ارزش معادن کشور ۲۲ میلیارد دلار است

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش کل معادن و صنایع معدنی کشور ۲۲ میلیارد دلار است.;

ارزش معادن کشور ۲۲ میلیارد دلار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، رضا رحمانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح کارخانه شمش طلا در بردسکن خراسان رضوی افزود: هم اکنون بیش از 60 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و وضعیت کشور از نظر معادن بسیار مطلوب است، اما اکتشافات ما تاکنون فقط در سطح بوده و کمتر در عمق انجام شده است درصورتیکه اکتشافات در عمق کشور را به ظرفیت بیشتر در حوزه معدن می‌رساند.
    وی با بیان اینکه هر واحدی که افتتاح می‌شود یک تاکتیک در جنک اقتصادی است ادامه داد: امسال در تمام نقاط کشور شاهد اجرای این تاکتیک و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف صنعتی بوده‌ایم.
    وی گفت: در دهه فجر امسال 50 هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسید در حالی که هنوز پروژه تولید آلومینیوم جنوب کشور در نوبت بهره‌برداری است و همین  پروژه به تنهایی 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.
    رحمانی افزود: به زودی طرح صنعتی تولید عناصر نادر خاکی در استان البرز را به بهره‌برداری خواهیم رساند که این عناصر در دنیا نادر و محدود است. همچنین طرح‌های بزرگ صنایع معدنی از جمله طرح‌های فولادی سنگان خواف در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد که جزو صنایع بزرگ معدنی کشور به شمار می‌رود.
    وی با بیان اینکه هم اکنون صنایع فولادی در کشور پابهپای صنایع پتروشیمی در حال توسعه است ادامه داد: امسال هفت محور راهبردی برای توسعه صنایع، معادن و تجارت تعریف شد که بخشی از آن مربوط به معادن و صنایع معدنی بود و در این راستا 73  ماموریت و هدف در حوزه معادن تعریف شد که طرح‌های ویژه در حوزه مس از آن جمله است.
    وی گفت: درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است لذا معادن بهترین جایگزین نفت برای توسعه درآمدهای دولت به شمار می‌روند. 
    رحمانی افزود: تقویت زنجیره ارزش فلزات اساسی، نوسازی معادن و بسیاری از برنامه‌های دیگر جزو اولویت‌های ما برای توسعه معادن و صنایع معدنی در سال جاری است.
    وی ادامه داد: در شرایطی که درآمد دولت کاهش یافته است، راهبرد ما استفاده از سرمایه‌های مردمی است، لذا سرمایه گذاری در این حوزه افزایش قابل توجهی داشته بطوریکه امسال سه میلیارد و 300 میلیون دلار در حوزه "ایمیدرو" طرح آماده افتتاح داریم.
    وی گفت: خودکفایی در تولید جزو برنامه‌های امسال است و در این راستا امسال موفق شدیم کارخانه تولید الکترود را در کشور احداث و تجهیزات آن را نیز وارد کشور کنیم.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال تحریم‌ها در حوزه تولید شدت گرفت، افزود: به نظر می‌رسید شرایط جدید ما را دچار مشکل کند اما از این شرایط فرصت ساخته و در حوزه معدن و اکتشافات، انقلاب معدنی ایجاد کردیم.
    مدیر عامل کارخانه شمش طلای بردسکن نیز در این مراسم گفت: کارخانه شمش طلای 24 عیار با گرید 99.99 و سرمایه‌گذاری ثابت 120 میلیارد تومان امروز در این شهرستان بهره‌برداری شد.
    محسن خرسند افزود: ظرفیت تولید کارخانه 220 کیلو گرم در سال می‌باشد و برای 180 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر