با حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام شد؛

بی نیازی فولاد مبارکه از واردات روغن های نورد

عصر معدن- در راستای سیاست های فولاد مبارکه در حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی، کارشناسان فولاد مبارکه با همکاری شرکت دانش بنیان «به آرین صنعت اصفهان» توانستند به دانش فنی ساخت روغن های مورداستفاده در خط نورد تاندم پنج قفسه ای فولاد مبارکه دست یابند و ضمن قطع وابستگی به واردات این قبیل روغنها، سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی به بار آورند.;

بی نیازی فولاد مبارکه از واردات روغن های نورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه ضمن تایید این خبر گفت: در راستای تکمیل موفقیت دستیابی به دانش فنی و استفاده از روغن نورد ساخت داخل در نورد دو قفسه ای، این بار با همکاری مضاعف کارشناسان شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان با شرکت مذکور در عرصۀ تولید روغن نورد، دستیابی به دانش فنی و توان تولید روغن نورد در تاندم میل مداوم رقم خورد.

    محمود رضا قرمزی در این خصوص افزود: یکی از مواد مصرفی استراتژیک در فرایند نورد سرد در خطوط نورد، روغن نورد است؛ به نحوی که در فرایند نورد، کاهش ضخامت ورق گرم به میزان موردنیاز مشتری پس از اسیدشویی در تاندم مداوم، با اعمال نیرو و کشش بر روی ورق در دمای محیط با پاشش مخلوط آب دمین و روغن نورد صورت میگیرد.

    وی با تاکید بر اینکه روغن نورد از جمله ترکیباتی است که فناوری بسیار خاصی دارد و فقط برخی از شرکت های محدود در دنیا دانش فنی ساخت این روغن را در اختیار دارند، افزود: در پی دستیابی به فرمولاسیون این روغن در شرکت فولاد مبارکه که با همکاری شرکتهای داخلی در خط نورد دوقفسه ای در سال 1392 رخ داد و موجب داخلی شدن 100 درصد تأمین این واحد شد، بلافاصله مطالعات جدید برای دستیابی به دانش فنی و توان تولید داخلی روغن های موردنیاز خط تاندم میل مداوم در دستور کار قرار گرفت.

    وی افزود: در همین راستا پس از انجام تست های آزمایشگاهی با توجه به اینکه طراحی روغنی متفاوت با روغن نورد دو قفسه ای با شرایط تاندم میل مداوم در ابعاد بزرگتر و تنوع گریدهای فولادی موردنیاز بود، تست عملیاتی اولیه در سال 93 انجام شد و مشخص گردید انجام موفقیت آمیز نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر است.

    قرمزی ادامه داد: تست تکمیلی از ابتدای آذر سال 96 به مدت سه ماه انجام شد. در این مدت روغن نورد آزمایشی در مقایسه با نمونۀ روغن خارجی عملیات نورد بعضا رفتار بهتری داشت؛ به صورتی که در ماه دوم تست، شاهد دستیابی به رکورد کاهش مصرف روغن به میزان 250 گرم بر تن تولید نیز بودیم. نتایج بررسی ها در خطوط پایین دستی نیز عملکرد مناسب روغن داخلی را تأیید میکرد.

    وی خاطرنشان کرد: بومی سازی این روغن علاوه بر قطع وابستگی به شرکتهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز، مزایایی ازجمله حذف هزینۀ انبارداری و نگهداری روغن، هزینه های ثبت سفارش و هزینه های حمل و تشریفات گمرکی را نیز به دنبال دارد. نکتۀ حائز اهمیت این است که در روغنهای بومی سازی شده امکان اعمال هرگونه تغییر در فرمولاسیون به دلیل دسترسی به شرکت سازنده در صورت تغییر در شرایط کاری نورد خواهد بود.
    رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه در پایان از همکاری همه جانبۀ مدیریت نورد سرد، مدیر مواد اولیه و انرژی، همکاران خطوط نورد، گروه فنی تولید ناحیه و شرکت سازندۀ روغن تشکر و قدردانی کرد.

    در همین خصوص محمد ریاحی منش مدیرعامل شرکت به آرین صنعت اصفهان نیز با تاکید بر اینکه روغن های بومی سازی شده از نظر کیفیت با روغن های وارداتی قابل رقابتند، در خصوص نکات فنی و بارز این روغنها افزود: وجود ویژگی هایی ذیل باعث شده این روغنها با انواع مشابه روغن های تولیدشده در خارج از کشور قابل رقابت باشند؛ مواردی همچون امکان تغییرات فنی بسته به شرایط خط در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه؛ مصرف حدود 250 گرم بر تن از این روغن در شرایط نرمال خط؛ شرایط نورد مطلوب با غلظت های 0.5 تا 2.5 درصد؛ بافر مقاوم به تغییرات ph و conductivity؛ مقاوم دربرابر خوردگی سطح ورق با وجود حضور ppm25 کلر در امولسیون؛ مقاومت در برابر اکسیداسیون در هوای فشرده و دمای بالای 60 درجه سانتیگراد و یون کلر منفی؛ تولید آهن پودری محدود و بی نیازی از استفاده از چندین فیلتر مغناطیسی؛ تمیزی بالای سطح خروجی تاندم و خطوط نهایی؛ تمیزی حوضینگ و قفسه ها؛ بی نیازی از ساختن امولسیون تازه و همچنین کاهش میزان مصرف آب؛ امکان استفاده از غلتک های گریت در قفسۀ 5 بدون افت تمیزی و زبری، همچنین زبری مناسب روی ورق و عدم افزایش روغن سطح ورق؛ عدم نوسان روغن سطح ورق با وجود غلظت روغن در سیستم 3؛ امکان دستیابی به تمیزی موردنظر در خروجی تاندم بدون افزایش میزان آهن سطح ورق و دستیابی به تمیزی بالای 75 درصد به طور میانگین در خطوط نهایی از جمله ویژگی های این روغن هاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر