به دستور رئیس‌جمهور انجام شد؛

بهره‌برداری از ۴ طرح توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران در استان کرمان

عصر معدن- حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در ارتباط مستقیم تلویزیونی با استان کرمان، طرح ذوب مس خاتون‌آباد، طرح احداث انبار کنسانتره، کارخانه اسید خاتون‌آباد و طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن خاتون‌آباد را در مجتمع مس شهربابک افتتاح کرد.;

بهره‌برداری از ۴ طرح توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران در استان کرمان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مس پرس، رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح احداث کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس شهر بابک گفت: رساندن رقم صادرات بخش مس به حدود یک میلیارد دلار در سال گذشته، در کنار تکمیل این پروژه به دست جوانان متخصص ایرانی پس از توقف مشارکت خارجی‌ها به دنبال دور جدید تحریم‌ها، افتخار آفرین برای همه ایرانی ها است.

    حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی همچنین در مراسم افتتاح پروژه احداث کارخانه اکسیژن مجتمع مس خاتون آباد با تقدیر از مقرر کردن پاداش برای کارگران و دست اندرکاران اجرای این طرح، گفت: هرگونه پاداشی که به کارگران عزیز داده شود مایه خوشحالی و حق کارگران عزیز ما بویژه در این شرایط سخت است.
    رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب و انبار کنسانتره مجتمع مس شهر بابک، افزایش 50 درصدی محصولات این مجتمع و رساندن این تولیدات به رقم 120 هزار تن را کاری ارزشمند دانست و اظهارداشت: کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کنار بهره گیری از تکنولوژی جدید و افزایش تولید از نکات ارزنده این طرح است.
    رئیس‌جمهور همچنین در این ارتباط‌های زنده تلویزیونی با توضیح استاندار کرمان و مدیران استان در بخش‌های مختلف صنعت و معدن در جریان چگونگی اجرای طرح‌های ملی در استان کرمان قرار گرفت.
    در این مراسم همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی ارائه کرد.
    بر اساس این گزارش، طرح توسعه ذوب مس آندی خاتون‌آباد با هدف توسعه کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد، ارتقاء تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش که دارای محدودیت‌های تکنیکی متعددی ازجمله عدم امکان استفاده از اکسیژن، مصرف بالای سوخت‌های فسیلی، میزان تولید غبار و تأثیر آن بر سایر تجهیزات پایین‌دستی به بهره‌برداری رسیده است.
    اجرای این طرح و به‌روز کردن تکنولوژی که یک اقدام موافق زیست‌محیطی است، موجب افزایش 50 درصدی تولید مس آندی از 80 هزار تن به 120 هزار تن شده است.
    هدف از طراحی و اجرای انبار کنسانتره جدید نیز افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و رفع مشکلات موجود در طراحی انبار قدیم و جلوگیری از اتلاف محصول مهم کنسانتره مس است.
    این انبار مجموعاً دارای ظرفیت 60 هزار تن شامل ایجاد ظرفیت انبارش 50 هزار تن متریک کنسانتره مس، 5 هزار تن متریک سیلیکا فالکس، 5 هزار تن متریک کنسانتره سرباره و 26 تن مواد سرد بازگشتی است.
      طرح احداث کارخانه اسید سولفوریک خاتون‌آباد با هدف اطمینان از رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از انتشار گازهای خروجی کوره‌های ذوب فلش و کنورتور و تبدیل گاز دی‌اکسید گوگرد ناشی از سوختن گوگرد موجود در کنسانتره به ظرفیت حدود 600 هزار تن اسیدسولفوریک در سال طراحی و اجرا شده است.
    جذب کامل غبار خروجی از الکتروفیلترها توسط تجهیزاتی به نام WESP از مزیت‌های این طرح بوده که با اجرای آن صددرصد غبار موجود در گاز ورودی در این مرحله جذب و امکان ورود به اتمسفر را پیدا نمی‌کند.

    طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون‌آباد نیز یکی از پروژه‌های طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد است که به‌منظور تأمین اکسیژن موردنیاز فرآیند غنی‌سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقباً غنی‌سازی هوای موردنیاز کوره‌های کنورتور با ظرفیت تولید 440 تن اکسیژن در روز طراحی و اجراشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر