وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تمرکز بر صادرات به کشورهای منطقه و همسایه از برنامه های دولت است

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تقویت همکاری های اقتصادی و تمرکز بر صادرات به کشورهای منطقه و همسایه از برنامه های دولت است.;

تمرکز بر صادرات به کشورهای منطقه و همسایه از برنامه های دولت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، رضا رحمانی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی لایحه موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: بنابر تأکیدات رهبر معظم انقلاب، دولت برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه تلاش می‌کند و دراین راستا یکی از برنامه‌های محوری ما تقویت صادرات و تمرکز صادرات به کشورهای منطقه و همسایه است.

    وی با بیان این که این توافق نامه (تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا) مفصل ترین و جامع‌ترین توافقی است که تاکنون ایران منعقد کرده است، گفت: تصویب این لایحه به معنای عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا نیست بلکه یک توافق تجاری برای تعرفه ترجیحی است، این عضویت برای سه سال خواهد بود و در طول سه سال ارزیابی‌ها و مذاکراتی در این زمینه صورت می‌گیرد و بعد از سه سال مختار هستیم که در این اتحادیه به عنوان عضو دائم باشیم یا عضویت موقت خود را تمدید کنیم و یا از آن خارج شویم.

    وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: این ظرفیتی است که در سال‌های آتی می‌تواند به تجارت آزاد تبدیل شود، طبق آخرین آماری که مربوط به سال گذشته است دو دهم درصد واردات کشورهای اتحادیه اوراسیا از طرف جمهوری اسلامی است.
    رحمانی با اشاره به پیوستن کشورهایی مانند ویتنام به تعرفه ترجیهی با منطقه اوراسیا اضافه کرد:علیرغم اینکه ما در همسایگی این کشورها هستیم صادرات ما به این کشورها کم است، 3 کشور از پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا با جمهوری اسلامی ایران مرز دارند اما ظرفیت‌های بهره گیری از این مرزها فعال نشده است.

    وی با بیاین اینکه با وجود پتانسیل های بالای کشور تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت ها استفاده کنیم، گفت: امسال بهتر می‌توانیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم، حدود 50 درصد صادرات جهانی تحت پوشش توافقنامه‌ها و اتحادیه‌های بین المللی است در حالی که سهم ما از این ارقام حدود 4 درصد است.

    رحمانی تصریح کرد: منافع ملی برای ما مهم است و این ظرفیتی است که با بهره گیری از آن می‌توان حوزه صادرات را فعال کرد و از آن به عنوان مزیت بهره برد.

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه با کلیات لایحه موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر