مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد

۵۲۸ میلیون تن ماده معدنی جدید به ذخائر شرکت مس اضافه شد

عصر معدن- دکتر «اردشیر سعدمحمدی»، با بیان این‌که در سال ۱۳۹۸ شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از ۷۰هزار متر حفاری انجام داده است، گفت: خبر خوشی که برای کارکنان و سهامداران شرکت مس دارم این است که با انجام این فعالیت‌ها ۵۲۸ میلیون تن ماده معدنی جدید با عیار ۰.۵ درصد به ذخائر مس شرکت اضافه شد.;

۵۲۸ میلیون تن ماده معدنی جدید به ذخائر شرکت مس اضافه شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از مس پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به سایر اقدامات انجام شده در حوزه اکتشاف در سال 98 اشاره کرد و افزود: در سال 98 فعالیت‌های اکتشافی در هفت پهنه به وسعت 63 هزار کیلومترمربع انجام گرفت. برنامه پیش‌بینی حفاری سال 98 برابر با 60 هزار متر بود که در سال 98 با افزایشی قابل توجه به میزان 70هزار متر رسید.

    وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال 1398 تا سه ماهه اول سال 1399 با اکتشافات صورت گرفته در شرکت ملی صنایع مس ایران ذخایر شرکت افزایش یافته است، گفت: ذخایر شرکت در طول این مدت از 27.5 میلیون به 35.5 میلیون تن مس محتوی افزایش یافته است. در حال حاضر ما رتبه هفتم دنیا در ذخائر مس محتوی را داریم و این در حالی است که سال 97 رتبه نهم را در این حوزه داشتیم و در دو سال گذشته توانسته‌ایم در این زمینه ارتقایی دو رتبه‌ای داشته باشیم. در حال حاضر رتبه ششم در ذخائر مس محتوی متعلق به اندونزی است که ما تلاش داریم این جایگاه را از آن خود کنیم.

    به گفته مدیرعامل شرکت مس برنامه پیش‌بینی‌شده برای انجام حفاری‌های اکتشافی سال 1399 برابر با 100هزار متر است که در سه ماهه اول سال جاری  15 هزار و 649 متر حفاری انجام شده است.

    دکتر سعدمحمدی همچنین میزان ذخائر معادن فعال شرکت مس را برشمرد و گفت: مجموع ذخائر موجود قطعی و احتمالی معادن فعال شرکت ملی صنایع مس ایران 5 هزار و 300 میلیون تن است. ما از بابت ذخائر معدنی شرکت برای تولید کاملا مطمئن هستیم و هیچ نگرانی نداریم. اما باید تلاش کنیم آن را به گردش مالی مناسب تبدیل کنیم. این ذخائر می‌توانند ظرفیت تولید یک میلیون و 100 هزار تن کنسانتره را ایجاد کنند.

    وی همچنین به وضعیت ذخائر در حال راه‌اندازی اشاره کرد و ادامه داد:‌ مجموع ذخایر معادن درحال راه‌اندازی قطعی و احتمالی در درآلو، دره‌زار، دره‌زرشک، چاه فیروزه، ایجو و فاز سه سونگون 1320 میلیون تن است که ظرفیت برای تولید 590 هزار تن کنسانتره ایجاد می‌کند. همچنین فعالیت‌های اکتشافی معادن سرکوه، سرمشک، نوچون و بندرهنزا نیز در حال تکمیل است که بهره‌برداری از آن‌ها ظرفیت تولید کنسانتره را تا سال 1406 به 148 هزار تن می‌رساند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که در جهت تحقق برنامه‌های تولید و فروش و تکمیل ظرفیت کارخانجات، لازم است توسعه بر اساس ذخایر افزایش یافته معادن فعال صورت بگیرد،‌ گفت:‌ با درنظر گرفتن سیاست فروش سبدی کاتد همراه با حداقل 300هزار تن کنسانتره مس در سال، سالانه به حدود 2.5 میلیون تن کنسانتره مس نیاز خواهیم داشت که با توجه به ایجاد ظرفیت 2میلیون تنی تولید، کمبود 500هزار تن کنسانتره مشهود است و از همین رو باید در مجموع سالانه 285 هزار تن توسعه بر اساس ذخایر افزایش یافته معادن فعال در دستور کار قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر