رویکرد فولاد مبارکه به الزاامات زیست محیطی، ملی و جهانی است

عصر معدن- به مناسبت روز درختکاری مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن غرس یک اصله نهال در شرکت، بر اهمیت فضای سبز و نقش آن در سلامت محیط کار و محیط زیست تأکید کرد.;

رویکرد فولاد مبارکه به الزاامات زیست محیطی، ملی و جهانی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» وی در مصاحبه با خبرنگار فولاد گفت: امروزه رعایت دستـــــورالعمـــــلهای زیســـــت محیطـــــی یکـــــــی از مهــمترین دستورالعملهای هر بنگاه اقتصادی و کارخانۀ تولیدی است و در واقع دیگر یک اقدام نمایشی نیست، بلکه یک الزام بسیار مهم است. این امر از ابتدا تاکنون در فولاد مبارکه نهفقط بهعنوان یک الزام بلکه در مقام یک مسئولیت اجتماعی خطیر ملی و همتراز با استانداردهای جهانی مدنظر بوده و هست.

    وی با اشاره به وجود بیش از 1600 هکتار فضای سبز در فولاد مبارکه که بیش از 95 درصد آن به روش قطرهای آبیاری میشود، تصریح کرد: برای حفظ و توسعۀ این میزان فضای سبز با سرمایه گذاریهای قابل توجه و پروژههای متعددی که انجام شده است، تلاش شده آب موردنیاز این میزان فضای سبز را از محل تصفیه و بازچرخانی پساب انسانی و صنعتی کارخانه و بدون هیچ برداشت آب اضافی از زاینده رود تأمین کنیم.

    مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: با توجه به اینکه در تابلوی اهداف سالانه شرکت، رعایت دستورالعملهای زیستمحیطی یکی از ارکان و اهداف ثابت شرکت است، همواره سرمایه گذاری های قابل توجهی برای انجام پژوهشها و اجرای پروژه های متنوع تر در این زمینه انجام شده و میشود.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در راستای تحقق اهداف کلان خود در حوزۀ محیطزیست و همگام با توسعۀ کمی و کیفی تولیدات خود، توسعه و بهروزرسانی زیرساختها و تجهیزات کنترل کنندۀ آلاینده ها را نیز سرلوحۀ اقدامات  قرار داده است.
    در این خصوص طراحی و احداث غبارگیرهای ثانویۀ واحد فولادسازی، غبارگیرهای سرند واحدهای اکساید و پروداکت و نصب و اجرای سیستم مه پاش شارژ  هوپرهای واحد احیا مستقیم در ناحیۀ آهنسازی به همراه سایر غبارگیرهای نصب شده در مسیر نوار نقاله ها بخشی از فعالیت های یک دهۀ اخیر فولاد مبارکه در جهت کنترل آلاینده ها بوده که رقمی بالغ بر 300 میلیارد تومان را شامل میشود. همچنین برای طراحی و نصب سایت مدرن مدیریت پسماند و احداث لاگونها و بسترهایی لجن خشک کن در تصفیه خانه صفائیه رقمی بالغ بر 50 میلیارد تومان اختصاص یافته است. علاوه بر این جهت توسعۀ تصفیه خانه های پساب با هدف بازچرخانی و استفادۀ مجدد پساب ها در فرایند تولید و به خصوص طرح استفاده از پساب شهری تاکنون رقمی بالغبر 450 میلیارد تومان هزینه شده است.

    وی با تأکید بر اینکه این شرکت به منظور نگهداری از فضای سبز خود که بالغبر 50 درصد از کل سطح سایت شرکت فولاد مبارکه را دربرمیگیرد، و برای نگهداری و تعمیرات سیستمهای دفع و کنترل آلایندۀ سالانه رقمی بالغ بر 50 میلیارد تومان هزینه صرف کرده است، گفت: نصب و راه اندازی سیستمهای پایش آنلاین بر روی کلیۀ خروجیهای شرکت فولاد مبارکه در بخش دودکشها و تصفیه خانه ها اکنون رقمی بالغ بر 20 میلیارد تومان ارزشگذاری شده است. این شرکت هم اکنون طرح های احداث دریاچۀ سوم ذخیره پساب همراه با نصب سیستم تصفیۀ تکمیلی پساب شهری را با هزینه ای بالغ بر 60 میلیارد تومان در دست اقدام دارد.

    علاوه براین احداث سیلوهای ذخیرۀ ریزدانه مواد معدنی و رفع برخی از اشکالات در راهبری سیستمهای دفع آلاینده را باهدف بهبود شاخصهای زیست محیطی خود با هزینهای بالغ بر 30 میلیارد تومان پیشبینی و در دستور کار داشته است.طرحهای فرآوری سرباره به عنوان محصول جانبی فرایند تولید و با هدف ایجاد ارزش افزوده برای محصولات شرکت یکی دیگر از اقداماتی است که با کمک مراکز علمی و پژوهشی کشور با هزینهای بالغبر 10 میلیارد تومان در دست اقدام است. این شرکت با مشارکت شرکت های مهندسی داخلی فرایند فروش و صادرات سرباره را نیز به موازات فعالیتهای علمی و تحقیقاتی خود در این زمینه دنبال کرده است.

    وی در پاسخ به این سؤال که فولاد مبارکه در مقابله با ویروس کرونا چه اقداماتی انجام داده است گفت: همچنان که پیش از این اشاره شد، با وجود حدود 20 هزار نفر نیروی انسانی فولاد مبارکه، این شرکت خود را از جامعۀ پیرامون جدا نمیداند؛ بنابراین طبق پروتکلهای وزارت بهداشت و درمان عمل میکند و آنچه را لازم است در شرکت اجرا نموده و مینماید. به عنوان مثال، ضمن پایش بهداشتی امکان عمومی و کارگاهها و خطوط تولید شرکت، زمان حضور کارکنان در برخی محلهای کاری به کمترین حد ممکن کاهش داده شده است. علاوه بر این با تعطیلی برخی مراکز طبخ و رستورانها، در این راستا اقدامات مؤثری انجام شده است. این در حالی است که همکاران ما در بخش اورژانس و درمان شرکت بهطور جدی و فعال با مراکز بهداشتی و درمانی منطقه و استان همکاری دارند و مباحث مربوط به این شرایط را رصد میکنند.

    عظیمیان در پاسخ به این سؤال که فولاد مبارکه بهعنوان یک بنگاه اقتصادی مؤثر در صنعت فولاد کشور، در زمینه مقابله با ویروس کرونا چه همکاریهایی با منطقه و استان داشته است، اظهار داشت: ویروس کرونا یک تهدید ملی است؛ ازاینرو نگاه فولاد مبارکه به این بحث هم جامع و ملی است. به همین دلیل در راستای تعهد به مسئولیتهای اجتماعی سازمان، با تخصیص منابع مالی خود، از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مراکز آموزشوپرورش و بهزیستی شهرستان مبارکه برای تأمین مواد و تجهیزات موردنیاز مقابله با این ویروس خطرناک حمایت کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر