مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد

سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورویی صنعت مس برای توسعه پایدار

عصر معدن- اردشیر سعدمحمدی با بیان این‌که در سال گذشته به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان ۱میلیون و ۱۸۰هزار تن دست یافتیم گفت: همچنین در سال گذشته شاهد تولید بیشترین میزان تولید مس محتوی معدنی به میزان ۲۹۸هزار تن از زمان راه‌اندازی تاکنون بودیم.;

سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورویی صنعت مس برای توسعه پایدار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مس پرس، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس با اعلام این خبر افزود: در سال گذشته علاوه بر تولید خوب بیش از 10 هزار میلیارد تومان فروش با میانگین قیمتی 6500 دلار به ازای هر تن مس داشتیم که 5 هزار میلیارد تومان آن سود بود.

    مدیرعامل شرکت مس با اشاره به جایگاه کنونی شرکت مس در بازار سرمایه گفت: در پایان سال 97 رتبه شرکت مس در بین 50 شرکت فعال‌تر بورس از 30 به 3 ارتقا یافت که این رتبه بر اساس آخرین گزارش سازمان بورس برای سه‌ماهه نخست سال 98 همچنان حفظ شده است.
    سعدی محمدی با تأکید بر ارزش بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران در بین شرکت‌های کشور و سودآوری آن برای سهامداران طی سال‌های متمادی گفت: شرکت مس در 12 سال گذشته بازدهی مثبت 1616 درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است.


    مدیرعامل شرکت مس با اشاره به این‌که هم‌اکنون ارزش بازار شرکت مس 326 میلیارد ریال است گفت: برای حفظ جایگاه شرکت مس و افزایش سودآوری باید استراتژی‌ شرکت مس را بر مبنای توسعه اکتشافات و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه و افزایش تولید تعریف کنیم تا بتوانیم علاوه بر حفظ موقعیت کنونی شاهد ارتقای رتبه تولید در بین شرکت‌های برتر دنیا باشیم.

    چرا توسعه؟
    سعد محمدی با طرح این پرسش‌ که چرا صنعت مس ایران باید به سمت توسعه و افزایش تولید پیش برود خطاب به سهامداران گفت: بررسی جایگاه فلز مس نشان می‌دهد که 5 عامل بر روند تقاضای این فلز مؤثر هستند که باید آن‌ها را در حوزه توسعه مدنظر قرار داد و بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد.
    به گفته سعد محمدی نبود جایگزین مناسب برای مس، افزایش مصرف کشورهای دنیا به‌ویژه چین، آمریکا و آلمان با 61/5 درصد از کل مصرف مس دنیا، استراتژی کشور آمریکا مبنی بر بازسازی زیرساخت‌ها و تقویت عوامل بنیادی ازجمله موارد الکتریکال، فرودگاه‌ها، صنایع هوایی و فضایی، حرکت دنیا به سمت بهره‌گیری از خودروهای برقی و کشف ذخایر جدید مس در دنیا و دستیابی به رقم 830 میلیون مس محتوی ذخیره قابل‌برداشت معدنی از رقم 790 میلیون در سال 2016 پنج عامل بنیادی برای تصمیم‌گیری در اجرای طرح‌های توسعه است.
    وی در ادامه گفت: برای تدوین استراتژی آینده شرکت مس علاوه بر این عوامل بنیادی باید به سیاست‌گذاری‌های معدنی دنیا هم توجه کرد. برای نمونه اتحادیه اروپا در بخش صنعت و معدن استراتژی برای سرمایه‌گذاری‌های سودده طی 10 سال آینده تدوین کرده است که در آن 20 عنصر و ماده جهت سرمایه‌گذاری مشخص شده‌ است.
    سعد محمدی تصریح کرد: خوشبختانه در این استراتژی مس جزو یکی از پرسودترین عناصر است؛ چراکه تا سال 2023،  2،5 میلیون تن به تقاضای جهانی مس افزوده خواهد شد و این موضوع نشان می‌دهد که شرکت مس فرصت سرمایه‌گذاری در طرح‌‌های توسعه را نباید از دست بدهد.
    وی با اشاره به تغییرات مصرف مس در جهان از 1900 تاکنون گفت: میزان مصرف جهانی مس طی این بازه زمانی به‌طور مداوم در حال افزایش بوده است و در 20 سال گذشته شیب تولید مس 2 برابر شده و ما نباید از این روند عقب بیفتیم.
    مدیرعامل شرکت مس با عنوان این‌که در سال 2018 حدود 99 درصد از شرکت‌های دنیا در حوزه مس سودده بودند خطاب به سهامداران گفت: هیچ صنعتی مانند مس سوددهی مطمئن ندارد.
    فرصت طلایی برای توسعه
    وی تأکید کرد: در 5 سال اخیر، دنیا در بخش کنسانتره سرمایه‌گذاری کرده است و ما هم یک فرصت طلایی برای این امر داریم؛ چراکه آمار ارقام جهانی مصرف مس و همچنین روند افزایشی قیمت مس تا سال 2023 این موضوع را تایید می‌کند.
    وی با بیان این‌که متوسط قیمت جهانی مس طی 5 سال آینده به بیش از 7500 دلار بر تن می‌رسد گفت: امروزه به ازای هر تن مس حدود 12 هزار و 570 دلار سرمایه‌گذاری لازم است که این میزان در ایران به 8 هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین ایران یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاری در مس در اختیار دارد، در غیر این صورت از دنیا عقب می‌مانیم.
    سعد محمدی گفت: با اشاره به انجام طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس در حوزه افزایش ظرفیت تولید کنسانتره شرکت مس به گفت: با توجه به افزایش مصرف جهانی مس، وجود ظرفیت 400 هزار تنی ذوب در کشور و همچنین حفظ جایگاه صادراتی شرکت مس در حوزه کنسانتره به خاطر ارزش سودآوری آن نیاز به 1 میلیون تن کنسانتره داریم که از این میزان 450 هزار تن با طرح‌های در‌آلو، دره‌زار و چاه‌فیروزه تأمین خواهد شد و باید برای دستیابی به ذخایر جدید و فعال‌سازی آنها برنامه‌ریزی کنیم.
    اکتشافات ضامن پویایی شرکت مس است
    مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر این‌که یک کارخانه 100 هزارتنی کنسانتره با قیمت‌های امروزی روی 5 میلیارد تومان فروش دارد که 5، 2میلیارد تومان آن سود است گفت: در راستای دومین هدف شرکت مس که انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه اکتشافات و گسترش ذخایر با هدف افزایش تولید کنسانتره است 60 هزار کیلومترمربع از کشور را اکتشاف خواهیم کرد.
    به گفته سعد محمدی جمعاً 11 پهنه در استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان در اختیار داریم.
    مدیرعامل شرکت مس اضافه کرد: در حال حاضر جمع ذخایر قطعی شرکت مس به 2 میلیارد و 200 میلیون تن می‌رسد که با اکتشافات جدید این میزان افزایش خواهد یافت؛ بنابراین با ذخایر کنونی تا 50 سال و با اکتشافات تکمیلی تا 100 سال ذخیره خواهیم داشت.
    معادل از نیمی از درآمد کل سال گذشته فروش داشتیم
    وی با بیان این‌که شرکت مس در سال قبل 247 هزار تن کاتد تولید کرد که این میزان تولید در تاریخ شرکت بی‌سابقه بود گفت: مطمئن هستیم با وجود توقف چندماهه کارخانه ذوب خاتون‌آباد برای انجام اورهال و توسعه و نوسازی ذوب امسال بیشتر از سال قبل کاتد تولید خواهیم کرد و رکورد سال قبل را با همت زحمتکشان و پرسنل خدوم مس خواهیم شکست.
    وی با اشاره به عملکرد خوب شرکت مس در حوزه فروش در سال جاری گفت: در سال 98 با توجه به آمار تولید و فروش از همه بخش‌های برنامه جلوتر هستیم و در این بازه زمانی با وجود تحریم‌های ظالمانه فروش 5100 میلیارد تومانی داشتیم یعنی معادل نیمی از درآمد کل سال گذشته شرکت مس.
    مدیرعامل شرکت مس اذعان کرد: ارزش سرمایه‌گذاری‌های شرکت مس یک میلیارد و 800 میلیون یورو و حدود 13 هزار میلیارد تومان است. امیدواریم با انجام پروژه‌های جدید به تولید 540 هزار تن مس دست ‌یابیم.
    وی در پایان با بیان این‌که قطعا با همدلی و صداقت می‌توان طرح‌های توسعه را به سرانجام رساند و باعث رونق و اشتغال‌زایی بیشتر و رقم زدن روزهای خوب برای کشور شد، گفت: در سال جاری با توجه به روند کنونی شرایط مناسبی خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر