افزایش ظرفیت تولید فولاد خام مبارکه تا ۹.۳ میلیون تن

کرباسیان: فولاد مبارکه متناسب با آینده بازار فولاد، محصول تولید کند

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست عملکرد شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۶ و بررسی برنامه های سال ۹۷ این مجموعه، گفت: فولاد مبارکه به منظور حضور منسجم در بازارهای جهانی، باید متناسب با آینده بازار فولاد محصول تولید کند.;

کرباسیان: فولاد مبارکه متناسب با آینده بازار فولاد، محصول تولید کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در این نشست که در محل شرکت فولاد مبارکه برگزار شد، افزود: تولید متناسب با بازار دنیا بحث جدی صنعت فولاد است از همین رو باید برنامه 15-20 سال آتی را برای موضوع بازار مد نظر قرار داشت.
    به گفته وی، نفت و گاز مشتری ثابت تولیدات لوله های صنعت نفت و گاز این شرکت هستند اما رشد تولیدات این بخش نیاز به حمایت دارد.

    ضرورت به روزآوری تکنولوژی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو به روز آوری تکنولوژی را روش مناسبی برای کاهش هزینه های تولید دانست و اعلام کرد: اگرچه فولاد مبارکه در این حوزه اقداماتی انجام داده اما موضوع کاهش قیمت تمام شده، باید به صورت طرحی جامع پیگیری شود.

    کرباسیان گفت: این شرکت زنجیره کامل تولید را در اختیار دارد که اهمیت بالایی دارد و اکنون سرمایه گذاری های انجام شده در سال های قبل، به شرکت برگشت داده شده است.

    وی اعلام کرد: ورود شرکت فولاد مبارکه به برنامه اکتشاف اقدامی مفید و موثر در زنجیره فولاد است. توصیه می شود مبارکه با به کارگیری تکنولوژی جدید، معادن عمیق را در اولویت کاری خود قرار دهد.

    تکمیل پروژه کنسانتره

    وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کنسانتره سازی سنگان مبارکه به 66 درصد رسیده است، گفت: تکمیل طرح کنسانتره سازی سنگان شرکت فولاد مبارکه اولویت خاصی برای تامین خوراک صنعت فولاد دارد.

    وی با بیان اینکه تسریع در اجرای فاز دو فولاد هرمزگان در اولویت بالا قرار گیرد، گفت: توسعه ظرفیت حمل ریلی به ویژه در محدوده سنگان، نیاز اساسی توسعه زنجیره فولاد است.

    کرباسیان افزود: اقدامات فولاد مبارکه برای کاهش مصرف آب قابل تقدیر است اما به موازات این امر باید تمرکز بیشتری روی استفاده از پساب ها داشت.

    وی افزود: ثبات مدیریتی در فولاد مبارکه سبب ارتقای جایگاه این شرکت شده است. این امر در شرکت مس هم دیده می شود.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری اظهار کرد: رشد تولید و اشتغال سبب از بین رفتن هجمه های سنگین نا امیدی می شود که امروزه در جامعه دامن زده شده است به همین دلیل نیاز است با سرعت در اجرای طرح ها امید نزد مردم زنده نگه داشته شود.

    تامین کاتالیست ها از داخل

    در ادامه این نشست بهرام سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ما بر اساس بنچ مارکینگ به صورت دایم پیگیر دانش روز در مصارف انرژی، تولید، بهره وری نیروی انسانی هستیم و به مقایسه خود با رقبا می پردازیم.

    وی ادامه داد: فولاد مبارکه همواره با دانش روز حرکت می کند و به طور اخص در بهره وری نیروی انسانی شاخص ها را ارتقا داده است.

    سبحانی در پاسخ به سوال کرباسیان مبنی بر همکاری در حوزه دانش بنیان گفت: تا چند سال پیش کاتالیست ها وارداتی بودند، اما از سال های اخیر با ایجاد شرکت های داخلی، تمامی کاتالیست ها را از بازار داخلی می خریم. نکته اساسی این است که برای حمایت از تولید داخل، در این حوزه قراردادهای بلند مدت می بندیم.

    وی با بیان اینکه توافقی با دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد کردیم و در صدد راه اندازی پژوهشگاه صنعت فولاد هستیم، عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه تعهد کرده 500 میلیارد تومان برای پروژه های نیمه تمام دولت، هزینه می کند که در این مسیر با احداث سد و تونل کوهرنگ، آب در زاینده رود برای همیشه جاری خواهد شد.

    کاهش مصرف آب

    مدیر عامل فولاد مبارکه افزود: مصرف آب فولاد مبارکه برای هر تن فولاد از 16.6 متر مکعب به 4.3 متر مکعب کاهش یافت که نشان از کاهش 75 درصدی مصرف اب این شرکت می ده

    سبحانی اظهار کرد: تا پایان سال یک سوم از مصرف آب فولاد مبارکه از پساب شهرهای اطراف تامین می شود. این شرکت 350 میلیارد تومان برای این برنامه سرمایه گذاری کرده که به تازگی نخستین پساب تصفیه شده وارد کارخانه شد.

    سبحانی در ادامه از برنامه افزایش تولید فولاد در این مجموعه تا 9.4 میلیون تن در سال جاری خبر داد.

    وی افزود: برنامه سال جاری در فروش داخلی 5.8 میلیون تن است که معادل 76 درصد تولیدات محسوب می شود. 1.8 میلیون تن صادرات خواهیم داشت. همچنین یک میلیون و 150 هزار تن از تولیدات کیفی(77درصد) به بازار داخلی و 350 هزار تن صادر خواهد شد.

    مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه سود هر سهم از 686 ریال سال 96 به 772 ریال در سال جاری می رسد افزود: 25درصد مشتری فولاد مبارکه صنایع لوله و پروفیل و 22 درصد نورد کاران هستند.

    به گفته مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، 25 درصد تولیدات مبارکه در سال 96 صادر شد.

    سبحانی اعلام کرد: تولید سال قبل به 8.6 میلیون تن رسید. امسال تولید به 9.4 میلیون تن می رسد.

    وی افزود: برنامه سال 98 و 1404 به ترتیب رسیدن به ظرفیت 12 میلیو و 25 میلیون تن است.

    وی درباره اقدامات حوزه مسوولیت اجتماعی این شرکت گفت: این شرکت 10 پروژه در امور مسوولیت اجتماعی اجرا کرده که شامل احداث ورزشگاه، مصلا، بنیاد امور بیماری های خاص، احداث کنار گذر، کمک به زلزله زدگان و... در استان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر