حجم تولید فولاد در ایران از رشد جهانی فراتر رفت

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی حجم تولید فولاد در ایران ظرف سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد کرد که این میزان در دنیا طی این مدت ۴.۱ درصد بود.;

حجم تولید فولاد در ایران از رشد جهانی فراتر رفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن » به نقل از ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی حجم تولید فولاد در ایران ظرف سه ماه نخست سال 2018 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47 درصد رشد کرد که این میزان در دنیا طی این مدت 4.1 درصد بود.
    محمد شریعتمداری روز شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد افزود: رشد 10 برابری فولاد ایران نشان می دهد که باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.
    وی ادامه داد: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید میزان تولید در زنجیره فولاد از 120 میلیون تن در سال به 200 میلیون تن رسیده و 80 میلیون تن ظرفیت تولید جدید در این بخش ایجاد شده است.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مصادیق بازار اقتصاد مقاومتی را توجه به زنجیره فولاد ذکر و بیان کرد: در استانهای مزیت دار در این زمینه از جمله خراسان رضوی گام های بلندی برداشته شده و طرحهای زیادی در چند سال اخیر در منطقه معدنی مربوط به سنگ آهن بهره برداری شده است.
    * ضرورت حرکت جمعی
    وی تاکید کرد : نیازمند حرکت جمعی و کلی در حل مشکلات اقتصادی کشور هستیم در غیر این صورت همه تلاش های جاری برای حل اشتغال ابتر باقی می مانند. بخشی از نیروهای دانشگاهی شغل ندارند و مسیری که پیش می رویم ما را به نتایج مطلوب نمی رساند.
    شریعتمداری افزود: در حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی خراسان رضوی دارای مزیت های بیشماری است و برای بهره برداری از آنها فعالیتهای زیادی انجام شده است اما کافی نیست.
    وی خراسان رضوی را جزو سرآمدترین استان های کشور در بخش معدن توصیف و بیان کرد: باید در مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت های زمین شناسی در خراسان رضوی مورد توجه قرار گیرد و این تجهیزات کامل شود. همچنین همه نقاط استان تحت پوشش شناسایی و کنترل های دقیق ژئوفیزیک قرار گیرد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براساس پیش بینی مبنی بر 900 میلیارد تومان از حقوق دولتی معادن خراسان رضوی در سال جاری، امید می رود بتوان هزینه تکمیل زیرساخت های موجود در بخش اکتشاف، مدیریت و تامین تجهیزات بخش زمین شناسی و اکتشاف را از این محل تامین کرد.
    وی گفت: همه شواهد نشان می دهد در حوزه سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها در خراسان رضوی زمینه های خوبی برای اکتشاف وجود دارد لذا باید امسال سال رونق اکتشاف در حوزه معدنی این استان باشد.

    * پس گرفتن پروانه تاسیس صنعت
    شریعتمداری در ادامه همچنین گفت: به زودی مصوباتی از سوی وزارت صنعت ابلاغ می شود تا پروانه تاسیس واحد صنعتی کسانی که دو سال از آن استفاده نکرده و یا به حد مطلوب پیشرفتی نداشته اند بازپس گرفته شود و در اختیار متقاضیان جدید قرار گیرد.
    وی افزود: پهنه های معدنی زیادی امسال در خراسان رضوی آزاد اعلام شده است لذا باید آگهی روزنامه برای این پهنه ها اعلام شود تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.
    وی همچنین بر شناسایی دقیق تر ظرفیتهای صادراتی و اتکا به واقعیت ها به منظور رسیدن به رشد 21.7 درصدی صادرات غیرنفتی تاکید و بیان کرد: امسال 50 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است. از این میزان سه هزار و 200 میلیارد تومان برای نوسازی بخش تولید، هزار و 500 میلیارد تومان برای حمایت از صادرات غیرنفتی و توسعه منابع صندوق ضمانت از صادرات اختصاص یافته است.
    وی ادامه داد: همچنین امسال قرار است 900 میلیارد تومان از مطالبات سازمانهای توسعه ای از دولت نظیر ایمیدرو در قالب ضمانت نامه پرداخت شود لذا این سازمانها باید در مناطق کم برخوردار شهرها مانند حاشیه شهر به صورت مشارکتی 51 و 49 درصد سرمایه گذاری کنند.
    شریعتمداری گفت: خریدار کالای ایرانی محدود و انبارهای واحدهای تولیدی مملو از کالاهایی است که امکان فروش آن مهیا نشده است لذا باید با کار گسترده تبلیغاتی و ایجاد زمینه فروش بتوان در جهت تحقق شعار سال و همچنین کمک به تولیدکنندگان گام برداشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر