دبیر انجمن سنگ آهن ایران عنوان کرد

تولیدکنندگان دل خوشی از حواله‌های رانتی ندارند

تمهیداتی برای تامین نیازدر بازار سیمان و فولاد

عصر معدن- دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه نمی‌توان تجربه سال‌های صدور حواله‌های عجیب و غریب در بازارهای کالایی کشور را از یاد برد؛ از بین رفتن رانت‌ها و بی‌نظمی‌های گذشته در شرایط فعلی را حاصل شفافیت بورس دانسته و حذف سیمان و فولاد از بورس کالا را تکرار اشتباهات محض گذشته خواند و تاکید کرد که سیاست‌گذاران با برگزاری نشست با متولیان امر می‌توانند سهم تامین نیاز هر بخش را به شکل شفاف مشخص کرده تا نیازی به حذف شفافیت در بازار نباشد.;

تولیدکنندگان دل خوشی از حواله‌های رانتی ندارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، سعید عسکرزاده در رابطه با موضوعات مطرح شده پیرامون افزایش قیمت سیمان و فولاد و خروج آن از بورس کالا، ضمن اینکه موارد مطروحه را نادرست خوانده، اظهار کرد: این گفته‌ها صحیح نیست و مبنای علمی ندارد؛ چرا که اگر قیمت کالایی افزایش هم پیدا می‌کند تحت عواملی خارج از بورس است؛ بنابراین معتقد نیستم که خروج این کالاها از بورس بتواند تاثیر مثبتی در قیمت‌ها داشته باشد.

    به اعتقاد دبیر انجمن سنگ آهن ایران، خروج این کالاها از بورس کالا، شرایط غیرشفافی را ایجاد خواهد کرد که تجربه تلخ آن را در طی دهه‌های اخیر با حواله‌های عجیب و غریب در بازار دیده‌ایم که به دنبال آن، رانت و ویژه‌خواری در حاشیه بازار نیز ایجاد شده بود.

    عرضه و تقاضا که شفاف نباشد، فساد رخ می‌دهد

    وی ضمن اشاره به تجربه‌های گذشته، یادآور شد: در سال‌هایی که حواله برای کالاها صادر می‌شد، به واسطه دلالی‌ها، به هیچ‌وجه مشخص نبود تقاضای واقعی چقدر است و از همین روی برنامه‌ریزی برای تولید با مشکل روبرو بود؛ زمانی که میزان عرضه و تقاضا شفاف نباشد، فساد رخ می‌دهد و عده‌ای به بازار ورود می‌کنند که بازار را تشنه نگه دارند تا با افزایش قیمت‌ها، نیاز مصرف‌کننده را در بازار سیاه پاسخ دهند.

    این مقام صنفی- صنعتی تصریح کرد: اقدامات عجولانه که غیرکارشناسی هستند و نسخه‌های تک بعدی که برای حل کوتاه مدت معضلات تجویز می‌شوند، قطعا آسیب زننده هستند و شرایط بازار را بر هم خواهد زد.

    دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران، خاطرنشان کرد: چنانچه در خصوص بازار نگرانی داریم، بایستی در جلساتی با فعالان حوزه، تمهیداتی برای تامین نیازها بیندیشیم؛ به طور مثال اگر طرحی مثل مسکن ملی در برنامه داریم با انجمن‌های تخصصی جلساتی برای تامین نیازها داشته باشیم و وظایف مشخص و حتی سهم هر بخش در تامین نیاز طرح را مشخص کنیم.

    نمی‌توان تجربه عرضه خودرو در بورس را به سایر کالاها تعمیم داد

    عسکرزاده ضمن اشاره به موضوعی که پیرامون خودرو و بازار آن زده می‌شود متذکر شد: اساسا برداشت‌ها اشتباه بوده است؛ خودرو انحصاری است و اینکه خودرو در بورس نتیجه نگرفت؛ آن هم جای بحث دارد که به دلیل همان نگاه انحصاری در این حوزه بود. به هر حال هر چه که بود این تجربه نمی‌تواند به تمام کالاهایی که در بورس داریم تعمیم داده شود.

    بحث ما در بورس نه حذف از بورس بلکه توسعه دادن بورس و عرضه‌های بیشتر در آن است
    به اعتقاد وی، بحث ما در بورس نه حذف از بورس بلکه توسعه دادن بورس و عرضه‌های بیشتر در آن است؛ همانطور که در تمام دنیا وجود دارد و بورس‌های کالایی روز به روز تقویت می‌شوند و خروج محصولات از بورس اشتباه محض است.

    عسکرزاده تصریح کرد: بورس به عنوان یک ابزار برای شفاف‌سازی در بحث قیمت و در بحث میزان عرضه و تقاضا شناخته شده و کارآمدی آن نیز طبق آمار تولید و رشد صنعت قابل ارزیابی است. چنانچه شرایط نامتعارفی هم به وجود می‌آید اتفاقا مربوط به دخالت‌های دستوری می‌شود که تجربه نشان داده، ایجاد رقابت سالم و شفافیت و ایجاد آزادی عمل بیشتر می‌تواند این شرایط نامتعارف را نیز به توازن برساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر