چالش‌ها و راهکارهای تنظیم بازار محصولات فولادی

عصر معدن- طهمورث جوانبخت، معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه اصفهان، در یادداشتی نوشت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان همواره با رویکرد حمایت از صنایع داخلی و پایین دستی و تامین حداکثری نیاز تولید کنندگان برای تضمین اشتغال و توسعه تولید در کشور، اهداف و استراتژی‌های خود را تدوین و برای پیاده سازی نظام عرضه و قیمت گذاری پایدار و استاندارد بر اصول از پیش تعیین شده خویش تاکید و این اصول را اجرا کرده است. افزایش ظرفیت تولید این شرکت از ۴,۲ میلیون تن به بیش از ۵,۷ میلیون تن در سال طی ربع قرن تلاش خالصانه و صادقانه کارکنان خستگی ناپذیر فولاد مبارکه بیانگر این مهم بوده است.;

چالش‌ها و راهکارهای تنظیم بازار محصولات فولادی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اقتصادآنلاین، فولاد مبارکه به منظور توسعه و تامین صنایع داخل کشورگام‌های موثری برداشته است و در نتیجه میزان واردات محصولات فولادی تخت طی چند سال گذشته از 3 میلیون و 678 هزار تن  به 508 هزار تن در سال 98رسید و 86 درصد تنزل پیدا کرد که از یک طرف وابستگی صنایع فلزی به فولادسازان خارجی و دیگر کشورها کاهش یافته و از طرف دیگر موجب اشتغال‌زایی و رونق تولید بیشتر در داخل کشور شد که البته در کنار آن می‌توان به جلوگیری از خروج میلیاردها دلار از کشور نیز اشاره کرد.

    مشتریان فولاد مبارکه دارای 12 زمینه فعالیت مختلف هستند که یکی از آنها صنایع تکمیلی و نورد کاران هستند لذا با رویکرد توسعه زنجیره پایین دستی در جهت حمایت از بازار داخل، کالای مورد نیاز و خوراک خطوط تولیدی شرکت‌های فولاد گیلان، فولاد اکسین، فولاد کاویان، نورد و لوله اهواز و همچنین فولاد غرب آسیا و شرکت هفت الماس، را تامین نمود تا از یک سو در شرکت‌های مذکور تولید و اشتغال تداوم یابد و از سوی دیگر محصولات فولادی تخت تولید شده در آن شرکت‌ها به بازار عرضه گردد تا هر چه بیشتر نیاز مشتریان بازار داخل تامین شود.

    طبق تصمیمات نود و هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ دوم تیر ماه 99 مقرر شد دیگر صنایع تکمیلی نیز محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه نمایند که فولاد مبارکه ضمن تاکید بر اجرای این راهکار اصولی، لازم می داند نهادهای بالادستی بر اجرای آن نظارت و کنترل دقیق و شفافی داشته باشند. درتصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد  که در مورخ 1/5/99 ابلاغ شد کف عرضه تکلیفی اسلب به صورتی تعیین شده است که عملا هیچ نیازی به بورس کالا نمی باشد زیرا عرضه کننده و خریدار به همراه میزان خرید آنها تعیین شده است. در این حالت هیچ رقابتی در بورس کالا وجود ندارد و قیمت نیز همان قیمت پایه خواهد بود در حقیقت قیمت گذاری تعزیراتی صورت گرفته است بنابراین نقش بورس به طور کلی حذف شده است وهیچ جایگاهی برای پروژه‌ای ملی و ضروری کشور نیز در نظر گرفته نشده است.

    در ماه‌های  اخیر بسیاری از معاملات فولاد مبارکه در بورس کالا  باطل شد که این امر موجب افزایش رانت شدید قیمتی در بازار شده و از سوی دیگر ثبت سفارش مشتریان را با اخلال مواجه کرد که نه تنها به رونق و جهش تولید کمکی نشده بلکه به تولید کننده واقعی مانند فولاد مبارکه که به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور شناخته می‌شود و سهم به سزایی در رونق تولید و اشتغال زایی دارد فشارهای زیادی وارد آورده و فرآیند عرضه و تقاضا را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

    با ابلاغ تصمیمات هشتادمین جلسه کارگروه تنظیم بازار انتظار می‌رفت تمرکز بر قیمت‌گذاری کاهش یابد و روند عرضه و تقاضا به حالت منطقی بازگردد ولی با تصمیمات بعدی و ابطال معاملات بورس کالا (به صورت کلی یا جزیی) بدون وجود یک فرمول مشخص، قیمت در بازار متلاطم شده و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را دچار سردرگمی کرد و باعث شد تا اختلاف قیمت بازار آزاد و بورس کالا افزایش یافته و این ما به التفاوت قیمت تنها سود دلالان را افزایش دهد و از چرخه سرمایه گذاری برای تداوم و رونق تولید حذف شده است .

    فولاد مبارکه اصفهان بر اساس تجارب چندین ساله در عرضه محصولات به بازار اطمینان دارد با تعیین قیمت طبق فرآیند عرضه و تقاضا و فعال شدن فروش مچینگ و بازگشت به روال عادی عرضه در بورس کالا، روند نزولی التهاب قیمتی در بازار آغاز خواهد داشت که در مجموع به نفع تولید کنندگان زنجیره فولاد کشور و بازگشت ثبات به بازار محصولات فولادی تخت خواهد بود.

    برای این مهم لازم است:

    1- اجرای تمامی بندهای تصمیمات هشتادمین جلسه کارگروه تنظیم بازار از جمله:

    1-1 عرضه محصولات سایر شرکت‌های خریدار ورق فولادی و نوردکاران طبق بند 4-6 در بورس کالا

    1-2 فروش انواع لوله و پروفیل حداکثر 12 درصد بیشتر از قیمت ورق گرم دریافتی در همان ماه طبق بند 6-6

    1-3 نظارت و کنترل بر موجودی انبارهای مستقر در استان‌ها طبق بند 8-6

    1-4 تسهیل در عرضه محصولات فولاد مبارکه به میزان 40 درصد ورق گرم و 20 درصد ورق سرد در تالار معاملات بورس کالا و فروش بقیه تولیدات در مچینگ و عدم ابطال معاملات

    2- روش تعیین قیمت پایه در بورس کالا و سقف رقابت اصلاح شود.پیشنهاد می گردد قیمت پایه برابر با متوسط موزون قیمت کشف شده قبلی برای هر نماد در نظر گرفته شود و امکان رقابت تا سقف قیمت‌های جهانی با نرخ تسعیر ارز سنا (اسکناس) در نظر گرفته شود. با این روش نوسانات قیمت در عرضه‌های متوالی به حداقل می‌رسد و مشتریان به دلیل اطمینان از ثبات نسبی قیمت و دریافت کالا برای خرید از بورس کالا هجوم نمی‌آورند.

    3- به علت نیاز گروه فولاد مبارکه به ارز برای تامین برخی تجهیزات و مواد اولیه از خارج کشــور لازم اســت صادرات حدود 25 درصد مجموع محصولات گروه فولاد مبارکه مجاز باشد و موانع انجام صادرات این گروه تا این سقف برداشته شود.

    4- جهت تداوم تولید در شرکت‌های فولادساز از جمله فولاد مبارکه تامین به موقع و کافی مواد اولیه مورد نیاز از جمله سـنگ آهن و کنسانتره لازم و ضروری است و باید معادن و کارخانجات تولیدی ملزم به تامین به موقع و مداوم مواد اولیه برای شرکت‌های فولادی باشند.

    5- اجرای تصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار مورخ 1/5/99 به منظور بررسی کارشناسی دقیق‌تر به تاخیر افتد تا پس از اصلاح آن مجددا ابلاغ شود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر