وزیر صمت در یزد تاکید کرد:

لزوم توجه به بازار های جدید صادراتی/تهیه نقشه راه معدن کشور برای اولین بار

عصر معدن-وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم افتتاح همزمان ۱۴ طرح صنعتی و معدنی استان یزد، در شهرستان مهریز گفت: به حمدالله استان یزد دیار مومنین و متدینین و مردمانی اهل کار و تلاش هست و به این خصلت در کشور شناخته می‌شوند.;

لزوم توجه به بازار های جدید صادراتی/تهیه نقشه راه معدن کشور برای اولین بار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: امروز جای خوشحالی است که بنا به اظهارات مسئولان این استان و فرماندار شهرستان مهریز، به خاطر تحریم‌ها هیچ واحدی در این منطقه تعطیل نشده است.

    وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید و اینکه ایشان عنایت ویژه‌ای به این حوزه دارند، می توان این مهم را یک فرصت استثنایی برای توسعه بخش صنعت و معدن کشور در سالجاری دانست.

    رحمانی گفت: امسال در وزارت صنعت، معدن و تجارت 7 محور و 34 برنامه عملیاتی برای رونق تولید تهیه شده است و خوشبختانه با توجه به تایید رئیس جمهور، این برنامه‌ها با جدیت هرچه تمام تر، ذیل منویات مقام معظم رهبری در سطح این وزارتخانه در اقصی نقاط کشور دنبال می‌شود.

    وی اضافه کرد: همه ارکان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد و انگیزه و به عنوان یک کار جهادی تمامی برنامه‌های حوزه رونق تولید را با دقت و تا حصول نتیجه لازم پیگیری می‌کند.

    باید بازارهای صادراتی خود را شکوفا کنیم

    وزیر صمت با اشاره به برنامه توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یکی از محورهای فعالیت این وزارتخانه گفت: امسال افزایش صادرات به کشورهای همسایه و دوست به دستور جدی وزارتخانه تبدیل شده و حتماً باید به دنبال بازارهای صادراتی جدید و تثبیت خودمان در این بازارها باشیم.

    رحمانی با اشاره به ظرفیت بالای تولید کاشی و سرامیک در استان یزد خاطرنشان کرد: انجمن کاشی و سرامیک باید در خصوص توسعه بازارهای جدید صادراتی و افزایش حجم صادرات به کشورهای همجوار همچون پاکستان، عراق و...، برنامه ریزی و اقدامات موثر تری را در دستور کار خود قرار دهد.

    وی با اشاره به دیدار اخیر خود با اعضای هیات دوستی پارلمانی پاکستان و ایران گفت: در خصوص اصلاح تعرفه واردات کاشی و سرامیک این کشور از ایران، مشکلات موجود مطرح و در حال پیگیری و رفع آن هستیم.

    تهیه نقشه راه معدن کشور برای اولین بار

    رحمانی با اشاره به برنامه وسیع وزارت صمت در خصوص توسعه معادن در سطح کشور افزود: امسال برای نخستین بار طرح احیای معادن کوچک مقیاس و همچنین برای اولین بار نقشه راه معدن کشور تهیه شده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه معادن و صنایع معدنی خوشبختانه زنجیره فلزات اساسی در قالب طرح توازن در حال اجراست که این امر موجب کاهش خام فروشی و افزایش تولید محصولات نهایی انواع فلزات در کشور شده است.

    رحمانی اضافه کرد: طی چند سال گذشته بالغ بر 23 میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر می‌شد که خوشبختانه با تمهیدات اتخاذ شده این رقم در سال 97 به کمتر از 8 میلیون تن کاهش یافته و حجم صادرات موجود برای تبدیل به محصول و ایجاد ارزش افزوده در واحدهای صنعتی کشورمان به کار گرفته شده است.

    نهضت ساخت داخل مورد اقبال صنعتگران واقع شده است

    وزیر صمت تصریح کرد: خوشبختانه دیگر برنامه محوری وزارتخانه یعنی نهضت ساخت داخل در کشور با اقبال جدی صنعتگران مواجه شده و این مهم که مورد تایید و تاکید ویژه مقام معظم رهبری است و ایشان با حساسیت خاصی نتایج آن را دنبال می‌کنند، در عمل موجب کاهش واردات برخی اقلام کالایی طی این مدت بوده است.

    تداوم روند کاهشی واردات کالاهای ساخت داخل

    رحمانی گفت: در سال 97 شاهد کاهش 30 درصدی واردات کالاهای مصرفی به کشور بودیم که با ادامه داخلی‌سازی کالاهای مورد نیاز کشور روند کاهشی واردات تداوم خواهد یافت.

    وی افزود: کاهش آمار قاچاق نیز یکی دیگر از نتایج مهم توجه به تولیدات داخلی است و نباید فراموش کرد که افزایش نرخ ارز نیز فرصتی مناسب برای توسعه صادرات کشور در شرایط فعلی شده است.

    لزوم توجه به مزیت های صادراتی استان ها

    وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: صنایع دستی، فرش و بسیاری از کالاهای دیگر، از مزیت های صادراتی استان یزد هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
    رحمانی با اشاره به سفر اخیر خود به نمایشگاه واردات شانگهای در کشور چین گفت: این کشور طی سال گذشته بیش از 2300 میلیارد دلار واردات انواع اقلام کالایی داشته که با آنالیز انجام گرفته فرصت های کم نظیری برای ایجاد بازارهای صادراتی جدید در چین برای ما وجود دارد.

    وی ادامه داد: هم برای رونق تولید و هم توسعه صادرات نیازمند حمایت همه عوامل موثر در این حوزه ها هستیم که امیدواریم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری همه بخش‌ها رویکرد همراهانه تری داشته باشند.

    وزیر صمت تصریح کرد: امروز شرایط تولید در کشور مهیاست، بازارهای صادراتی نیز وجود دارد و می‌توانیم ظرفیت های تولید کشورمان را ارتقا دهیم.

    تامین نقدینگی مورد نیاز واحد ها اولویت رونق تولید است

    رحمانی با اشاره به دغدغه صاحبان صنایع در خصوص تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنعتی، گفت: تامین سرمایه در گردش این واحدها یکی از اولویت های رونق تولید در سالجاری است و باید با یک نگاه جهادی که مدنظر مقام معظم رهبری است در این حوزه خدمات لازم به صنعتگران ارائه شود با این حال وزارت صمت به دنبال روشهای نوین تامین منابع مالی مورد نیاز واحدهای نیز هست و در این خصوص اقدامات موثری نیز در حال پیگیری است.

    وی تاکید کرد: راهبرد اساسی حل مشکلات کشور توجه به تولید است و باید به این باور برسیم چرا که با تغییر نگاه ها و همراهی همه عوامل بسیاری از مشکلات و مسائل قابل حل و فصل است.

    وزیر صمت تاکید کرد: امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و افتتاح این 14 طرح، انجام یک عملیات پیروزمندانه است و در واقع صادرات هر کالا برای ما یک پیروزی است و این موجب سرپا بودن تولید و تثبیت اشتغال فرزندان ما است.

    رحمانی با اشاره به اهمیت تثبیت مشاغل در حوزه صنعت و معدن خاطر نشان کرد: امروز هر شغل یک پروژه است و باید برای ایجاد شغل در بخش‌های مختلف تلاش بیشتری داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر