صادرات از نان شب براى کشور واجب تر است

عصر معدن- قائم مقام وزیر صمت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: جنگ اقتصادی تمام عیار در کشور شکل گرفته و دشمن از مناظری همچون شبهه افکنی،ابهام آفرینی و ... به کشور فشار می آورد.;

صادرات از نان شب براى کشور واجب تر است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» حسین مدرس خیابانی با بیان این مطلب در ادامه افزود:  نقش رسانه و ظرفیت پرقدرت این ابزار برای بازرگانی بسیار مهم و پر اهمیت است و می تواند بخش زیادی از آرامش بازار را به همراه داشته باشد.

    وی گفت: اتفاقات جدید در وزارت صنعت رخ داده و آن هم انتخاب قائم مقام وزیر در امور بازرگانی است. زیرا این وزراتخانه ابر قدرت که صنایع و معادن و فلزات و صنایع سنگین و تجارت‌ را در خود جای داده، پس از این‌رو باید روی موضوع بازرگانی متمرکز شویم و اقدامات در این حوزه بالا ببریم.

    وی ادامه داد: در حوزه بازرگانی دو بخش تعریف شده شامل بازرگانی داخلی و خارجی است. صندوق ضمانت صادرات ، سازمان توسعه تجارت و مرکز تجارت الکترونیک و شرکت بازرگانی ایران و... سعی کردند تا خوب در این زمینه عمل کنند.

    به گفته وی، تعلیق 2ساله بخشی از وظایف جهاد کشاورزی نیز رخ داده است زیرا  در سال 91 این وزراتخانه می توانست سیاست واردات و صادرات و گمرک و حتی نظارت بر محصولات را داشته باشد که تا 93 معلق شد و دوباره اجرایی شد تا اینکه هفته گذشته معلق و برداشته شد و بخشی از بازرگانی را به وزرات صمت منتقل کرد.

    مدرس خیابانی گفت: ستاد تنظیم بازار که جلسه اش در وزراتخانه برگزار می شود  مقرر کرده وزارت جهاد کشاورزی باید سالی 10درصد از وابستگی ما را به خارج کم کند. در واقع تمام اختیاراتی که در سال 91 از صمت گرفته شده بود باز گردانده شد.

    وی ادامه داد: رئوس برنامه ها و اقدامات حوزه بازرگانی دو حوزه بازرگانی داخلی و خارجی است. در بازرگانی داخلی مهم ترین اصل تنظیم بازار است که تامین توزیع و نظارت است و اصل رسانه هم باید به این 3 مورد اضافه شود. مجموع آن می‌تواند آرامش را به بازار برگرداند.

    به گفته وی، در بخش نظارت بر بازار از سامانه هاى هوشمند نیز استفاده مى شود. این ابزارها در اختیار حوزه نظارت است. مجموعه ابزارهای بازار موجودى کالا و قیمت هاى آن را کنترل مى کند.

    وی افزود:  امروز معتقد هستیم صادرات از نان شب براى کشور واجب تر است. صادرات در حوزه استفاده از ظرفیت هاى خالى واحدها بسیار مهم است. به دنبال جایگزین کردن صادرات غیر نفتى به جاى نفت هستیم و امروز این فرصت خوب را در اختیار داریم.

    وی اظهار کرد: امروز مهم ترین موضوع بحث اشتغال است که صادرات می تواند در اشتغالزایی نیز موثر باشد. همچنین در صادرات ارتقا سطح مبادلات تجارى با کشور هاى همسایه جزو مهمترین موضوعات است.

    وی ادامه داد: بخشى از سیاست ها را به روش غیرمتمرکز استانى پیش خواهیم برد. همچنین تجارت الکترونیک نیز از دیگر برنامه هاى مهم در حوزه بازرگانى است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر