مدیرعامل شرکت ملی مس صنایع ایران:

تا ۵ سال آینده، ۲ میلیارد تن به ذخیره مس کشور اضافه می‌شود

عصر معدن- اردشیر سعدمحمدی مدیدعامل شرکت‌ملی صنایع مس ایران در دومین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته گفت: مس جز اولین عنصری بود که استخراج شد. در در ایران از لحاظ ذخیره مس شرایط خوبی داریم.;

تا ۵ سال آینده، ۲ میلیارد تن به ذخیره مس کشور اضافه می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، وی افزود: عیار مس در گذر زمان درحال کاهش است و تولید کنسانتره مس در حال افزایش است.

    سعدمحمدی گفت: ذخایر مس ایران در سال‌های گذشته 22.5 میلیون تن بود اما اکنون 34.5 میلیون تن مس خالص داریم که 4‌.15درصد  ذخیره جهان است و در رتبه 8 ام هستیم.  در واقع کشورها نصف ذخیره خود را تولید می‌کنند و ما نیز باید میزان تولید مس را باید با روند جهانی افزایش دهیم.

    وی گفت: طول عمر مس 26 سال است اما برخی مثل معدن اسکوندیدا عمر بیشتر با ذخایر بیشتری دارند.

    وی ادامه داد: میزان تولید مس جهانی در حال افزایش است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و بخشی از نیاز و تقاضا را به ایران اختصاص دهیم.

    وی گفت: در سال 2029 ، 90درصد تولیدات از کنسانتره صورت می گیرد‌ و ما هم باید به سمت ساخت کنسانتره برسیم.

    سعدمحمدی افزود: پروژه ها به سمت معادن زیرزمینی می روند و برخی از آنها ظرفیت برداشت 100هزارتن در روز را دارد و نشان می دهد که تقاضای مس قطعی است.

    وی گفت: میزان انرژی استفاده شده از نفت 50 درصد است اما تا سال 2050 به 13 درصد میرسد اما این موضوع برای برق کاملا عکس بوده و میزان مصرف برق افزایش می یابد.

    وی گفت: در سال 2014 تا 2018، ظرفیت برای تولید کنساتره افزایش یافته است.

    سعدمحمدی تاکید کرد: برای 5 سال آینده 550میلیارد تومان برای اکتشاف اختصاص می دهیم و 2 میلیارد تن به ذخایر مس با عیار 0.4درصد اضافه می کنیم .

    وی ادامه داد: در 6 ماهه 98، 36 هزارمتر حفاری کردیم که برای کل سال 80 هزار متر پیش بینی شده است. همچنین برای3  معدن مس توانستیم ذخایر را به بیش از 5 میلیارد تن برسانیم. همچنین در کل کشور ، 7 میلیارد و 21 میلیون تن ذخایر مس افزایش یافته است.


    وی گفت: برای 93 سال در سرچشمه مس داریم و ذخایر ما قطعا افزایس می یابد در سونگون و میدوک هم اینطور بوده و اکتشاف ادامه دارد. در واقع در همه معادن فعالیت مثبت بوده است

    به گفته وی؛ رتبه تولیدات معدنی ایران در آسیا 4 و جهان 15 است و امیدواریم رتبه به 10 و 11 برسد.

    سعدمحمدی گفت: در کل سال گذشته 10هزار میلیارد فروش داشته اما در 6 ماهه امسال بیش از 10هزارمیلیارد تومان فروش حاصل شده است‌.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر