اکبریان در گفت وگو با «عصرمعدن»:

انتظار داشتیم دکترشریعتمدارى موضوع عوارض را مسکوت نگهدارد

عصر معدن- رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درخصوص وضع عوارض سنگ آهن صادراتی گفت: تصمیم گیرنده ما نیستیم و قرار بود بررسی برای عوارض سنگ آهن و کنسانتره و گندله از سوی ستاد فولاد انجام شود.;

انتظار داشتیم دکترشریعتمدارى موضوع عوارض را مسکوت نگهدارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷:۰۰

    مهرداد اکبریان در گفت و گو با «عصرمعدن» با بیان اینکه ما در خصوص مصوب شدن عوارض صادراتی اعتراض خواهیم کرد در ادامه گفت: در سال گذشته موضوع وضع عوارض به شورای عالی اقتصاد رفت و کمیسیون تخصصی شورای عالی اقتصاد ایرادی بر این عوارض گرفت. یک هفته پیش هم این کمیسیون تشکیل جلسه داد و بنده و آقای پدرام سلطانی و آقای حسن حسینقلی به این جلسه رفتیم و دفاعیات خود را مبنی بر اینکه وضع عوارض در شرایط فعلی به هیچ عنوان به نفع کشور نیست و منجر به مشکلات فزاینده بر بخش معدن است را مطرح کردیم.

    وی ادامه داد: اما از آنجایی که کمیسیون نظرش این بود که سال گذشته موضوع مصوب شده و تنها از بابت ایرادی که شورای عالی اقتصاد گرفته بود صحبت شد. ایراد هم این بود که آیا وضع عوارض بر کسب و کارهای کوچک سنگ آهن تاثیر مستقیم دارد؛ ما امیدوار بودیم با توجه به دفاعیاتی که انجام دادیم بتوانیم دوستان را قانع کنیم که فعلا وضع عوارض را مصوب نکنند. اما در اقدام بسیار  عجیبی بعد از خروج ما از کمیسیون این موضوع را برای اکثریت مواد معدنی تایید و به صحن شورای عالی اقتصاد که دکتر جهانگیری نیز حضور داشتند فرستاده و مصوبه آن گرفته شد.
    وی ادامه داد: این در حالی است که بین کمیسیون شورای اقتصاد و خود شورا فواصل یک ماه تا دو ماه دیده می شود اما ظرف 24 ساعت این کار انجام شد تا اعتراض یا دخالتی بر تصمیم وارد نشود. با این حال ما روی این موضوع به دنبال حرف خود هستیم و می گوییم اخذ عوارض برای صادرات تمام مواد زنجیره ارزش شامل سنگ آهن دانه بندی، گندله کنسانتره آهن اسفنجی و .... به ویژه در شرایط امروز و برجام این کاملا غلط و مخرب است.
    وی ابراز تاسف کرد که دلایلی که ما برای عدم وضع عوارض مطرح می کنیم دقیقا مشابه دلایلی است که دوستان برای وضع عوارض مطرح می کنند این در حالی است که نتیجه گیری درستی انجام نمی شود. ما از نمایندگان مجلس انتظار داشتیم جلوی این موضوع را می گرفتند.
    اکبریان ادامه داد: ما حق اعتراض را برخود محفوظ می دانیم. وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز در این قضیه اختیاراتی دارد و وزیر می تواند موضوع را مسکوت نگهدارد. زیرا به شدت نیاز به توسعه صادرات و ورود ارز دارد. در واقع این کار نوعی خود تحریمی است و بر خلاف شعار امسال مبنی بر حمایت از تولید کالای داخلی است.
    وی افزود: از دکتر شریعتمداری می خواهیم با وجود اینکه شورای عالی اقتصاد وضع عوارض را مصوب کرده، موضوع را مسکوت نگهدارد.
    رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: این موضوع در دوره دولت یازدهم و مهندس نعمت زاده به شورای عالی اقتصاد رفته، ما نیز انتظار داشتیم حال که دکتر شریعتمداری این پرونده را پس نگرفته حداقل آن را مسکوت نگهدارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر