سهم ایران از صادرات سیمان جهان

عصر معدن- سیمان ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۸۴ درصد از کل صادرات این محصول در دنیا را به خود اختصاص داده است که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۰.۲۶ درصد کاهش داشته است.;

سهم ایران از صادرات سیمان جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، به نقل از ایسنا،تحلیل‌های آماری تازه منتشر شده گویای آن است که در سال 2016 میلادی ایران بیش از 170 میلیون دلار صادرات سیمان داشته که البته صادرات این بخش نسبت به درآمدزایی209 میلیون دلاری در سال 2015 میلادی 18 درصد کاهش پیدا کرده است.

    در سال 2016 میلادی ایران رتبه 16 کشورهای صادرکننده سیمان را به خود اختصاص داده و چین با صادرات 684 میلیون دلاری در رده اول قرار گرفته و 7.3 درصد از کل صادرات دنیا را به خود اختصاص داده است. پس از آن تایلند، ترکیه، آلمان و اسپانیا در رده‌های دوم و پنجم قرار گرفته‌اند.

    وقتی صادرات از واردات پیشی می‌گیرد

    برخلاف رتبه ایران در زمینه صادرات سیمان، در میان کشورهای واردکننده ایران رتبه 149 را به خود اختصاص داده و واردات سیمان در حد 7 میلیون دلار است. آمریکا به عنوان اولین واردکننده سیمان 9.4 واردات کل دنیا را به خود اختصاص داده و پس از آن سریلانکا، عمان، غنا و فرانسه در رده‌های بعدی جدول واردات سیمان قرار دارند.

    طبق آمارهای منتشر شده وضعیت صادرات سیمان در سال‌های پس از 1392 به طور دائم با کاهش مواجه شده و سالانه بیش از 20 درصد از این رقم کاسته شده است.

    کشورهای هدف صادراتی

    اما عراق را می‌توان بزرگترین کشور واردکننده سیمان ایرانی دانست که در سال 1395 بیش از 36 درصد از سیمان کشور با ارزشی بالغ بر 158 میلیون دلار راهی این کشور همسایه شده است البته از نیمه دوم این سال صادرات سیمان به عراق با ممنوعیت مواجه شده است. پس از آن افغانستان، کویت، پاکستان و موزامبیک دیگر کشورهای واردکننده سیمان ایران به شمار می‌روند. البته از سریلانکا، عمان، بنگلادش، سنگاپور، میانمار، کویت، یمن، هند و بحرین به عنوان دیگر بازارهای بالقوه صادراتی سیمان یاد می‌شود.

    طبق آمارهای اعلام شده صنعت سیمان ایران با سابقه‌ای بالغ بر 80 سال فعالیت و با اتکا به فعالیت 71 واحد صنعتی تولید سیمان به ظرفیت 80 میلیون تن دست یافته است. به دنبال حاصل شدن شرایط رکود در صنعت سیمان کشور که به دلیل کاهش تقاضا در بازار داخلی و نیز بازارهای عمده صادراتی سیمان در کشور صورت گرفته، یکی از راه‌های برون رفت از این وضعیت اقدام به سرمایه‌گذاری در سایر کشورها است که در سال‌های اخیر از سوی برخی واحدهای صنعتی تولید سیمان کشور در پیش گرفته شده است.

     مروری بر وضعیت صادرات سیمان در سال 2015 میلادی گویای آن است که در این سال ایران به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده سیمان شناخته شده بود.

    صنعت سیمان در سال‌های گذشته و به ویژه از زمان شروع بحران اقتصادی سال 2008 در اروپا و آمریکا دستخوش تغییراتی شده است. در ایران نیز براساس چشم‌انداز 1404 محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی سرامیک در بین 12 اولویت صنعتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

    با در نظر گرفتن آخرین پیش‌ بینی‌های انجام شده در خصوص نرخ رشد 4.9 درصدی مصرف سیمان تا سال 2018 یا به عبارت دیگر افزایش سرانه مصرف جهانی از 539 به 640 کیلوگرم کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالیانه 120 میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان ترسیم شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر