گزارش تولید نه‌ماهه امسال شرکت ملی صنایع مس ایران منتشر شد

تحقق ۸۳ درصدی برنامه تولید کاتد

عصر معدن- سعد عبدی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس گفت: تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۷ شرکت ملی صنایع مس با تولید ۱۷۹هزار تن کاتد مس ۸۳ درصد از برنامه تولید کاتد در سال جاری را محقق کرده است.;

تحقق ۸۳ درصدی برنامه تولید کاتد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مس پرس، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با اعلام این خبر گفت: طی این بازه زمانی شرکت مس 228هزار و 680 تن آند و 179هزار تن کاتد مس تولید کرده است که نسبت به برنامه امسال رشد 18 و 12 درصدی را نشان می‌دهد.
    عبدی اظهار کرد: در این مدت ذوب خاتون‌آباد 82هزار و 63تن آند تولید کرده است که نسبت به برنامه تعیین‌شده برای این واحد رشد 38 درصدی داشته است و در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.
    وی اضافه کرد: در زمینه تولید آند در نه‌‌ماهۀ ابتدایی سال 1397 تحقق 88درصدی برنامه تولید را داشته‌ایم.
    عبدی با اشاره به افزایش تولید کاتد در مجتمع‌های تولیدی سرچشمه و شهربابک هم گفت: کاتد تولیدی پالایشگاه خاتون‌آباد نسبت به برنامه 27 درصد و کاتد تولیدی لیچینگ میدوک 23 درصد رشد داشته‌اند. کاتد تولیدی پالایشگاه سرچشمه نیز رشدی5 درصدی را تجربه کرده است.
    وی افزود: در زمینه کاتد نیز برنامه تولید تا پایان آذر‌ماه 83 درصد تحقق پیدا کرده است.
    به گفته مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس مجموع استخراج شرکت طی نه‌ماهه ابتدایی سال جاری گفت: شرکت مس در این بازه زمانی، درمجموع 143 میلیون و 824 هزار تن سنگ معدن استخراج کرده است که نسبت به برنامه 131 میلیون و 704 هزار تنی  امسال 9درصد رشد داشته است.
    وی افزود: همچنین شرکت مس در نه‌ماهه اول 1397، 40میلیون و 754 هزار تن سنگ سولفور برداشت کرده است که 4 درصد از برنامه در نظر گرفته برای برداشت سنگ سولفور به میزان 39 میلیون و 115 هزار تن جلوتر است.
    عبدی همچنین گفت: تولید کنسانتره مس نیز در این مدت، رشد داشته است؛ به‌طوری‌که طی این مدت، شرکت مس 897 هزار و 258تن کنسانتره مس تولید کرده است که نسبت به برنامه تعریف‌شدۀ 863 هزار و 229 تنی، رشد 4 درصدی نشان می‌دهد.
    وی ادامه داد: درمجموع مجتمع‌های سه‌گانه سرچشمه، شهربابک و سونگون تا پایان آذرماه سال 1397، با این میزان تولید کنسانتره مس 80درصد از برنامه امسال را محقق کرده‌اند.
    مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس در ادامه به میزان تولید مس محتوی معدنی شرکت مس اشاره کرد و گفت: در نه ماهۀ ابتدایی امسال این شرکت درمجموع 228هزار و 741 تن مس محتوی معدنی تولید کرده است که در مقایسه با برنامه 219 هزار و 594 تنی، رشد 4 درصدی داشته است.
    به گفته وی با این میزان تولید تا پایان آذرماه 81درصد از برنامه تولید مس محتوی معدنی امسال محقق شده است.
    مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس تأکید کرد: درمجموع تا پایان آذرماه 97 بالاترین تولید مس محتوی معدنی، کاتد و آند را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم به‌طوری‌که مقایسه تولید نه‌ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده این است که شرکت مس با افزایش 4هزارتنی  تولید مس محتوی معدنی رشد 2 درصدی را تجربه کرده است.
    تولید، توسعه و فروش سه سیاست‌ راهبردی شرکت مس
    عبدی در ادامه با بیان این‌که سیاست افزایش تولید در همه بخش‌ها از معدن تا پالایشگاه و تغییر برنامه فروش از 9 هزار میلیارد تومان به 12هزار میلیارد تومان دو راهبرد‌ اصلی شرکت مس برای مقابله با تحریم‌ها است گفت: علاوه بر این برای افزایش تاب‌آوری شرکت مس سیاست بومی‌سازی قطعات و تجهیزات خط تولید توسط سازندگان داخلی با سرعت بیشتری در حال انجام است.
    مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس در پاسخ به این پرسش که چرا هم‌اکنون سیاست توسعه با قدرت بیشتری در شرکت مس در حال پیگیری است گفت: با توجه به ارزبری طرح‌های توسعه و قیمت 6100 دلار بر هر تن مس، شرکت مس در شرایط خوبی برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای قرار دارد.
    وی افزود: به‌عنوان‌مثال متوسط هزینه احداث پروژه‌های معدنی در دنیا 12940 دلار بر هر تن مس محتوی معدنی است درحالی‌که  طرح توسعه معدن دره‌زار که یکی از معادن خوب شرکت مس است در حدود 2600 میلیارد تومان ارزبری خواهد داشت که با میزان تولید 38هزار تن مس محتوی معدنی در سال متوسط هزینه احداث آن کمتر از 60 درصد متوسط قیمت جهانی است. از این رو توسعه صنعت مس در ایران اقتصادی است و می‌تواند سودآوری خوبی برای شرکت مس و سهامداران داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر