با هدف افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور صورت گرفت؛

امضای توافق‌نامه همکاری بین شرکت مس و مجتمع کودهای شیمیایی تدبیر

عصر معدن- توافق‌نامه همکاری مشترک شرکت ملی صنایع مس ایران با مجتمع کودهای شیمیایی تدبیر برای تأمین اسید فسفریک و کود فسفاته مورد نیاز محصولات کشاورزی به امضا رسید.;

امضای توافق‌نامه همکاری بین شرکت مس و مجتمع کودهای شیمیایی تدبیر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مس پرس، در جریان امضای این توافق‌نامه که در راستای منویات مقام معظم رهبری در زمینه «اقتصاد مقاومتی» و تحقق سیاست‌های کلان کشور مبنی بر رونق تولید جهت تأمین کود فسفاته مورد نیاز محصولات کشاورزی و با هدف افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور صورت گرفت، دکتر امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به همراه جمعی از مدیران شرکت مس، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، مجتمع کودهای شیمیایی تدبیر و معاون وزیر کشاورزی حضور داشتند.

    دکتر خرمی‌شاد با اشاره به اهمیت تولید اسید فسفریک و کودهای شیمیایی فسفات گفت: با امضای این توافق‌نامه، شرکت مس برای یک دوره 20 ساله تعهد می‌کند که سالانه 500 هزار تن اسید فسفریک را با هدف تولید کودهای شیمیایی که نیاز مبرم کشور است، به مجتمع کودهای شیمیایی تدبیر تحویل دهد.

    وی جلوگیری از واردات و خروج ارز را از دیگر اهداف این توافق‌نامه عنوان کرد و افزود: باتوجه‌ به این که اسیدسولفوریک یکی از تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اسیدسولفوریک به کارخانه‌ای در جنوب کشور منتقل و پس از طی فرایندهای مورد نیاز، اسیدفسفریک در آنجا تولید و تحویل داده شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مس با بیان اینکه قیمت‌گذاری در این توافق‌نامه بر اساس قیمت روز، عرضه در بورس کالا و شرایط قانونی صورت می‌پذیرد، ابراز امیدواری کرد این همکاری برای هر دو مجموعه و کشور، سرشار از برکت باشد و بتوانیم در آینده به تعهدات خود عمل کنیم.

    در ادامه، سید مصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، با بیان اینکه خوشبختانه امضای توافق‌نامه مشترک در مدت زمان کوتاهی آماده شده و این امر قابل تقدیر است، گفت: امروز روز خوبی برای مجتمع کودهای شیمیایی تدبیر است؛ با امضای این توافق‌نامه، برای 20 سال زمینه تولید اسید فسفریک فراهم می‌شود. از دکتر خرمی‌شاد و مجموعه شرکت ملی مس که در این زمینه همکاری کرده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

    وی با بیان اینکه این شرکت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری متشکل از بخش خصوصی، نهاد انقلابی و وزارت جهاد کشاورزی است؛ افزود: تجمیع این سه بخش هنر اقتصادی را می‌طلبد؛ اما حضور شرکت ملی صنایع مس ایران مزیت دیگری را بر این ساختار می‌افزاید و مدیریت بهینه می‌آفریند.

      سید هاشمی با اشاره به اینکه محاسبه کاهش هزینه‌های حمل ‌و نقل با توجه به نزدیک بودن کارخانه‌ها به یکدیگر امری بسیار مهم است، گفت: مجموع اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

    معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام با برشمردن دلایلی که نشان می‌دهد این اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته، افزود: سالانه بیش از یک و نیم میلیارد دلار ارز برای واردات کود فسفات از کشور خارج می‌شود؛ به‌طورقطع با همکاری مشترک و تولید می‌توانیم از واردات این محصول جلوگیری کنیم؛ ضمن اینکه احداث این کارخانه در منطقه محروم می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی شده و در نهایت افزایش تولید و جلوگیری از تورم را به دنبال خواهد داشت.

    در ادامه این مراسم علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه یکی از آرزوهای اصلی ما اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور است، گفت: خوشبختانه با پیگیری و تلاش های آقای خرمی شاد و سید هاشمی این توافق نامه به امضا رسید؛ امیدواریم خیلی سریع نیز وارد فاز عملیاتی شود.

    وی با اشاره به بحران هایی مانند بروز بیماری کرونا و آغاز جنگ اوکراین و روسیه اظهار کرد: جنگ میان این دو کشور که بیش از 70 درصد غلات قابل فروش را تولید می کنند، دنیا را به چالش کشاند و همین امر مسئولان نظام را به این نتیجه رساند که چاره ای جز  تولید در کشور نداریم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی  یکی از ابزارهای ایجاد امنیت غذایی را کودهای فسفاته دانست و عنوان کرد: پس از آب، بزرگ ترین چالش دنیا در آینده کودهای فسفاته خواهد بود.

    وی با بیان اینکه در همین راستا انعقاد توافق نامه همکاری مشترک این دو مجموعه امری بسیار مهم و اثرگذار است، گفت: امیدواریم ظرف دو هفته آینده کلنگ این پروژه نیز زده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر