وزیر صمت در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی مطرح کرد :

تولیدکنندگان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند/ تفویض بخشی از اختیارات به تشکل‌های خصوصی

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه خود به خراسان رضوی با حضور در واحد های تولیدی در شهرستان های مختلف و نشست با صنعتکاران، معدنکاران و اصناف به بررسی مسائل پیش روی تولید پرداخت.;

تولیدکنندگان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند/ تفویض بخشی از اختیارات به تشکل‌های خصوصی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، رضا رحمانی در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان تربت جام گفت: طی چندین سفری که به شهرستان‌های مختلف خراسان داشتم خوشبختانه انسجام و همدلی خوبی میان مردم و همه فعالان اقتصادی وجود دارد که کاملا قابل تقدیر است.

    او ادامه داد: پیش شرط توفیق همه ما در کشور ایجاد همین زمینه های همدلی و همکاری برای آبادانی کشور است.
    رحمانی با اشاره به اینکه امسال سال رونق تولید است واین یک راهبرد اساسی در کشور است، گفت: مقام معظم رهبری در مورد این راهبرد توضیحات مبسوطی ارائه فرمودند؛ ایشان در چندین سخنرانی عمومی فلسفه و اهمیت رونق تولید را تشریح کرده و همواره تاکید دارند که در صورت بها دادن به تولید بیکاری جوانان رفع، فقر و مسائل معشیتی مردم حل می شود، ارزش پول ملی حفظ و وابستگی به بیگانگان از بین می رود و همینطور موارد بسیار مهمی از این دست که با تعابیر مختلف همواره مطرح فرموده اند.
    رحمانی بیان کرد: مقام معظم رهبری تحقق رونق تولید را به عنوان تکلیفی بر دوش همه عوامل مسئول، دستگاه ها و همه آحاد مردم گذشته اند؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت به نوعی در دنباله روی از اهداف رونق تولید در خط مقدم این جبهه قرار گرفته است.
    وی ادامه داد: برای دستیابی به اهداف رونق تولید قوای سه گانه و نهادها با همه ارکان و اجزای خود در صحنه حاضر شده اند که نمونه آن را در حضور نمایندگان این دستگاه ها و نهادها در همین جلسه شاهد هستیم که به نوعی همه پای کار هستند.
    وزیر صمت مطرح کرد: به این موضوع باور قلبی دارم که اگر تولید را در کشور جدی بگیریم مشکلات دیگر قابل حل تر هستند و البته که فارغ از هرگونه برنامه یا پیشنهاد، باید ابتداعا باور و اعتقاد لازم جهت تحقق اهداف رونق تولید در میان مسئولان تصمیم گیرنده برای حوزه تولید ایجاد شود، امروز هرکسی مسئولیتی در حوزه صنعت بر عهده می گیرد باید شبانه روز خود را وقف خدمت کند.
    او با اشاره به بازدید از واحد فولاد در تربیت حیدریه گفت: اقتصاد مقاومتی، خودکفایی، اشتغال زایی، خدمت به مردم، مقابله با تهاجم اقتصادی را در این واحد و در یکجا می توانستیم مشاهده کنیم.
    رحمانی با اشاره به ساخت داخل به عنوان محور اصلی برنامه ها در وزارت صنعت، معدن تجارت گفت: ما امسال ساخت داخل ، توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه صادرات، توسعه فناوری را اولویت خود قرار دادیم

    برگزاری نمایشگاه فرصت های ساخت داخل

    رحمانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ساخت داخل در تیرماه گفت: برگزاری نمایشگاه فرصت های ساخت داخل در راستای منویات رهبری و با دعوت از همه گروه های موثر در رفع نیازمندی های صنعتی کشور از 27 تیر ماه برگزار خواهد شد.
    وی با اشاره به شرکت های حاضر در این نمایشگاه بیان کرد: شرکت هایی که نیازمندی های صنعتی و معدنی کشور را بومی سازی می کنند و مانع واردات نمونه های مشابه خارجی به کشور می شوند به جد و با بهره گیری از همه ابزار های ممکن مورد حمایت قرار خواهیم داد.

    ممنوعیت واردات 1448 قلم کالا به کشور
    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته ممنوعیت واردات هزار و 339 قلم انواع کالا به کشور از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و در ثبت سفارش ها اعمال شده بود که امسال تا کنون و بنابر گزارش های دریافتی مبنی بر تولید نمونه مشابه داخلی، برای 148 قلم کالای دیگر هم ممنوعیت واردات لحاظ کردیم.

    کارخانه فولاد تربت حیدریه زمینه ساز تولید مشاغل و دانش های جدید در منطقه
    وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: با توجه به احداث واحد صنعتی تولید فولاد در تربت حیدریه با ظرفیت تولید بیش از 2 میلیون تن، این واحد علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، در بسیاری از زمینه های مرتبط مشاغل و دانش های جدیدی را ایجاد خواهد کرد که می تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک شایان توجهی داشته باشد.
    وی افزود: ضروری است تدارکات این واحد از همین شهرهای اطراف و خود استان انجام گیرد و همچنین اولویت جذب نیرو هم طبق سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از خود مردم منطقه باشد.
    رحمانی حجم سرمایه گذاری انجام گرفته در فولاد تربت حیدریه را بالغ بر 2 هزارو 700 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت تکمیل زنجیره تولید فولاد در این منطقه، در آینده شاهد سرمایه گذاری های بیشتری هم خواهیم بود که امکان اشتغال بیش ار 10 هزار نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم فرآهم خواهد آورد.

    تولیدکنندگان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند
    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود 14 ماه است که جنگ اقتصادی ناجوانمردانه ای به کشور ما تحمیل شده که معاش و امنیت مردم را نشانه رفته است؛ در این شرایط همه تولیدکنندگان ما فرماندهان این جنگ اقتصادی به شمار می آیند که با تمام وجود درحال ایستادگی و مقاومتند باید به همه آن ها دست مریزاد گفت و از آن ها تقدیر کرد.

    وی اعلام کرد: بخشی از اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت که منع قانونی نداشته و قابلیت تفویض دارد، احصاء شده و به زودی به تشکل های بخش خصوصی از جمله خانه صنعت، معدن و تجارت، انجمن های تخصصی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن واگذار خواهد شد.

    توسعه صادرات بر اساس رعایت مازاد تولید
    رحمانی خاطرنشان کرد: صادرات هر کالایی به خصوص کالاهای ضروری کشور مشروط بر رعایت مازاد تولید و در صورت تامین نیاز داخلی، آزاد است.
    وی اضافه کرد: هم اکنون در بخش فولاد، 2.5 برابر نیاز داخلی تولید انجام می شود و لازم است همه ظرفیت های صادراتی در این بخش فعال شود و همچنین در صنایعی مثل سیمان، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، لوازم خانگی و ...؛ هم این شرایط حاکم است.

    لزوم راه اندازی شهرک های صنعتی تخصصی
    وزیر صمت اظهار داشت: برای هم افزایی تولیدات و بهینه سازی بازار محصولات تولیدی، باید به سمت احداث شهرک های صنعتی تخصصی در سطح کشور حرکت کنیم و با توجه به تغییرات موجود در صنایع مختلف در سال های آتی، این موضوع دارای اهمیت بیشتری در آینده خواهد بود.
    وی افزود: در مناطق کم برخوردار و محروم در واگذاری زمین ها و زیر ساخت های لازم شهرک های صنعتی، بیشترین مساعدت در حق سرمایه گذاران در دستور کار است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر