ثبت رکورد کاهش مصرف نسوز در فولاد سبا

عصر معدن- مصرف نسوز در مجتمع فولاد سبا در آبان ماه ۱۴۰۲ با ۶.۸۵ کیلوگرم بر تن مذاب به کمترین حد خود در تاریخ بهره‌برداری این مجتمع خود رسید.;

ثبت رکورد کاهش مصرف نسوز در فولاد سبا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا، ضمن تأیید این خبر گفت: رکورد قبلی مصرف نسوز 7.38 کیلوگرم بر تن مذاب در اردیبهشت سال جاری به ثبت رسیده بود.

    وی با بیان اینکه این میزان مصرف مربوط به کوره‌های قوس الکتریکی، کوره پاتیلی و ریخته‌گری است، از عواملی نظیر نصب، کنترل و بهره‌برداری از نسوز مصرفی در قسمت‌های مختلف، افزایش سرعت تولید، افزایش تعداد ذوب در کوره‌های قوس الکتریکی، افزایش تعداد ذوب بر سکوئنس ریخته‌گری و هماهنگی در فرایندهای تولیدی در خطوط پیوسته سبا به‌عنوان مهم‌ترین دلایل این میزان کاهش مصرف مواد نسوز در فولاد سبا نام برد. خلیلی ضمن قدردانی از همکاران و پیمانکاران سخت‌کوش فولاد سبا اظهار امیدواری کرد رکوردشکنی‌ها در تولید کاهش مصارف در همه حوزه‌ها همچنان ادامه یابد.

    در پی ثبت این رکورد ارزشمند برخی از رؤسا و کارشناسان فولاد سبا چنین گفتند:

    احمدرضا بخشائی، رئیس تعمیرات نسوز مجتمع فولاد سبا
    در آبان ماه 1402 با تلاش و همت همکاران در واحد نسوز، LTS، تولید و دفتر فنی، رکورد ارزشمند مصرف نسوز به مقدار 6.85 کیلوگرم بر تن مذاب ثبت شد که از نظر کمّی قابل‌مقایسه با استانداردهای جهانی در خطوط پیوسته تولید فولاد است. با توجه به حساسیت و شرایط خاص خطوط پیوسته تولیدی قطعاً رکورد به‌دست‌آمده حاصل تلاش شبانه‌روزی و همکاری قابل‌تقدیر تمامی واحدهاست.

    مهدی یزدانی، کارشناس تعمیرات نسوز فولاد سبا
    جهت دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده در سازمان با استفاده از روش تأمین و اجرای نسوز به‌صورت برون‌سپاری، اصلاح و بهبود برخی از روش‌های کاری و دستورالعمل‌های اجرایی در نصب و بهره‌برداری از نسوز، استفاده بهینه از نسوز نصب‌شده در تجهیزات در خط تولید، کنترل و رصد متریال مصرفی نسوز از زمان تولید، نصب و در نهایت تخریب در تجهیزات ذوب‌گیری باعث کسب این رکورد افتخارآمیز برای کارکنان و مدیریت مجتمع فولاد سبا گردید.

    حمیدرضا صادقی، کارشناس دفتر فنی تولید
    با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم در سازمان افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید است، با همکاری و مساعدت همکاران در واحدهای دفتر فنی، تولید و تعمیرات نسوز در آبان ماه 1402، مصارف نسوز در کوره‌های قوس 2.01، در پاتیل 2.45 و در تاندیش 2 کیلوگرم بر تن مذاب ثبت و در مجموع رکورد 6.85 کیلوگرم بر تن مذاب به دست آمد که در مقایسه با میانگین مصارف سال 1401 دارای کاهش چشمگیری بوده است. از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این کاهش مصرف می‌توان به افزایش تعداد ذوب‌گیری از نسوز کوره‌ها، ارتقای کیفیت نسوز مصرفی و بهبود برخی از روش‌های عملیاتی و تعمیراتی اشاره کرد.

    روح‌الله جمالی، کارشناس تولید فولادسازی و کوره‌های قوس
    با توجه به اهمیت نسوز از لحاظ ایمنی و هزینه‌های تولید در قالب کار گروهی با انجام برخی از پروژه‌های بهبود مانند افزایش مقدار تناژ ذوب باقی‌مانده در کوره (هات هیل)، افزایش راندمان و ظرفیت لانس‌های تزریق کربن و اکسیژن در هر دو کوره جهت ایجاد یک سرباره فومی مناسب با پوشش کافی و افزایش قطر دایره PCD در کوره شماره 1 علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، شاهد کاهش مصارف در نسوز بودیم.

    حسن ادیب، کارشناس دفتر فنی تولید
    جهت کاهش توقفات در ریخته‌گری با برگزاری جلسات فنی متعدد با کارشناسان خط تولید و تأمین‌کنندگان و استفاده از متریال با کیفیت مناسب مدت‌زمان ذوب‌گیری از تاندیش تا 14 ساعت متوالی افزایش پیدا کرد. همچنین با بازرسی، کنترل مستمر و انجام بازآموزی و اصلاح برخی از روش‌ها و دستورالعمل‌های شرایط اجرا، نصب نسوز و نحوه آماده‌سازی ارتقا داده شد. با اصلاح و تفکیک اشکال ویژه نسوز مصرفی از توقفات اضطراری شکست نازل جلوگیری و توانستیم در قسمت تاندیش به مصرف 2 کیلوگرم بر تن مذاب در تاندیش دست یابیم. از این رو، از همه کارکنان واحدهای ذی‌ربط به‌ویژه تمامی همکاران واحد نسوز و LTS تشکر و قدردانی می‌کنم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر