کاهش انتشار آلاینده‌های فولاد مبارکه با نانو فیلترهای غبارگیر محققان کشور

عصر معدن- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید فیلترهای غبارگیر در سال گذشته توانست ۳ هزار فیلتر را به شرکت فولاد مبارکه به فروش برساند که این امر کاهش انتشار آلاینده‌های این شرکت به محیط زیست را به دنبال داشته است.;

کاهش انتشار آلاینده‌های فولاد مبارکه با نانو فیلترهای غبارگیر محققان کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، این شرکت دانش‌بنیان نانو تولیدکننده فیلترهای صنعتی با فناوری نانو است. این فیلترها دارای قابلیت جذب ذرات و طول عمر بیشتری هستند. محصولات تولیدی این شرکت موفق به دریافت گواهی تاییدیه نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همچنین گواهی‌نامه‌های استاندارد بین المللی ایزو 9001 شده است.

    این شرکت در اسفندماه 97 موفق به فروش 3 هزار فیلتر به شرکت فولاد مبارکه شده است. با فروش فیلترهای نانویی این شرکت به فولاد مبارکه، دامنه نفوذ فیلترهای نانویی در صنایع کشور گسترش یافت. با استفاده از این فناوری، انتشار ریزگردها از خروجی کارخانه‌ها کاهش می‌یابد.

    سید امیر حسین تقوی، مجری طرح با اشاره به اینکه فروش این فیلترها با فولاد مبارکه از طریق مناقصه‌ای در سال 97 انجام شد، گفت: دامنه استفاده از این فیلترها بسیار وسیع بوده، به‌طوری که صنایعی نظیر سیمان و فولاد از جمله مصرف‌کنندگان مهم این نوع فیلترها قلمداد می‌شوند.

    وی درباره مزیت این فیلترها اظهار کرد: به دلیل وجود نانو الیاف در فیلترها، قدرت جذب این فیلترها نسبت به فیلترهای رایج بسیار بالاتر بوده و امکان گیر اندازی ذرات زیر 2٫5 میکرون در این فیلترها وجود دارد. بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی می‌توانند با استفاده از این فیلترها نسبت به جذب ریزگردها از خروجی کارخانه اقدام کنند و در نهایت میزان رهایش ریزگردهای خطرناک به محیط زیست به حداقل برسد.

    تقوی با اشاره به استفاده از نانو الیاف در تولید این فیلترها افزود: دستگاه تولید نانو الیاف در این شرکت طراحی و ساخته شده است. بنابراین تمام طول زنجیره تولید یعنی از تولید مواد اولیه نانویی تا محصول نهایی در داخل و با کمترین وابستگی به خارج تولید شده است.

    فیلترهای کارتریج از دیگر انواع فیلترهای صنعتی این شرکت است که شامل فریم فلزی و مدیای آن از جنس پلی‌استر، پلی پروپیلن و یا سلولزی است. این فیلترها در صنایعی چون رنگ، معدن، نیروگاه‌ها، صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد دارند.

    ماسک نانو از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که از چندین لایه تشکیل شده و دارای لایه میکروفیلتر حاوی لایه نانو الیاف با قطر کمتر از 100 نانومتر است.

    ماسک‌های سوپاپ دار این شرکت به گونه‌ای طراحی شده است که عمل ورود و خروج هوای دم و بازدم را انجام می‌دهد و کیفیت دیافراگم این سوپاپ در عملکرد ماسک بسیار مهم است؛ چراکه در صورت درست عمل نکردن، هوای آلوده از آن عبور کرده و عمل فیلتر کردن ماسک انجام نمی‌شود. این در حالی است که ماسک‌های این شرکت دانش بنیان دارای دیافراگم سیلیکونی است که در حین تنفس کاملاً بسته شده و هوای ورودی از قسمت لایه‌های ماسک وارد ریه می‌شود و در عمل بازدم باز شده و هوای بازدم از ماسک تخلیه می‌شود.

    بر اساس استاندارهای جهانی ماسک‌های نانو دارای راندمان 99 درصد در جذب ذرات بوده و در طبقه بندی ماسک‌ها در طبقه کمترین میزان نفوذ پذیری قرار گرفته و از این لحاظ دارای کارایی و راندمان چندین برابری نسبت به ماسک‌های معمولی است.

    مجری طرح، چالش اصلی فیلترهای رایج را عدم توانایی آنها در جداسازی ذرات کوچک‌تر از یک میکرومتر دانست و ادامه داد: اما استفاده از نانو الیاف در ساختار فیلترها موجب می‌شود که ذرات کمتری، توانایی عبور از روزنه‌های فیلتر را داشته باشند و این به معنی ارتقای عملکرد فیلتر، طول عمر آن و کیفیت هوای حاصل از آن است.

    تقوی با تاکید بر اینکه استفاده از نانو الیاف در ساختار فیلتر، تراکم آن را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: این امر موجب کاهش افت فشار فیلتر می‌شود و در نتیجه در مصرف انرژی در فرآیند فیلتر کردن صرفه‌جویی می‌شود. به عبارت دیگر، فیلترهای صنعتی نانو، علاوه بر حذف ذرات ریزتر، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

    مجری طرح، تولید انبوه ماسک‌های تنفسی نانو و فیلترهای صنعتی نانو برای استفاده در کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی را از دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت فناور نام برد و یادآور شد: این واحد فناور ظرفیت تولید سالانه 300 هزار نانوفیلتر غیر خودرویی و یک میلیون و 800 هزار ماسک نانویی سوپاپ‌دار را دارد. این دو محصول با ابعاد نانومتری حفرات، قادرند ذرات زیر یک میکرون را فیلتر کنند.

    به گفته وی، هم‌اکنون صنایع خودروسازی، تولید گچ و سیمان و آرد از کاربران اصلی این فیلترها هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر