دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان مطرح کرد:

ساماندهی صنعت سیمان با عرضه در بورس کالا

شاهد روند صعودی تولید سیمان هستیم

عصر معدن- علی اکبر الوندیان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه روند صعودی را در تولید سیمان شاهد هستیم، گفت: از سال ۱۴۰۰ سیمان وارد بورس کالا شد و به واسطه شفافیت در این بازار، ساماندهی در عرضه و تقاضای سیمان کشور اتفاق افتاده است.;

ساماندهی صنعت سیمان با عرضه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، الوندیان با بیان اینکه اکنون صنعت سیمان قابلیت تولید 12 نوع سیمان را دارد، گفت: با لحاظ کردن رده های مقاومتی و درصدهای افزودنی، تعداد 55 محصول استاندارد ملی ایران در این صنعت ثبت شده است.

    دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان عنوان کرد: اکنون با توجه به شرایط بازار و تقاضا تعداد 16 نوع محصول عرضه می شود، در نظر داریم به تدریج انواع سیمان های تولیدی در بورس کالای کشور معرفی شود.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود در جشن 90 سالگی سیمان اظهار کرد: در 9 ماه امسال، 10.5 میلیون تن سیمان به 25 کشور از جمله عراق، کویت، افغانستان پاکستان و سوریه صادر شده است. همچنین در سال 1401 بر اساس آمارها، 13 میلیون تن سیمان صادر شد و 60 میلیون تن مصرف داخل کشور بوده است.

    وی افزود: در سال های 1401 و 1402 به خاطر همکاری وزارت نیرو در تامین برق و انرژی شاهد رشد تولید در صنعت سیمان هستیم که پیش بینی می شود برای سال آینده نیز وضعیت بهتری را داشته باشیم.

    دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان با بیان اینکه دهه طلایی در سرمایه گذاری صنعت سیمان دهه 80 بود، گفت: در آن برهه ایران به رتبه چهارم جهان صعود کرده بود و اکنون در رتبه ششم در تولید سیمان رسیده ایم.

    وی ادامه داد: 90 میلیون تن در سال تولید سیمان داریم ضمن اینکه 13 پروژه نیمه تمام داریم که اگر به بهره برداری برسد حدود هشت میلیون تن و 800 هزار تن به ظرفیت سیمان سفید اضافه خواهد شد.

    الوندیان به مشکلات صنعت سیمان پرداخت و گفت: افزایش نامتعارف هزینه های تولید، شیوه اعمال هزینه های تولید در قیمت کف و موانع صادراتی از مهم‌ترین چالش های صنعت سیمان است.

    وی افزود: رشد قیمت سیمان با هزینه تولید توازن ندارد در همین راستا چهار هزار میلیارد تومان از محل مابه التفاوت قیمت سوخت از اردیبهشت ماه امسال هزینه بیشتری به تولیدگران این عرصه تحمیل شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر