در فولاد مبارکه اصفهان انجام شد

تدوین دستورالعمل ساخت و آزمایش بتن مقاوم در برابر حرارت

عصر معدن- دستورالعمل ساخت و آزمایش بتن مقاوم در برابر حرارت در واحد آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه تدوین شد.;

تدوین دستورالعمل ساخت و آزمایش بتن مقاوم در برابر حرارت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، سرپرست آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: با پیشرفت علم و پیدایش فناوری های فراوان در قرن اخیر، شناخت بتن و خواص آن نیز توسعه چشمگیری داشته است؛ به نحوی که امروزه شاهد کاربرد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هریک از آنها خواص و کاربری مخصوص به خود را دارد. در حال حاضر انواع مختلفی از سیمانها که شامل پوزولانها، سولفورها، پلیمرها، الیاف های مختلف و افزودنی های متفاوتی هستند، تولید می شوند.
    محمدجواد رضایی ادامه داد: در جریان این پیشرفت ها مشخص شده است که صرف توجه به مقاومت به عنوان معیاری برای طرح بتن برای محیط های مختلف و کاربردهای مختلف نمی تواند مشکلاتی را که در درازمدت در سازه های بتنی ایجاد می شود، حل کند. از این رو چند سالی است که مسئله دوام بتن در محیط های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. مشاهده خرابی های بتن با عوامل فیزیکی و شیمیایی گوناگون در بیشتر نقاط جهان و با شدتی بیشتر در کشورهای درحال توسعه، افکار و اذهان مهندسان و شیمیدانان را به سمت طراحی بتن هایی با ویژگی خاص و با دوام لازم سوق داده است.
    وی با تأکید بر اینکه در شرکت های فولادسازی و کارخانه هایی که در آنها حرارت بسیار زیاد در پروسه های تولید وجود دارد، بتن های معمولی برای سازه های در معرض حرارت کارآمد نیست، افزود: ویژگی های این نوع بتن مناسب شرایط آن محیط نیست و در کمترین زمان بتن دچار خرابی و اضمحلال خواهد شد.
    سرپرست آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه از شرایط خاص موجود در پروسۀ تولید شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از الزامات استفاده از بتن های خاص و استراتژیک یاد و تصریح کرد: در همین زمینه، واحد آزمایشگاه ساختمانی در سال 1390 برای اولین بار در شرکت فولاد مبارکه اقدام به طراحی بتن مقاوم در برابر حرارت کرد که در قسمت کوره فولاد سبا اجرا شد.
    وی خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست های متعدد نواحی تولیدی، دستورالعمل ساخت و آزمایش بتن مقاوم در برابر حرارت در قالب پروژه QCC در دستور کار واحد آزمایشگاه ساختمانی قرار گرفت و در شهریورماه سال جاری تدوین شد.
    رمضانی با اشاره به خواص این نوع بتن گفت: مقاومت زیاد در حالت سرد (بالای Kg/cm2 700) و تاب حرارتی قابلتوجه آن در دمای 1000 درجۀ سانتیگراد از ویژگی های این نوع بتن است؛ به صورتی که بعد از تحمل دمای 1000 درجه و با توجه به نوع پروژه و طراحی صورت گرفته، مقاومت آن از  Kg/cm2 200 تا Kg/cm2 350 خواهد بود.
    وی با تاکید بر اینکه خواص رئولوژی این بتن مشابه بتن معمولی است و قابل ساخت در تمامی کارگاه های تولید بتن است، اظهار کرد: این بتن با ویژگی های منحصربه فردی که دارد برای استفاده در فونداسیون و سازه کوره های ذوب، دیوار حوضچه های تخلیۀ سرباره و سازه های در معرض حرارت و پاشش مذاب مناسب است.
    سرپرست آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود از حمایت های معاون اجرای پروژه ها، مدیر آزمایشگاه ها، مدیر اجرای پروژه های جنبی و پشتیبانی، رئیس آزمایشگاه مرکزی، رئیس اجرای پروژه های شبکۀ حمل ونقل، کارکنان آزمایشگاه ساختمانی شرکت فولاد مبارکه و همچنین از مدیران عامل شرکت های توکابتن و ریوا تحقیق تشکر و قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر