آغاز بهره برداری از بزرگ ترین معدن ذخیره مس ایران؛

خرمی شاد: معدن سریدون صادرات غیرنفتی را ۲ درصد ارتقا می دهد

عصر معدن- عملیات بهره برداری از بزرگ‌ترین معدن ذخیره مس ایران از روز چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد. این معدن که در محدوده معدنی سریدون مس سرچشمه رفسنجان کشف شده است با تکیه بر دانش بومی و توان نیروهای متخصص و متعهد و جوان داخلی کشف شده است.;

خرمی شاد: معدن سریدون صادرات غیرنفتی را ۲ درصد ارتقا می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مس‌پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همزمان با آغاز بهره برداری از معدن سریدون که با بارش شدید برف همراه بود، اظهار کرد: امروز معدن سریدون در منطقه سرچشمه و رفسنجان گشایش می‌یابد و کار عملیات معدنکاری با توکل به خدا و استعانت از ائمه اطهار(ع) آغاز می شود.

    دکتر امیر خرمی شاد در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه این معدن در سال 1385 توسط کارشناسان و مهندسان خارجی بررسی شد و نتیجه بررسی کارشناسان خارجی حاکی از کانی زایی ضعیف آن بود، افزود: به زعم آنها این معدن امکان و شرایط اقتصادی لازم برای بهره برداری را نداشت و حتی کارشناسان خارجی پیشنهاد کرده بودند به عنوان محلی برای انبار باطله استفاده شود.

    وی تصریح کرد: البته مهندسان و کارشناسان ایرانی و شرکت ملی صنایع مس ایران به این موضوع بسنده نکردند و اکتشافات خودشان را ادامه دادند و امروز که معدن گشایش یافت، می توان گفت یک میلیارد تن ذخیره قابل برداشت با عیار متوسط 0.37 درصد دارد و تقریبا 4 میلیارد تن منابع زمین شناسی در این معدن دیده شده است.

    خرمی شاد خاطر نشان کرد: با بهره برداری این معدن و آغاز عملیات معدن کاری، کار سفارش‌گذاری تاسیسات در بهار 1403 انجام می شود و بعد از استقرار و نصب آنها طی سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد، به طوری که تا آن زمان 550 هزار تن ماده معدنی را تغلیظ و تبدیل به کنسانتره خواهیم کرد و حدود یک میلیارد دلار در سال فقط از این معدن به ظرفیت ارزآوری کشور اضافه خواهد شد. 

    وی با اشاره به اینکه هم اکنون کل صادرات غیرنفتی 50 میلیارد دلار است، یادآور شد: این معدن 2 درصد صادرات غیرنفتی را ارتقا خواهد داد و با توجه به ذخایری که کشف شده می توانیم 25 سال از این معدن بهره برداری کنیم.

    خرمی شاد درباره رتبه ذخایر مس ایران در جهان گفت: در سال 1402 با قدرت آمریکا و مکزیک را پشت سرگذاشتیم و هم اکنون در رتبه پنجم هستیم و با اکتشافاتی که در این معدن انجام می شود، امیدواریم به رتبه چهارم یا حتی سوم در داشتن ذخایر مس جهان برسیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر