سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج شنبه در ادامه سفرهای استانی خود که عموماً در روزهای تعطیل آخر هفته انجام می شود، به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد تا از نزدیک در جریان مهمترین مسایل و مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت در این استان پهناور جنوب شرقی کشور قرار بگیرد.;

سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در اینگونه سفرها برخی موارد نیاز به تصمیم گیری در مرکز و دستگاه های دیگر است که مورد پیگیری قرار می گیرد و برای مواردی که در خود استان قابل پیگیری است نیز تصمیات لازم اتخاذ می شود.
    سیستان و بلوچستان که مقصد این هفته سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، بر اساس آمار ارایه شده در آن 1140پروانه بهره برداری صادر شده و این پروانه ها زمینه اشتغال برای 25هزار نفر را به صورت رسمی و اسمی فراهم می کرده است.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر از شهرک صنعتی زاهدان (طرح کاشی و شنگار و کارخانه پلیمر پاکت زاهدان)، شهرک صنعتی رامشار(محل اجرای پروژه آریا تایر هامون ) و کارخانه لوله های GRP بازدید کرد و در نشست با فعالان اقتصادی در شورای اداری استان نیز از نزدیک در جریان مهمترین دغدغه های فعالان این حوزه قرار گرفت.
    رضا رحمانی همیشه تاکید داشته است که دنبال ایجاد یک موتور محرک صنعتی و معدنی در مناطق محروم کشور است و در همین راستا برای 12 استان محروم کشور در وزارت صمت دفاتر ویژه ای راه اندازی کرده و بر اساس شاخص های توسعه ای این استان ها، برنامه ریزی های لازم انجام می شود.
    بر اساس رتبه بندی این شاخص ها، 12 استان مدنظر در اولویت کاری قرار گرفته اند که استان سیستان و بلوچستان را می توانیم اولین استان مورد توجه از این منظر قلمداد کنیم.
    البته از زمان معرفی رحمانی به عنوان وزیر صمت، دو جلسه شورای معاونین برای مباحث مربوط به استان در تهران تشکیل شد و رضا رحمانی یک مصوبه نیز به همه معاونت ها و سازمانهای زیرمجموعه وزارتخانه داد تا با نماینده تام الاختیار خود در جلسات ماهانه در خصوص مسایل صنعت و معدن و تجارت استان شرکت کنند.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت استفاده حداکثری از ظرفیت های بندر چابهار در سیستان و بلوچستان همچنین هفته گذشته دستور داد که دو کشتی با ظرفیت بیش از 130 هزار تن از بندر امام برای تخلیه به چابهار بیاید و کشتی های بعدی نیز به مقصد چابهار در نظر گرفته شده است.
    هم اکنون فقط از 10 درصد ظرفیت این بندر استفاده می شود و اجرای این گونه برنامه ها برای رونق بخشی به این بندر و متعاقب آن توسعه چابهار و استان قابل شایسته است.
    همچنین مطالعات بخش معدن نیز با تاکید ویژه وزیر صمت شتاب داده شده است و پیش بینی می شود که در نیمه دوم امسال از یکی از بزرگترین معادن شگفت انگیز کشور با حضور وزیر صمت در این استان رونمایی شود.
    اینکه سیستان و بلوچستان در جهاتی کم برخوردار و به نوعی دارای محرومیت هایی است تردیدی نیست با این حال بدور از هر گونه مسئولیت گریزی، حداقل در چارچوب وظایف وزارت صمت ظرفیت های موجود از جمله حوزه معادن مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
    در بخش اکتشافات معدنی که مبنای توسعه معدنی است طی یکسال گذشته گام های بزرگی برداشته شده و چندین برابر گذشته در این خصوص اقدام شده است.
    با توجه به ماموریت ابلاغ شده به سازمان ایمیدرو، این سازمان در استان فعال تر شده و بازسازی معادن کوچک از سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
    طبق مطالعات مقدماتی انجام گرفته، استان دارای ذخایر بسیار مناسبی در برخی محصولات معدنی است و با توجه به مطالعه 400 پهنه معدنی در سطح کشور، راه اندازی چند طرح بزرگ معدنی در کشور و این منطقه در دستور ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
    همچنین اجرای طرح های بزرگ فولاد و مس در چابهار نه تنها برای استان، بلکه صنعت کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
    اجرای طرح مس چابهار نیازمند اجرای راه آهن بود که با موافقت مقام معظم رهبری و مصوبه هیات دولت، موضوع در دستور کار قرار گرفته و با توجه به سرمایه گذاری اولیه بالغ بر 4 هزار میلیارد تومانی در این واحد صنعتی می تواند به تحول صنعتی استان کمک شایان توجهی نماید.
    از سوی دیگر بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع خوکفایی و قطع هر گونه وابستگی، برای خودکفایی لاستیک 5 طرح در کشور در حال پیگیری و اجرا است که هر پنج طرح در استان های محروم است و این طرح ها از 10 تا 90 درصد پیشرفت کاری دارند.
    موضوع این طرح ها در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز مطرح است و هم نظام بانکی و هم صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبارات لازم قول همکاری داده اند.
    یکی از  این طرح ها (آریا تایر هامون ) که در جهت محرومیت زدایی و جبران برخی کاستی ها انجام می شود، در استان سیستان و بلوچستان است که تکمیل این طرح علاوه بر خودکفایی در این محصول، در اقتصاد منطقه نیز تاثیر خود را خواهد داشت‌.
    پروژه لاستیک سیستان و بلوچستان دو هزار و 200 میلیارد تومان بودجه می خواهد و اخیراً موضوع جابجایی 1.5 میلیارد تومان از بودجه این پروژه باعث نگرانی مردم خوب این استان شده بود که  این 1.5 میلیارد تومان که جابجایی اش مورد بحث است در مقابل این بودجه رقم کمی است و البته این 1.5 میلیارد تومان برای انجام پروژه نبوده و بصورت اوراق برای تامین زیرساخت ها بوده است که  نمی توان تجهیزات و تاسیسات با آن خرید کرد و البته بودجه ای که از اعتبارات 98 جایگزین آن شده بیشتر و قوی تر است که این موضوع باید درست اطلاع رسانی شود.
    البته باید در نظرگرفت که جابجایی امری عادی در بودجه ها است و برای اینکه 1.5 میلیارد تومان اوراق سوخت نشود و جای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد، این تدبیر برای جابجایی بودجه اندیشیده شد.
    همچنین یادآوری این نکته ضروری است که نوبخت و دولت نگاه ویژه ای به این استان دارند و در همین بحث اختصاص 300 میلیون یورو برای راه آهن زاهدان و چابهار و موافقت رهبری برای این موضوع،وقت و توجه ویژه ای داشتند.
    از سوی دیگر برخی پروژه ها مانند طرح توسعه تولید پوشاک در کشور نیز در حال راه اندازی است که پنج استان به صورت پایلوت برای این طرح انتخاب شدند و دو استان سیستان و بلوچستان و کردستان نیز به آنها اضافه شده است.
    همچنین با توجه به اهمیت راه اندازی مجدد برخی صنایع استان از جمله صنایع ریسندگی سیستان و بلوچستان، دستورات موکدی برای حل مشکلات صادر شده و  به دقت موارد تا حصول نتیجه نهایی رصد می‌شود.
    از سوی دیگر طرح احیای فرش سیستان در حال پیگیری است و مقدمات سرمایه‌گذاری 100 میلیاردی در این طرح فرآهم شده و انشاءالله در سفر آتی به استان طرح رونمایی خواهد شد؛ اجرای برنامه های آموزشی و راه اندازی طرح بافت فرش در منازل از ملزومات این طرح است که با راه اندازی آن شاهد اشتغالزایی اولیه 3000 نفری در استان خواهیم بود.
    همچنین اجرای شهرک های صنعتی مشترک با کشورهای همسایه جزو سیاست های وزارت صمت است و در این خصوص اقدامات و تفاهماتی با برخی کشورها انجام گرفته و ضرورت دارد این موضوع در سیستان و بلوچستان هم به طور جد دنبال شود.
    به وضوح قابل مشاهده است که استان در مسیر خوبی گام برداشته و حاصل این تحرک عینی و آثار آن به زودی برای مردم ملموس خواهد شد.
    در پایان باید گفت که اقدامات انجام شده در خصوص تأمین زیر ساخت های های استان اعم از راه آهن، راه های مواصلاتی، توسعه بنادر و همچنین توسعه صنعتی، معدنی و تجاری، انصافاً نوید بخش اتفاقات بسیاری خوبی برای آینده سیستان و بلوچستان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر