معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان مطرح کرد؛

فروش تمام محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان در بورس کالا

عصر معدن- معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان گفت: در حال حاضر تمام محصولات فولادی شرکت ذوب آهن از طریق عرضه در بورس کالای ایران به فروش می رسد. با برنامه ریزی های انجام گرفته، محصولات در سبدهای کامل و با مطلوبیت بالا در بورس کالا به متقاضیان عرضه می شود؛ همواره سعی بر این بوده تا سبدهای عرضه شده با بهترین ترکیب محصول عرضه شود که این امر باعث شده تا با توجه به نیاز بازار، به درخواست و تقاضای مشتریان پاسخ داده شود و سبدها از تقاضای خوبی در بورس برخوردار باشند.;

فروش تمام محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش «عصر معدن» به نقل از ایسنا، به گفته بهزاد کرمی، با وجود مشکل تامین مواد اولیه در ذوب آهن، اما با برنامه ریزی های انجام گرفته، محصولات این مجموعه در سبدهای کامل و با مطلوبیت بالا در بورس کالا به متقاضیان عرضه می شود. آنچه در ادامه می خوانید گفتگو با معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان است.

    در حال حاضر وضعیت فروش محصولات ذوب آهن اصفهان چگونه است؟

    در حال حاضر با وجود توقف چند ساله یکی از کوره بلندهای شرکت که امیدواریم در آینده ای بسیار نزدیک شاهد راه اندازی مجدد آن باشیم، به دلیل کمبود مواد اولیه، تولید توسط دو کوره دیگر با تمام قدرت در حال انجام است، اما اگر مواد اولیه مورد نیاز شرکت تامین شود، شرایط بسیار بهتر خواهد شد و ذوب آهن می تواند با تمام ظرفیت و حداکثر بهره وری به کار خود ادامه دهد، اما با وجود مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه، شرکت توانسته است در حدود 613 هزار تن چدن مذاب تولید کند. طی سه ماهه نخست امسال، فروش ذوب‌آهن در حدود 590 هزار تن بوده است.

    در حال حاضر مشتریان بیشتر متقاضی چه محصولاتی از ذوب آهن هستند؟

    تمام محصولات تولیدی شرکت به دلیل روش تولید و مدیریت کیفیت و استانداردهای بالای موجود در شرکت ذوب آهن مورد توجه مشتریان، در بازارهای داخلی و صادراتی است. تیرآهن‌های تولیدی شرکت به دلیل کیفیت بالا و استانداردهای جهانی این محصول بسیار بیشتر از سایر مقاطع تولیدی این شرکت مورد توجه بازار هستند و شرکت موفق شده بیش از 210 هزار تن از این محصول را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برساند.

    یکی از محصولات اصلی ذوب آهن ریل ملی است. گفته می شود تولید ریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 برابر بیشتر شده است، باتوجه به نیاز ریلی کشور، وضعیت فروش این محصول چگونه است؟

    ذوب آهن اصفهان تولید ریل با بالاترین استانداردهای روز دنیا را در دستور کار خود قرار داده است با این وجود، خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان یک خط تولید دو منظوره بوده و علاوه بر ریل، قادر به تولید انواع تیرآهن های سنگین ازجمله تیرآهن های بال پهن است. در ماه های اولیه راه اندازی خط تولید ریل، تداوم واردات ریل از خارج کشور، ذوب آهن اصفهان با ظرفیت 400 هزار تنی خط تولید ریل خود قادر به پاسخگویی کامل به نیاز داخلی و بلکه صادرات این محصول است. با توجه به ظرفیت بالای تولید و مرغوبیت و استانداردهای کسب شده توسط ریل های تولیدی ذوب آهن، دیگر هیچگونه وارداتی از سوی شرکت های مصرف کننده این محصول از خارج از کشور توجیه پذیر نیست و در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان این توانایی را دارد که تمام نیاز ریلی کشور را تامین کند، همچنین تولید انواع ریل های مترو نیز در این کارخانه صورت می گیرد.

    با توجه به اینکه کشور درگیر تحریم هاست و هر روز بر شدت آن افزوده می شود آیا این مساله در تولید و میزان فروش شرکت ذوب آهن تاثیر گذاشته است؟

    بدون شک تحریم های ظالمانه و یک طرفه بر کل اقتصاد و تولید کشور تاثیرگذار بوده و است، اما با درایت مدیریت و عزم تلاشگران شاغل در شرکت بر اغلب این مشکلات فائق آمده ایم و توانستیم رشد تولید و فروش و به خصوص صادرات داشته باشیم. مشکل عمده در عدم تامین پایدار مواد اولیه برای ذوب آهن است. در حال حاضر معادن با توجه به بالا رفتن بهای ارز در بازار تمایل فراوانی به صادرات یافته اند و حتی وضع تعرفه 25 درصدی، صادرات را برای آنها به صرفه کرده و این شرکت ها در حال خام فروشی منابع کشور هستند، در حالیکه فولاد سازان بزرگ به دلیل کمبود مواد اولیه مجبور به محدود کردن تولید خود شده اند.

    در این شرایط ضرورت دارد مسئولان امر در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید نامگذاری شده است، جلوی خام فروشی معادن را گرفته و جهت ایجاد ارزش افزوده برای منابع خام کشور، با مشوق های لازم این شرکت ها را تشویق به فروش داخلی محصولات خود کنند. البته این فرصت را غنیمت باید شمرد و از تلاش ها و پیگیری های شبانه روزی که وزارت صمت به خصوص از ابتدای تصدی گری سرپرست جدید این  وزارتخانه تقدیر کرد، چراکه آقای مدرس خیابانی از روزهای آغازین جلسات متعددی با نمایندگان فولادسازان و معدنکاران داشتند به بررسی مشکلات این صنعت پرداخته و توانسته اند تا حدود زیادی مشکلات این حوزه را تسهیل کنند و امیدواریم این جدیت تا زمان رفع کامل مشکل تامین مواد اولیه شرکت های بزرگ فولادی تداوم یابد.

    با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم ها و کرونا میزان صادرات شرکت ذوب آهن اصفهان در سال جاری و سال گذشته چقدر بوده است؟

    میزان کل صادرات شرکت در سال 1398 افزون بر یک میلیون و 154 هزار تن بود که رشدی حدود 28 درصدی نسبت به سال 1397 داشته است، اما با توجه به افت فعالیت های تجاری در تمام نواحی اقتصادی جهان بر اثر پاندمی ویروس کرونا و همچنین تاکیدات خاص وزارت صمت بر عرضه محصول در داخل کشور (در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری) با کاهش صادرات مواجه بودیم. البته با دستورات اخیر و حمایت های موثر سرپرست وزارت صمت روند صادرات شرکت های فولادی در حال بهبود و افزایش است و امیدواریم این عقب افتادگی جبران شود.

    در حال حاضر وضعیت عرضه محصولات ذوب آهن در بورس کالا چگونه است؟ چه محصولاتی عرضه می شود و میزان استقبال از این محصولات چقدر است؟

    در حال حاضر تمام محصولات فولادی شرکت از طریق عرضه در بورس کالای ایران به فروش می رسد. با برنامه ریزی های انجام گرفته، محصولات در سبدهای کامل و با مطلوبیت بالا در بورس کالا به متقاضیان عرضه می شود. همواره سعی بر این بوده تا سبدهای عرضه شده با بهترین ترکیب محصول عرضه شود که این امر باعث شده تا با توجه به نیاز بازار، به درخواست و تقاضای مشتریان پاسخ داده شود و سبدها از تقاضای خوبی در بورس برخوردار باشند. این شرکت به طور پیوسته سعی بر کنترل افزایشی قیمت ها دارد و همانطور که در عرضه های هفته های قبل در بورس کالای ایران شاهد بودیم، در جهت دسترسی مصرف کننده نهایی به محصول با قیمت واقعی و پایین تر و همچنین کنترل افسار گسیخته قیمت ها ناشی از برخی اقدامات سوداگرانه، اقداماتی انجام شده است و امیدواریم به منظور تداوم این روند، جهت دسترسی مصرف کنندگان نهایی محصولات که عمدتا از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند، حمایت و پشتیبانی لازم از مراجع مربوطه صورت پذیرد.

    پیش‌بینی ذوب آهن از میزان فروش محصولاتش در سال جاری چقدر است و سهم صادرات نیز چگونه در نظرگرفته است.

    ذوب آهن اصفهان در صورت تامین مواد اولیه تولید و شروع فعالیت کوره بلند شماره یک خود قطعا تولید و فروشش بسیار بیشتر و چشمگیرتر از سال قبل خواهد بود و در هر صورت تلاش بر این است که نیمی از تولیدات برای صادرات باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر