در دو سال آینده

تولید فولاد کشور ۱۵ میلیون تُن افزایش می‌یابد

عصر معدن- مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در صنعت فولاد انجام شده است، در ۲ سال آینده ظرفیت فعلی ۴۵ میلیون تُن تولید فولاد در کشور به ۶۰ میلیون تُن می‌رسد.;

تولید فولاد کشور ۱۵ میلیون تُن افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در صنعت فولاد انجام شده است، در 2 سال آینده ظرفیت فعلی 45 میلیون تُن تولید فولاد در کشور به 60 میلیون تُن می‌رسد.

    محمدیاسر طیب‌نیا روز شنبه در آیین افتتاح «مرکز نوآوری مشترک فولاد مبارکه و دانشگاه اصفهان» هشدار داد: در صورت آماده نبودن شرایط، ممکن است این نقطه قوت به چالشی بزرگ در کشور تبدیل شود.

    وی رُشد نامتقارن و نبود توازن در زنجیره تولید فولاد را مهمترین چالش پیش روی این صنعت توصیف کرد و گفت: راهبرد ما برای مقابله با این چالش توسعه سرمایه انسانی، ارتقای بهره‌وری، توسعه پایدار اقتصادی _ اجتماعی و تبدیل شدن به صنعت سبز است.

    طیب‌نیا اضافه کرد: راهبرد دیگز این شرکت، توسعه فناوری و نوآوری است که البته این راهبردها مُختص فولاد مبارکه نیست و در همه کشور قابل استفاده است.

    مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: راه‌اندازی دفاتر صنعت و دانشگاه در راستای راهبرد توسعه فناوری و نوآوری است و ما بدنبال همکاری دوطرفه میان صنعت فولاد و دانشگاه‌ها هستیم و این همکاری می‌تواند به تحصیل دستاوردهای مقتضی مُنجر شود.

    وی با اشاره به نقاط قوت صنعت فولاد کشور تصریح کرد: در حالی که حدود 45 میلیون تُن ظرفیت تولید فولاد در کشور ماست بدلیل وجود برخی چالش‌ها مانند قطعی برق و گاز، مشکلات حوزه حمل و نقل و زیرساخت‌های انرژی، امکان استفاده کامل از این ظرفیت وجود ندارد.

    طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه برای حل این چالش‌ها اقداماتی انجام داده که راه‌اندازی نیروگاه‌های برق یکی از آنهاست.

    وی ادامه داد: نیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتی که عملیات آن 20 ماه پیش آغاز شد و ماه گذشته به بهره‌برداری رسید و احداث نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی که ابتدای سال کلنگ آن زده شد و امیدواریم فاز(گام) نخست آن انتهای سال و گام‌های بعدیش در سال آینده بهره‌برداری شود، نمونه‌ای از اقدامات این شرکت برای حل چالش‌های یاد شده است.

    طیب‌نیا خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها توانست با 100 درصد ظرفیت تولید داشته باشد ولی میانگین استفاده از ظرفیت در صنعت فولاد کشور ما حدود 65 درصد و در فولاد دنیا حدود 70 درصد است.

    مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: نگاه ما به توازن در صنعت فولاد؛ فقط به زنجیره تولید و حل چالش‌های خودمان نیست بلکه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، انسانی را نیز مد نظر قرار داده‌ایم.

    وی یادآور شد: فولاد مبارکه بطور مستقیم و غیرمستقیم برای 350 هزار نفر در کشور اشتغالزایی کرده است و ما در این شرکت اهدافی که مُنجر به خلق آینده بهتر شود را دنبال می‌کنیم و درصددیم اصفهان را به قُطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل کنیم و برای اینکه بتوانیم مسیر خود را بدرستی دنبال کنیم باید از روش‌هایی که مسیر را کوتاه می‌کند و کیفیت را ارتقاء می‌بخشد، بهره ببریم.

    طیب‌نیا تاکید کرد: یک دهه گذشته 90 درصد بومی‌سازی قطعات و تجهیزات را در مجموعه‌ای که 100 درصد وارداتی بود، محقق کردیم و امروز تغییرات در خطوط تولید توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود و ما به جایگاهی رسیده‌ایم که بعنوان بزرگترین صنعت کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد جنوب آسیا و شمال آفریقا، موتور مُحرکه بیش از سه هزار و 500 بنگاه اقتصادی دیگر در سطح کشور هستیم و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 350 هزار نفر را فراهم کرده‌ایم.

    به گزارش ایرنا، امروز «مرکز نوآوری فولاد مبارکه و دانشگاه اصفهان» با هدف توسعه همکاری راهبردی صنایع بزرگ و دانشگاه‌های برتر کشور افتتاح شد.

    همچنین در قالب رویداد «فولادینو» سلسله نشست‌های «هم‌گرا»، «هم‌مسیر»، «دمودی» و «عصرانه کارآفرینی» و «ترنج» به همت شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه، امروز و فردا در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

    شرکت فولاد مبارکه بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور در زمینی به مساحت 35 کیلومترمربع در نزدیک شهر مبارکه و در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر