادی برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اقدامات اجرایی تری را صورت دهند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به مشاهدات خود از شرایط برداشت سیب از باغات شهرستان اهر در مسیر حضور در این شهرستان، تاکید کرد: تولیدات کشاورزی و حمایت از آنها نیز یک وظیفه ملی است و در این راستا برای حمایت از باغداران این محصول کشاورزی حتما این موضوع در دستور کار این هفته ستاد تنظیم بازار کشور قرار خواهد گرفت و به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر