مدیرعامل فولادمبارکه:

چشم‌انداز صنعت فولاد در سال ۹۸ مثبت است

عصر معدن- مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با مثبت ارزیابی کردن چشم‌انداز صنعت فولاد در سال ۹۸، معتقد است با وجود پیش رو بودن سالی سخت ، اما وضعیت روشنی پیش روی صنعت فولاد قرار دارد.;

چشم‌انداز صنعت فولاد در سال ۹۸ مثبت است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از اقتصاد نیوز، حمیدرضا عظیمیان افزود: صنعت فولاد کشور، گام در مسیر روشنی گذاشته است که یک سوی آن، چشم‌انداز رو به رشد برای تامین نیاز داخلی و دستیابی به بازارهای هدف صادراتی است و سوی دیگر آن، استفاده از توان داخلی، بومی‌سازی و ارتقای دانش و فناوری بر اساس معیارهای روز دنیا است.

    به گفته وی ، اجرای این رویکرد با محوریت فولاد مبارکه، اکنون چشم‌انداز روشن‌تری را پیش روی صنعت فولاد و سایر صنایع معدنی دیگر قرار داده و البته تولیدکنندگان تجهیزات مورد نیاز این صنعت را امیدوار به ادامه مسیری کرده است که دستیابی به جایگاه بالاتری را در سال‌های پیش رو نوید می‌دهد.

    مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: اکنون علاوه بر اینکه کمیسیونی به طور دائمی در فولاد مبارکه اصفهان راه‌اندازی شده تا پل ارتباطی میان تولیدکنندگان داخلی با صنعت فولاد کشور باشد، قرار است که اقتصادی "غیر نفت‌پایه "در کشور پی‌ریزی شود که ثمرات آن، عدم وابستگی به دلارهای نفتی و دوری از تحریم‌ها و محدودیت‌هایی است که به واسطه نفتی بودن اقتصاد ایران شکل گرفته است.

    عظیمیان گفت: اولین بخش از فعالیت فولاد مبارکه برای توجه هر چه بیشتر به توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی در صنعت فولاد، برگزاری نمایشگاهی بود که ثمرات بسیار ارزشمندی را برای بخش صنعت کشور به جای گذاشت.

    وی خاطرنشان کرد: در عین حال برای اینکه بتوان دستاوردها و به طور کلی برگزاری این نمایشگاه را از حالت تبلیغی و نمایش خارج کرد، کمیسیونی به طور دائم در فولاد مبارکه تشکیل شده که ماموریت اصلی آن، این است که بتواند بومی‌سازی صنعت فولاد را با بهره‌گیری از توان داخلی، گسترش دهد.

    مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان افزود: بر این اساس، جلساتی هم تشکیل شده و بعد از اتمام نمایشگاه نیز، 45 شرکت و شخص برای تامین برخی قطعات و تجهیزات مورد نیاز فولاد مبارکه، اعلام آمادگی کرده‌اند. بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است که بر مبنای آن بتوان به صورت دائم با این تولیدکنندگان وارد تعامل شده و نقش حمایتی از تولیدات آنها را صورت داد؛ به نحوی که شرایطی ایجاد شود که به دلیل شرایط تحریمی، از توان داخلی تولیدکنندگان تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد بهره‌برداری شده و قراردادهایی برای سرمایه‌گذاری منعقد شود که بتوان اهداف بومی‌سازی را پیش برد.

    وی تصریح کرد: بر این اساس، با تولیدکنندگان داخلی تجهیزات شریک شده‌ایم تا بتوان در راه بومی‌سازی تجهیزات داخلی به موازات حمایت از تولیدکنندگان ایرانی، گام‌های جدی برداشته شود؛ به نحوی که این تجهیزات در همه صنایع مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، بنا داریم تا با مجموعه‌ای از پروژه‌های اطلاع‌رسانی در عرصه رسانه، این موضوع را اعلام عمومی کرده تا دوباره کاری صورت نگیرد؛ به این معنا که اگر فردی راهی را برای بومی سازی صنعت فولاد طی کرده، نتایج آن را در اختیار فولاد مبارکه قرار دهد تا از تکرار جلوگیری شود و اگر فولاد مبارکه هم اقدامات مثبتی در این راستا انجام داده، دستاوردهای آن را در اختیار سایرین قرار دهد تا بتوان با تمام توان، از بومی‌سازی در صنعت فولاد حمایت کرد.

    عظیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صنایع بزرگ در بومی سازی فولاد چه نقشی دارند، گفت: تولیدکنندگان فولاد می‌توانند با بومی سازی، به پی‌ریزی اقتصادی اقدام نمایند که پایه و اساس  اصلی آن نفت نیست و به اصطلاح غیر نفت‌پایه است؛ به این معنا که شرکت‌های فولادی، پتروشیمی‌ها و صنایع معدنی می‌توانند به اقتصاد بر پایه کالاهای غیرنفتی کمک کنند.

    وی ادامه داد: این کار ظرف دو تا سه هفته گذشته با افزایش سرمایه فولاد مبارکه در بورس عملیاتی شده و این خط مشی ادامه خواهد یافت، به نحوی که مجموعه‌ای از اقدامات سبب شد تا در بازار سرمایه، تحرک واقعی ایجاد شود؛ اما به هر حال صنایع بزرگ می‌توانند با دقت در این مسیر برنامه‌ریزی کرده و حقوق صاحبان صنعت را تامین نمایند؛ به نحوی که هزینه‌ها را کاهش داده و رفتار منعطف، متعادل‌شده و علمی از خود نشان دهند که در نهایت، نشاط و امید به آینده میان دارندگان سرمایه‌های کوچک حفظ شده و آنها بتوانند بازار را توسعه دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر