ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس در راستای منافع ملی است

عصر معدن- مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به دانش فنی موجود در بخش‌های مختلف گروه فولاد مبارکه گفت: بزرگترین گروه فولادسازی کشور و خاورمیانه این آمادگی را دارد تا از برنامه تولید ۱۰میلیون تن فولاد در منطقه خلیج فارس حمایت لازم را به عمل آورد.;

ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس در راستای منافع ملی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» حمیدرضا عظیمیان  در نشست بررسی برنامه تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه خلیج فارس که با حضور خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مشاور طرح جامع فولاد، مدیران عامل شرکت‌های ملی فولاد ایران، گل گهر، منطقه خلیج فارس، ‌ مادکوش، ‌صبا فولاد خلیج فارس و کاوه جنوب برگزار شد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود در منطقه هرمزگان و با تأمین زیرساخت‌های مناسب از قبیل معدن، آب، برق، ریل و جاده، طرح ایجاد 10 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج‌فارس که در راستای منافع ملی است می‌تواند در دست‌یابی به اهداف سند چشم‌انداز افق 1404 فولاد کشور و ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن فولاد و همچنین توسعۀ صادرات و خارج شدن هرچه بیشتر از اقتصاد متکی به نفت مؤثر باشد.

    در این نشست خداداد غریب‌پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز تصریح کرد: در این خصوص با مشخص شدن ساختار طرح، تفاهم‌نامۀ اموری همچون سرمایه‌گذاری در بخش تأمین آب، انرژی، بندر و نوع سرمایه‌گذاری‌ها تعیین خواهد شد.

    وی با تأکید بر این‌که باید از تجربۀ شرکت‌های سرمایه‌گذار در منطقۀ خلیج فارس استفاده شود، گفت: لازم است نگاه جامعی به توسعه در این منطقه داشته باشیم و تکلیف کل بستۀ سرمایه‌گذاری ازجمله نحوۀ ارائه زیرساخت‌ها روشن شود.
    در ایـــــن نشست همچنیــــن محمـــــد ابکا مدیــــــرعامل فولادتکنیک و مشاور در طرح جامع فولاد جزئیات برنامۀ 10 میلیون تنی فولاد را ارائه کرد و گفت: برای تحقق این برنامه نیاز به 18 میلیون تن گندله و 11,9 میلیون تن آهن اسفنجی داریم.

    وی با بیان این‌که ظرفیت تولید گندلۀ سنگ‌آهن در منطقۀ خلیج‌فارس باید 13 میلیون تن افزایش یابد، ‌ افزود: یکی از نکات موردتوجه، مقیاس‌های تولید است، به گونه‌ای که بتوان تولیدی رقابتی و با هزینۀ کم داشت.
    ابکا افزود: برای تحقق این برنامه هزار مگاوات باید به ظرفیت تولید برق منطقه اضافه شود.
    وی به میزان سرمایه‌گذاری این طرح اشاره کرد و گفت: برآورد کل سرمایه‌گذاری این برنامه 5,3 میلیون یورو است که 1,6 میلیون یورو مربوط به بخش زیرساخت خواهد بود.

    مشاور طرح جامع فولاد با تأکید بر ورود مواد اولیه و صدور محصولات با ارزش‌افزوده از این منطقه اظهار داشت: 10 میلیون تن از مواد اولیۀ این برنامه قرار است از طریق واردات تأمین و درعین‌حال 5 میلیون تن از محصولات ساخته‌شده به خارج کشور صادر شود.
    وی تأکیــــد کــــرد: تاکنـــــون مواردی همچون جانمایی اجرای پروژه‌ها، بررسی مبادی تأمین مواد اولیه و تأمین زیرساخت‌ها به‌ویژه به‌صورت «متمرکز» انجام شده است.
    حسن خلج طهرانی مدیر عامل منطقۀ خلیج فارس نیز دربارۀ زیرساخت‌ها گفت: مکاتبات مربوط به اجرای طرح‌های توسعه با مقامات ذی‌ربط و سرمایه‌گذاران انجام شده است.
    وی ادامه داد: در برنامۀ کلان منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، برنامه ایجاد 35 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر پیش‌بینی‌شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر