شهریار متوکل عضو هیئت‌مدیره و معاون اکتشافات و توسعه معدنی خبر داد؛

رشد ۷ برابری برنامه حفاری اکتشافی سال جاری (۱۴۰۲) در مقایسه با سال ۱۳۹۷

عصر معدن- رشد ۷ برابری برنامه حفاری اکتشافی سال جاری (۱۴۰۲) در مقایسه با سال ۱۳۹۷ نشان از تداوم خیره کننده افزایش حفاری های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران است.;

رشد ۷ برابری برنامه حفاری اکتشافی سال جاری (۱۴۰۲) در مقایسه با سال ۱۳۹۷
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مس پرس، عضو هیئت‌مدیره و معاون اکتشافات و توسعه معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه فصل نوین برنامه های توسعه ای شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه اکتشاف منابع جدید معدنی از سال 1397 با تدوین استراتژی های اکتشافی به روز و کارآمد آغاز شده و تا به امروز نتایج درخشانی به همراه داشته؛ اظهار داشت: افزایش کمی و کیفی عملیات حفاری با توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حفاری و استقرار بیش از 70 دستگاه حفاری در سایت های مختلف در سراسر کشور، بخش مهمی از استراتژی جدید شرکت ملی صنایع مس ایران را در زمینه فعالیت‌های اکتشافی تشکیل می‌دهد. مقایسه متراژ حفاری‌های انجام شده در سال‌های اخیر، نشان از تداوم خیره‌کننده رشد حفاری‌های اکتشافی در سال 1402 نسبت به سال 1397 در شرکت ملی صنایع مس است. به‌گونه‌ای که برنامه سال 1402 نسبت به سال 1397 از رشد تقریباً 7 برابری و نسبت به سال گذشته از افزایش حداقل 50 درصدی حکایت دارد.

    شهریار متوکل عضو هیئت‌مدیره و معاون اکتشافات و توسعه معدنی با اعلام این خبر، اکتشافات موفق را رمز توسعه مجتمع‌های معدنی و پیش‌نیاز بهره‌برداری و گسترش معادن برشمرد و گفت: در سال جاری برنامه‌ریزی جهت دستیابی به رکورد بالاترین میزان حفاری‌های اکتشافی سالانه در تاریخ شرکت مس با رشد 50 درصدی عملیات حفاری نسبت به سال قبل و رسیدن به میزانی بیش از 300 هزار متر انجام شده، درحالی‌که بالاترین رکورد مربوط به سال 1401 به میزان  200 هزار و 332 متر بوده است.

    متوکل با تأکید بر تحقق تمامی برنامه‌ها افزود: در مجموع بیش از 225 هزار متر عملیات حفاری اکتشافی تا پایان مهر ماه توسط شرکت ملی صنایع مس انجام شده که بیش از 36 درصد جلوتر از برنامه زمانی پیش‌بینی شده، می‌باشد.

    وی افزود: رکورد حفر عمیق‌ترین گمانه‌ اکتشافی تاریخ اکتشافات معدنی کشور به عمق 2036 متر در سایت میدوک در شهریور ماه سال جاری (سال 1402) به ثمر رسیده که نتایج حاصل از این حفاری بسیار امید بخش بوده است.

    عضو هیئت‌مدیره و معاون اکتشافات و توسعه معدنی، مطالعات اکتشاف سطحی را بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه برشمرد و اظهار داشت: مقایسه مطالعات سطحی در یک دهه اخیر اعم از زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک و توپوگرافی نیز رشد قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.

    وی افزود: بررسی مطالعات سطحی مطابق برنامه سال 1402 نسبت به سال 1397 حاکی از رشد 4 برابری و نسبت به سال 1401 دارای رشد 30درصدی است.

    متوکل ادامه داد: مطالعات سطحی در سال 1397 بالغ بر 600 کیلومترمربع بوده که در سال 1401 به رقم 1100 کیلومترمربع رسیده و بر اساس برنامه پیش بینی شده برای سال 1402، به 1500 کیلومترمربع خواهد رسید.

    عضو هیئت‌مدیره و معاون اکتشافات و توسعه معدنی با اعلام رشد مطالعات اکتشافی سطحی اظهار داشت: تا پایان مهرماه 1402 مجموعاً بیش از 1000 کیلومترمربع، مطالعات اکتشافی سطحی در محدوده‌های مستعد معدنی به اجرا درآمده است.

    وی افزود: ماحصل مطالعات انجام شده در سال 1402 منجر به ارتقاء بیش از 800  میلیون تنی کلاس منابع زمین‌شناسی (ارتقاء منابع زمین‌شناسی استنباطی به منابع زمین‌شناسی اندازه‌گیری‌شده و شناسایی‌شده) و افزایش حدود 2 درصدی کل منابع زمین‌شناسی شرکت ملی صنایع مس ایران و رسیدن به حدود 19.5 میلیارد تن (در عیار حد 0.15 درصد مس) در نیمه نخست سال 1402 شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر