کشف ذخیره جدید یک میلیارد تنی توسط شرکت مس

عصر معدن- مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از کشف ذخیره جدید یک میلیارد تنی توسط این شرکت خبر داد.;

کشف ذخیره جدید یک میلیارد تنی توسط شرکت مس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، اردشیر سعدمحمدی در نشست خبری افزود:در سال 1399، در شرکت مس 101 هزار متر حفاری عمقی برای شناخت ظرفیت‌های جدید انجام شد که نتیجه آن کشف یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار نیم درصد بود.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ارزش این کشفیات به لحاظ ریالی بیش از 35 هزار میلیارد تومان است که به دارایی‌های شرکت مس اضافه شد.

    وی اضافه کرد: در سال 1398 هم، 523 میلیون تن ذخیره جدید کشف کرده بودیم که با احتساب کشف یک میلیارد تنی ذخایر جدید مس با عیار نیم درصد در سال 99، ذخیره شرکت مس در سال 1399 از 8 میلیارد تن عبور کرد که مس با عیار نیم درصد است.

    40 میلیون تن ذخیره خالص مس در کشور
    سعدمحمدی گفت: امروز بیش از 40 میلیون تن ذخیره خالص مس در کشور داریم که در رتبه هفتم جهان از نظر ذخایر مس هستیم و امیدواریم در سال 1400 به رتبه ششم برسیم.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: برای اولین بار در تاریخ شرکت مس در سال 1399 از رکورد تولید 280 هزار تن کاتد مس عبور کردیم که در مقایسه با رکورد قبلی 12 درصد رشد داشت.

    سعدمحمدی افزود: امسال سه طرح مهم معدن و کارخانه کنسانتره درآلو، معدن و کارخانه کنسانتره دره‌زار و کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های سرچشمه در شرکت مس به بهره‌برداری می‌رسد که بیش از 400 هزار تن به تولید کنسانتره و حداقل 800 میلیون دلار به درآمد شرکت مس افزوده می‌شود.

    وی با بیان اینکه در مجموع 2.4 میلیارد یورو به علاوه 30 هزار میلیارد تومان طرح در شرکت مس تعریف شده است گفت: در چهار سال آینده با اجرای طرح‌های مختلف در سونگون، سرچشمه، سریدون، میدوک، خاتون آباد و نوچون، ظرفیت تولید کنسانتره شرکت مس به 2.3 میلیون تن خواهد رسید.

    آقای سعدمحمدی ادامه داد: در پایان سال 1399 به رتبه دوم بزرگترین شرکت‌های بورسی کشور دست یافتیم که امیدواریم امسال به رتبه نخست دست یابیم ضمن اینکه میزان بازدهی سهام شرکت هم در سال قبل 282 درصد بود.

    وی گفت: امیدواریم با اقدامات اکتشافی جدید پنج استان آذربایجان غریی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل را به زمره استان‌های تولیدکننده اضافه کنیم.

    سعدمحمدی افزود: سال قبل قیمت حقوق دولتی مس را از 12 به 9 درصد کاهش دادیم. به نظر من قیمت حقوق دولتی مس زیاد است و باید کارشناسی شود، زیرا نباید سرمایه‌گذار را تنبیه کنند بلکه باید حمایت کنند حتی عدد 9 درصد هم در مقایسه با کشور‌های دیگر زیاد است.

    رشد صادرات در شرایط تحریم
    وی گفت: با وجود تحریم‌ها در سال قبل رشد صادرات داشتیم و امسال نیز خواهیم داشت، ضمن اینکه کیفیت محصول ما مورد استفاده در صنایع نانو و هایتک است.

    مدیر عامل شرکت ملی مس همچنین گفت: در بخش آند 355 هزار تن تولید داشتیم ضمن اینکه حدود 185 میلیون تن عملیات معدنی در مجموعه معادن این شرکت صورت گرفت.

    سعدمحمدی اضافه کرد: در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن کنسانتره مس تولید شد و در تولید لجن آندی حامل فلزات گرانبها از 790 تن تولید عبور کردیم.

    وی گفت: فروش سال 99 حدود 90 درصد در مقایسه با سال 98 رشد داشته است صمن اینکه 272 هزار و 400 تن کاتد مس را فروخته‌ایم.

    سعدمحمدی افزود: سال گذشته هیچ‌گونه تنشی در بازار به وجود نیامد و 220 هزار تن مس کاتد در بورس کالا عرضه داشتیم که 150 هزار تن فروش داخلی داشته‌ایم.

    وی گفت: ظرفیت جدید ذوب و پالایش در سونگون به 600 هزار تن کاتد خواهد رسید.

    افزایش تقاضا برای فلز مس در دنیا
    سعدمحمدی افزود: امیدواریم جایگاه‌مان از فروش 2 میلیارد دلار به 4.5 میلیارد دلار برسد که این اتفاق باعث می‌شود ما جزو 10 شرکت برتر تولید کننده مس دنیا باشیم.

    وی با اشاره به افزایش تقاضا برای فلز مس در دنیا گفت: هم اکنون سهم الکتریسته 19 درصد انرژی جهان است و در 30 سال آینده 49 درصد انرژی از آن برق خواهد بود که نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای مس است.

    سعدمحمدی افزود: در ده سال آینده 35 درصد خودرو‌های جهان برقی خواهد بود که هر خودرو برقی بیش از 80 کیلوگرم مصرف مس خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر