مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد

آینده روشن سرمایه‌گذاری در معادن مس

عصر معدن- اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس گفت: شرکت مس با آغوش باز از تمامی ایده‌ها و خلاقیت‌‌های نو و سرمایه‌گذاران جدید در حوزه افزایش ایمنی، افزایش بهره‌وری و بومی‌سازی استقبال می‌کند.;

آینده روشن سرمایه‌گذاری در معادن مس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مس پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب در افتتاحیه هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی گفت: برای تحول در بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند تغییر نگرش در سرمایه‌گذاری صنایع معدنی هستیم.
    سعد محمدی با اشاره به این‌که در خصوص تحلیل آینده فلزات غیر آهنی باید به چند عامل مهم توجه کرد گفت: نخستین شاخص افزایش جمعیت کره زمین است. در حال حاضر جمعیت کره زمین 9، 7 میلیارد نفر است و در سال 2035 جمعیت به حدود 9 میلیارد نفر افزایش پیدا می‌کند.
    وی افزود: افزایش جمعیت کره زمین باعث افزایش مصرفی فلزات غیر آهنی و آهنی در حوزه‌های مختلف خواهد شد. از این رو، کشور باید بر اساس این روند رو به رشد برنامه‌ریزی داشته باشد.
    مدیرعامل شرکت مس عنوان کرد: علاوه بر این، دو عامل کوتاه‌مدت دیگر در افزایش مصرف فلزات غیر آهنی تأثیرگذار است و آن افزایش تولید و مصرف خورودهای الکتریکی و سرمایه‌گذاری 4 تریلیون دلاری در بخش زیرساخت‌ها است.
    وی با بیان این‌که در آینده نزدیک 35 درصد خودروها الکتریکی خواهد شد اظهار داشت: در ماشین‌های با سوخت بنزینی به‌طور متوسط 23 کیلوگرم مس مصرف می‌شود و این در حالی است که در خودروهای الکتریکی به 80 کیلوگرم مس نیاز است.
    به گفته مدیرعامل شرکت مس، در زمینه سیاست‌گذاری بر روی خودروهای الکتریکی فقط دولت چین بودجه 6 میلیون دلاری برای ترغیب خودروسازان سرمایه‌گذاری کرده است.
    سعدمحمدی با تأکید بر این‌که عوامل دیگری همچون کاهش مصرف انرژی نفت و افزایش مصرف الکتریسیته در میزان تقاضای جهانی مس مؤثر است گفت: میزان مصرف انرژی در دنیا برای نفت 36 درصد است و در سال 2050 برنامه‌ریزی در دنیا به‌گونه‌ای است که به 13 درصد کاهش می‌یابد. در مقابل میزان مصرف انرژی الکتریسیته از 19 درصد کنونی در سال 2050 به 49 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
    مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که میزان درآمد سرانه کشورها و رشد اقتصادی آن‌ها در تقاضای جهانی برای فلزات کاملاً با هم همبستگی دارد گفت: این اعداد و ارقام مسیر برنامه‌ریزی در حوزه فلزات غیر آهنی را مشخص می‌کند و بنابراین باید در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در حوزه تولید و اکتشافات انجام دهیم تا از رقابت در بازار جهانی عقب نمانیم.
    سعد محمدی با اشاره به این‌که کشور کانادا از سال 2003 تاکنون 5، 6 میلیون مترمکعب کار اکتشافی انجام داده است بیان کرد: کشور ما در 50 سال گذشته فقط 6 میلیون مترمکعب عملیات اکتشافی انجام داده است.
    وی افزود: برای تولید بیشتر با بهره‌وری بالا نیازمند استفاده از دانش روز و فنّاوری‌های پیشرفته هستیم گفت: کوره‌های کارخانه ذوب سرچشمه از ریورب به‌دلیل بهره‌وری پایین به فلش تغییر پیداکرده است و امروز حتی برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه در حال بازنگری در سیستم فلش و استفاده از سیستم دبل فلش هستند.
    سعد محمدی تأکید کرد: ما نیازمند تغییر نگرش در بخش سرمایه‌گذاری، ارتقای دانش و از همه مهم‌تر تدوین برنامه‌ریزی منسجم و جامع برای حرکت در مسیر توسعه هستیم.
    مدیرعامل شرکت تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا به سمت هوشمند سازی بهره‌برداری از معادن، اکتشاف و استخراج حرکت کرده‌اند و اگر قرار است با دنیا رقابت اقتصادی کنیم و توسعه‌ها هدفمند باشد باید به این سمت حرکت کنیم.
    سعدمحمدی با آسیب‌شناسی سرفصل‌های دروس در رشته مهندسی معدن و تأکید بر این‌که واحدهای درسی در این رشته باید با دانش روز دنیا هماهنگ شود گفت: مبنای دانش روز دنیا بر پایه کاهش هزینه، افزایش بهره‌وری و ایمنی است. نکته‌ای که امروزه در پذیرش و چاپ مقالات ISI به‌شدت رعایت می‌شود و درصورتی‌که یک مقاله پاسخی برای موارد فوق نداشته باشد موردپذیرش قرار نمی‌گیرد.
    وی با تأکید بر این‌که پرورش نیروی انسانی مطابق با دانش روز یک واقعیت انکارناپذیری برای توسعه است، تصریح کرد: شرکت مس با آغوش باز از تمامی ایده‌ها و خلاقیت‌‌های نو و سرمایه‌گذاران جدید در حوزه افزایش ایمنی، افزایش بهره‌وری و بومی‌سازی استقبال می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر